ILPP2/443-47/07-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-47/07-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego przez Radcę Prawnego Pana A.O. przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) uzupełnionym pismem - brak daty sporządzenia (data wpływu 8 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 21 marca 2001 r. podatnik nabył nieruchomość rolną nie zaliczając jej do składników prowadzonego już wówczas przedsiębiorstwa, jako podatnik VAT czynny. Nieruchomość oznaczona była w planie zagospodarowania przestrzennego gminy, jako nieruchomość przeznaczona pod aktywizację gospodarczą. Celem nabycia nieruchomości było prognozowane rozpoczęcie działalności po wybudowaniu budynku gospodarczego. Do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania nie doszło. Następnie Gmina K. dokonała zmiany kwalifikacji gruntu z gospodarczej na mieszkalną. W związku ze zmianą przeznaczenia nieruchomości Wnioskodawca zamierza zbyć posiadane grunty, gdyż są dla niego nieprzydatne. W tym celu dokonał podziału nieruchomości na 19 działek. Oprócz nabycia przedmiotowej nieruchomości nie podjęto żadnych innych kroków zmierzających do rozpoczęcia zamierzonej na tym terenie działalności gospodarczej. Nieruchomość nie została w żaden sposób wzbogacona, nie jest ogrodzona ani uzbrojona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zakresie sprzedaży działek Zainteresowany będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie dostawy działek nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnikiem jest bowiem osoba, która dokonuje dostawy jak handlowiec. Pod tym pojęciem należy rozumieć handel, czyli nabywanie rzeczy w celu ich zbycia w stanie niezmienionym oraz w celu częstotliwego wykonywania tych czynności. Zamiarem podatnika w dacie nabywania nieruchomości nie było jej zbycie. Zamiar ten pojawia się z chwilą zmiany warunków zabudowy. Bez znaczenia jest to, iż podatnik wykona więcej niż jedną dostawę. Wielość dostawy winna tu odnieść się do wielości transakcji nabycia i zbycia rzeczy nie zaś do wielości transakcji zbycia jednej rzeczy w kilku częściach. Pierwotny charakter dla określenia statusu podatnika VAT ma określenie "handlowiec" użyte w art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ustępie 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż dokonano przekwalifikowania gruntów przeznaczonych pod aktywizację gospodarczą na grunty pod zabudowę mieszkalną w związku z czym Wnioskodawca zamierza dokonać ich sprzedaży. Bowiem w chwili zakupu zamierzał przeznaczyć nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zakres i skala planowanego przedsięwzięcia (sprzedaż przynajmniej 10 działek) oraz podjęte przez Wnioskodawcę działania (podział nieruchomości na 19 działek) wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w sposób częstotliwy, a więc w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zaznaczyć przy tym należy, że o kwestii częstotliwości wykonywanej czynności nie decyduje czasookres jej wykonywania (tydzień, miesiąc, rok), ani też ilość dokonanych transakcji, tylko fakt powtarzalności określonej czynności.

Przedstawione okoliczności faktyczne sprawy wskazują ponadto, iż Wnioskodawca posiada już status podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, wskazaną w art. 15 ust. 2 ustawy. Jeśli więc Wnioskodawca wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do twierdzenia, iż nie podlegają one opodatkowaniu. Nie można bowiem uznać, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. pewne czynności wskazane w ustawie jako podlegające opodatkowaniu realizowane przez podatnika są opodatkowane, a inne nie. Tym bardziej, że przedmiotowa nieruchomość została nabyta właśnie w celu prowadzenia na niej działalności gospodarczej, a nie na cele osobiste.

Reasumując, zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa gruntów, zakupionych z zamiarem prowadzenia na niej działalności gospodarczej, jest czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i podlegać będzie opodatkowaniu ww. podatkiem.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który został w uzasadnieniu stanowiska przez Wnioskodawcę powołany zapadł w indywidualnej sprawie podatnika i nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl