ILPP2/443-47/10-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-47/10-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług fizjoterapeutów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług fizjoterapeutów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcą jest jednoosobowa Spółka Gminy XXX. Zgodnie z § 1 aktu założycielskiego, Spółce powierzono zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności zadania własne Gminy polegające na zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty z zakresu kultury fizycznej i turystyki. § 5 ust. 1 umowy Spółki stanowi, że działa ona między innymi na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej. Jej celem jest wykonywanie powierzonych jej zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki określonych w § 6 umowy.

Przedmiotem działalności określonym w § 7 umowy jest między innymi działalność w zakresie:

1.

usług związanych z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61.10-00.00,

2.

usług związanych ze sportem pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych - PKWiU 92.62.13-00.00,

3.

usług związanych z poprawą kondycji fizycznej - PKWiU 93.04.10-00.00,

4.

usług w zakresie noclegów - PKWiU 55.10.10-00.00,

5.

usług wynajmowania i dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym - PKWiU 70.20.12-00.00,

6.

usług fizjoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi - PKWiU 85.14.13-00.00.

Zainteresowany prowadzi działalność polegającą na sprzedaży biletów wstępu na lodowiska, kąpieliska, korty tenisowe, boiska sportowe, sale fitness, aerobic, spinning i gimnastykę. Usługi prowadzone są przez instruktorów zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Oprócz tego na jednym z obiektów świadczone są usługi z zakresu profilaktyki kręgosłupa (badanie postawy ciała, gimnastyka profilaktyczna, gimnastyka korekcyjna) oraz fizykoterapii (np. diadynamik, laser, interdyn, magnetoterapia), kinesiology taping (sensoryczne oddziaływanie plastra na organizm w celu wykorzystania możliwości kompensacyjnych organizmu, stosowane w terapii bólu), krio miejscowego i wejść do kriokomory (plus gimnastyka na sali ćwiczeń bezpośrednio po wyjściu z kriokomory).

Spółka nie ma zawartej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Usługi świadczone są przez fizjoterapeutów zatrudnionych na umowę o pracę. Wnioskodawca nie zatrudnia lekarza. Klienci nie są zobowiązani do przedstawiania skierowań od lekarza, mogą korzystać z zabiegów zarówno w celach leczniczych jak i poprawy ogólnej sprawności fizycznej. Spółka nie ma podstaw do rozróżnienia charakteru świadczonych usług (lecznicze czy poprawa kondycji fizycznej). Świadczone usługi wykonywane przez fizjoterapeutę, Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował do PKWiU 85.14.13, natomiast usługi prowadzenia gimnastyki korekcyjnej i profilaktycznej nie mające charakteru leczniczego zaklasyfikował do PKWiU 93.04.10 (w załączeniu kserokopia pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawką należy opodatkować usługi świadczone przez fizjoterapeutów zatrudnionych przez Spółkę (badanie postawy ciała, gimnastyka profilaktyczna, gimnastyka korekcyjna na urządzeniach rehabilitacyjnych, diadynamik, laser, interdyn, magnetoterapia, krio miejscowe, kriokomora plus gimnastyka na sali ćwiczeń, kinesiology taping), sklasyfikowane do PKWiU 85.14.13.

Czy wyżej wymienione usługi świadczone przez Spółkę mogą korzystać ze zwolnienia, czy powinny być opodatkowane stawką 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1, usługi wymienione w załączniku nr 4 do Ustawy są zwolnione od podatku. Usługi te mieszczą się pod poz. 9 załącznika nr 4. Jednocześnie w art. 41 ust. 2 zapisano, że dla usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Pod poz. 152 załącznika nr 3 wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 85 (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku).

Zdaniem Spółki, świadczone usługi należy opodatkować stawką 7%. Spółka nie zapewnia opieki ani konsultacji lekarskiej. Do wykonania usługi nie jest wymagane skierowanie od lekarza. Spółka nie jest instytucją zajmującą się ochroną zdrowia, ma na celu zaspokojenie potrzeb zbiorowych z zakresu kultury fizycznej i turystyki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym, pod poz. 9, zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 85, tj. "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Określenie w załączniku danej grupy symbolem "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Należy zauważyć, że w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie usługi weterynaryjne.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Dział 85 sekcji n rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obejmuje: usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, usługi weterynaryjne oraz usługi opieki społecznej.

W dziale tym, "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego" sklasyfikowano pod symbolem - 85.1 PKWiU. Pod symbolem PKWiU 85.2 sklasyfikowano natomiast wyłączone ze zwolnienia podatkowego "Usługi weterynaryjne", a pod symbolem PKWiU 85.3 sklasyfikowano "Usługi opieki społecznej".

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż Spółce powierzono zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności zadania własne Gminy polegające na zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty z zakresu kultury fizycznej i turystyki. Wnioskodawca świadczy m.in. usługi wykonywane przez fizjoterapeutów zatrudnionych przez Spółkę (badanie postawy ciała, gimnastyka profilaktyczna, gimnastyka korekcyjna na urządzeniach rehabilitacyjnych, diadynamik, laser, interdyn, magnetoterapia, krio miejscowe, kriokomora plus gimnastyka na sali ćwiczeń, kinesiology taping). Spółka nie ma zawartej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Usługi świadczone są przez fizjoterapeutów zatrudnionych na umowę o pracę. Wnioskodawca nie zatrudnia lekarza. Klienci nie są zobowiązani do przedstawiania skierowań od lekarza, mogą korzystać z zabiegów zarówno w celach leczniczych jak i poprawy ogólnej sprawności fizycznej. Spółka nie ma podstaw do rozróżnienia charakteru świadczonych usług (lecznicze czy poprawa kondycji fizycznej). Świadczone usługi wykonywane przez fizjoterapeutę, Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował do PKWiU 85.14.13.

Taka klasyfikacja skutkuje uznaniem wykonywanych czynności za zwolnione od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 do ustawy. w pozycji 9 tego załącznika, jako zwolnione od podatku VAT, zdefiniowano zaliczone do symbolu PKWiU ex. 85 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze nie wymieniają instytucji (podmiotów), których usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 85 nie są zwolnione od podatku, z wyjątkiem wspomnianych usług weterynaryjnych, o których mowa w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Zatem, mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi będące przedmiotem wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę, a zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.14.13, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Tut. Organ zwraca jednak uwagę, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego powołanej klasyfikacji statystycznej, a interpretację wydano na podstawie informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl