ILPP2/443-459/12-3/AKr - PIT możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją "Małego projektu".
Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-459/12-3/AKr PIT możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją "Małego projektu".
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją "Małego projektu" - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją "Małego projektu". Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 21 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od dnia 19 listopada 1996 r. w zakresie działalności rachunkowo-księgowej, doradztwa podatkowego.
Zainteresowany, jako osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej zawarł umowę o przyznanie pomocy na operację z zakresu Małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Podstawa prawna realizacji projektu rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dz. Urz. UE L 277/1 z października 2005 r. Działanie Małe projekty jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.
Realizacja Małego projektu polega na podniesieniu turystycznej atrakcyjności obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju Stowarzyszenia "Unia...". W ramach realizacji projektu utworzona zostanie strona internetowa, która będzie miała za zadanie promować walory turystyczne, przyrodnicze, historyczno-kulturowe (zabytki) gmin:. oraz walorów przyrodniczych, turystycznych i krajobrazowych Jeziora..... Strona internetowa będzie źródłem wiedzy o zasobach obszaru. Będzie go promowała i upowszechniała ciekawe informacje i fotografie.
Celem projektu jest utworzenie strony internetowej i bazy informacji turystycznej okolic Jeziora (...) i innych obszarów atrakcyjnych turystycznie.
Cel zostanie osiągnięty poprzez realizacje zadań:
Zbudowanie strony internetowej,
Projekt graficzny,
Programowanie i wykonanie strony internetowej,
Prace redakcyjne,
Serwer wirtualny i domena internetowa,
Zaprojektowanie i wykonanie bazy informacji turystycznej,
Zaprojektowanie i wykonanie galerii zdjęć,
Zakup aparatu fotograficznego,
Zakup obiektywu,
Zakup lampy fotograficznej,
Zakup notebooka do zarządzania i wprowadzania danych do serwisu,
Zbieranie danych do bazy informacji turystycznej.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług rachunkowo-księgowych oraz doradztwa podatkowego.
Towary i usługi zakupione w związku z realizacją "Małego projektu" nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy realizując "Mały projekt" w ramach osi 4 leader Wnioskodawca - jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (beneficjent) może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać.
Zdaniem Wnioskodawcy, jako beneficjent realizujący Mały projekt w ramach osi 4 Leader występuje jako osoba fizyczna, w związku z czym nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach stwierdzających nabycie opisanych wyżej towarów i usług. Realizacja operacji wygeneruje przychody nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług, w związku z tym realizując ww. projekt Wnioskodawca nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "Mały projekt" w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powołanych wyżej przepisów, tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:
* po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
* po drugie - czynność wykonana jest przez podmiot, który w ramach tej czynności występuje w charakterze podatnika podatku VAT.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą od dnia 19 listopada 1996 r. w zakresie działalności rachunkowo-księgowej, doradztwa podatkowego jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zainteresowany, jako osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej zawarł umowę o przyznanie pomocy na operację z zakresu Małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Realizacja Małego projektu polega na podniesieniu turystycznej atrakcyjności obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju Stowarzyszenia "Unia...". W ramach realizacji projektu utworzona zostanie strona internetowa, która będzie miała za zadanie promować walory turystyczne, przyrodnicze, historyczno-kulturowe (zabytki) gmin:. oraz walorów przyrodniczych, turystycznych i krajobrazowych Jeziora.... Strona internetowa będzie źródłem wiedzy o zasobach obszaru. Będzie go promowała i upowszechniała ciekawe informacje i fotografie.
Celem projektu jest utworzenie strony internetowej i bazy informacji turystycznej okolic Jeziora... i innych obszarów atrakcyjnych turystycznie. Cel zostanie osiągnięty poprzez realizacje zadań: zbudowanie strony internetowej, projekt graficzny, programowanie i wykonanie strony internetowej, prace redakcyjne, serwer wirtualny i domena internetowa, zaprojektowanie i wykonanie bazy informacji turystycznej, zaprojektowanie i wykonanie galerii zdjęć, zakup aparatu fotograficznego, zakup obiektywu, zakup lampy fotograficznej, zakup notebooka do zarządzania i wprowadzania danych do serwisu, zbieranie danych do bazy informacji turystycznej.
Zainteresowany wskazał, iż towary i usługi zakupione w związku z realizacją "Małego projektu" nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot w odniesieniu do realizowanego projektu nie jest czynnym podatnikiem VAT (nie występuje w takim charakterze w zakresie realizowanego projektu - pomimo, że jest podatnikiem podatku VAT w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej w innym zakresie), zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, związane z realizacją projektu.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawca - występujący w zakresie realizowanego projektu jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją "Małego projektu".
Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.