ILPP2/443-448/08-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-448/08-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółki komandytowej, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 16 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania Spółki oraz o odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany zawarł w 2008 r. z kontrahentem umowę dotyczącą dostaw towarów, w której występuje jako dostawca, a kontrahent jako odbiorca tych towarów. Oba podmioty są podatnikami podatku VAT.

Zgodnie z treścią umowy Wnioskodawca wypłaci odbiorcy bonus pieniężny w wysokości 4% za wyłącznie terminowo zapłacone faktury.

Bonus będzie rozliczony w styczniu lub w lutym roku następnego (tj. 2009). Kwota bonusu zostanie ustalona po zweryfikowaniu terminowości zapłat za faktury wystawione w roku poprzednim (tj. 2008). Dopiero po sprawdzeniu terminowości zapłat będzie wiadomo, czy odbiorcy przysługuje bonus za ww. rok i w jakiej wysokości.

Bonus pieniężny zostanie wypłacony na podstawie otrzymanej od odbiorcy faktury VAT. Kwota bonusu w fakturze VAT, będzie opodatkowana stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej od odbiorcy faktury VAT, związanej z udzielonym mu bonusem za terminowo zapłacone faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie on miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury VAT, dokumentującej udzielony bonus pieniężny za terminowo zapłacone faktury.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z tym, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Pojecie usługi według ustawy o VAT jest bowiem pojęciem szerszym od pojęcia usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również odpłatne świadczenia, polegające na określonym zachowaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i wynika z realizacji przez ustawodawcę zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług zawieranych transakcji przez podatników w ramach działalności gospodarczej. Zatem, bonus pieniężny wypłacany za dany okres przez Zainteresowanego za wyłącznie terminowo zapłacone faktury, związany jest z określonym zachowaniem odbiorcy, polegającym na działaniu, którego celem jest zapłata za faktury Wnioskodawcy w określonym terminie. Działanie to mieści się więc w znaczeniu wyrażenia "każde świadczenie" zawartym w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, tym samym słusznym jest przyjęcie stanowiska, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pogląd ten został potwierdzony w interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., skierowanej do Dyrektorów Izb Skarbowych i Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowych, w której stwierdzono: "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Wnioskodawca dodał, że tożsame stanowiska, potwierdzające słuszność opodatkowania podatkiem VAT takiego bonusu, zostały wyrażone już w wielu interpretacjach organów podatkowych, przykładem będzie, np. interpretacja indywidualna Ministra Finansów, wydana w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2008 r., znak ILPP1/443-306/07-2/BD.

Podsumowując, skoro ww. "świadczenie" podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to słusznym jest wystawienie na kwotę bonusu faktury VAT przez odbiorcę.

W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury VAT, dokumentującej ww. bonus. Przepis ten stanowi, że "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego".

W rozważanej sytuacji spełnione są warunki wynikające z tego przepisu. Strony umowy są podatnikami VAT, a wykonywane w ramach tej umowy dostawy towarów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wydatki, związane z wypłatą tego bonusu stanowią też koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy. Tym samym ww. "świadczenie" jest bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jakich dokonuje Zainteresowany.

Powyższe prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej sytuacji zostało już potwierdzone w wielu interpretacjach organów podatkowych, przykładem będzie stanowisko wyrażone w postanowieniu z dnia 7 lipca 2006 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, znak 1471/NUR1/443-141/06/IK.

Pogląd o możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury w takiej sytuacji jest również zgodny z zasadą neutralności podatku VAT, wyrażoną w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) oraz w obecnie obowiązującej Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl