ILPP2/443-461/14-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-461/14-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych przez ośrodek szkolenia kursowego utworzony przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych przez ośrodek szkolenia kursowego utworzony przez Wnioskodawcę. Wniosek uzupełniono 2 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Cech zamierza w najbliższym czasie utworzyć ośrodek szkolenia kursowego w oparciu o: wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, ewidencji szkół i placówek niepublicznych, zezwolenie Starosty Powiatu i przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. poz. 256 z późn. zm.). Ośrodek będzie świadczył następujące usługi:

* okresowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników na stanowiskach robotniczych i nierobotniczych,

* okresowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami,

* kursy pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu,

* kursy przygotowujące do egzaminu czeladniczego,

* kursy nauki języków obcych,

* kursy dokształcania zawodowego dla dorosłych,

* pozostałe pozaszkolne formy edukacji zawodowej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że świadczone ww. usługi przez utworzony w najbliższym czasie ośrodek szkolenia kursowego będą świadczeniami w zakresie kształcenia i wychowania.

W odpowiedzi na pytanie Organu: "Czy ośrodek szkolenia kursowego, który zostanie utworzony przez Wnioskodawcę będzie odrębnym od niego podmiotem, tj. podatnikiem mającym odrębny od Wnioskodawcy NIP, czy też podmiotem, który będzie wykonywał w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy czynności...", Wnioskodawca wskazał, że: "Cech wpisując się do Ośrodka Kształcenia Kursowego będzie podmiotem, podatnikiem działającym pod tym samym numerem NIP".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ww. usługi świadczone przez ośrodek kształcenia kursowego będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. poz. 177 wraz z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Cech jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, zrzeszającym, na zasadzie dobrowolnej, rzemieślników według kryterium terytorialnego lub według rodzaju działalności gospodarczej. Podstawę działalności Cechu stanowi ustawa z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 1989 r. Nr 17, poz. 92 wraz z późn. zm.). Cech stanowi podstawową organizację struktury terytorialnej samorządu gospodarczego rzemiosła, w skład której wchodzą następnie regionalne i branżowe izby rzemieślnicze oraz ich krajowe zrzeszenie Związek Rzemiosła Polskiego.

Organizacje rzemiosła działając z upoważnienia państwa wykonują ważne zadania z obszaru edukacji zawodowej dbając jednocześnie o dostarczenie odpowiednio wykwalifikowanych kadr do pracy w przedsiębiorstwach. W myśl przepisów ustawy o rzemiośle (art. 7 ust. 1 pkt 5) jednym z najważniejszych zadań samorządu gospodarczego rzemiosła jest uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki. Zatem zadania z obszaru edukacji zawodowej, w odróżnieniu od innych organizacji samorządu gospodarczego przedsiębiorców należą do jednych z zasadniczych zadań statutowych organizacji rzemiosła. Wychodząc naprzeciw obowiązkom przypisanym organizacjom rzemiosła przepisami ustawy o rzemiośle - organizacje te podejmują się wykonywania zadań z obszaru kształcenia - także jako jednostki objęte systemem oświaty.

Mając na uwadze, że cechowy ośrodek szkolenia kursowego będzie miał status ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, czyli jednostki objętej systemem oświaty i będzie prowadzony na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216 z późn. zm) - zdaniem Wnioskodawcy - usługi świadczone przez ten Ośrodek spełnią dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26a i będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym - w myśl art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy - zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na fakt, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji "kształcenia". Posiłkując się zatem internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (źródło: www sjp.pwn.pl) stwierdzić należy, że "kształcić" to przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania aby ktoś zdobył wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijać cechy charakteru.

Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Cech) zamierza w najbliższym czasie utworzyć ośrodek szkolenia kursowego w oparciu o wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, ewidencji szkół i placówek niepublicznych, zezwolenie Starosty Powiatu i przepisy ustawy o systemie oświaty. Ośrodek będzie świadczył następujące usługi:

* okresowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników na stanowiskach robotniczych i nierobotniczych,

* okresowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami,

* kursy pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu,

* kursy przygotowujące do egzaminu czeladniczego,

* kursy nauki języków obcych,

* kursy dokształcania zawodowego dla dorosłych,

* pozostałe pozaszkolne formy edukacji zawodowej.

Świadczone ww. usługi przez utworzony w najbliższym czasie ośrodek szkolenia kursowego będą świadczeniami w zakresie kształcenia i wychowania. Ośrodek ten będzie podmiotem, podatnikiem działającym pod tym samym numerem NIP co Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy usługi świadczone przez ośrodek kształcenia kursowego, który zamierza utworzyć Wnioskodawca, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 1 pkt 8 ustawy o systemie oświaty - system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty - osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl. art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty - organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 83 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

7.

(uchylony).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli Ośrodek szkoleniowy, który zamierza utworzyć Wnioskodawca jako placówka objęta systemem oświaty (wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie ustawy o systemie oświaty), będzie świadczył usługi w zakresie kształcenia, to opisane we wniosku usługi wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT, a tym samym będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jako usługi kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć również, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnieniu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl