ILPP2/443-446/08-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-446/08-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

stawki podatku VAT na dostawę okularów korekcyjnych - jest prawidłowe,

2.

stawki podatku VAT na usługę montażu szkieł korekcyjnych do opraw własnych klienta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę okularów korekcyjnych oraz na usługę montażu szkieł korekcyjnych do opraw własnych klienta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi zakład optyczny. Przedmiotem jego działalności jest wykonywanie okularów korekcyjnych na zlecenie klientów, na podstawie przedłożonych przez nich recept lekarskich lub wykonanych badań okulistycznych (wykonanych przez lekarza okulistę). Zainteresowany jest też podatnikiem VAT i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z wykonywaniem okularów korekcyjnych, zakwalifikowanych jako wyrób medyczny, Podatnik dokonał zgłoszenia do rejestru wytwórcy wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie - potwierdzenie wpisu do rejestru z datą 8 czerwca 2005 r. pod nr P (...) dokonane przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zgodnie z art. 3 ust. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 126, poz. 1380) przy wykonywaniu okularów korekcyjnych stosuje się stawkę VAT w rozbiciu:

* 22% na oprawę okularową,

* 7% na szkła korekcyjne.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 i treścią poz. 106 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r., towarami opodatkowanymi stawką podatku w wysokości 7% są wyroby medyczne (bez względu na symbol PKWiU) w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium RP.

Natomiast wyrób medyczny definiowany jest jako narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, wyłączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu m.in.: diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wykonywane okulary korekcyjne według recept lekarskich, należy traktować jako sprzedaż wyrobu medycznego i opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 7%.

2.

Jak traktować usługę montażu szkieł korekcyjnych zleconych przez lekarza okulistę do opraw własnych klienta, które wcześniej zakupił jako wyrób medyczny.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r., towarami opodatkowanymi stawką podatku w wysokości 7% są wyroby medyczne (bez względu na symbol PKWiU) w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium RP.

Natomiast wyrób medyczny definiowany jest jako narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, wyłączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu m.in.: diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896).

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że okulary korekcyjne wykonywane w jego zakładzie optycznym, zlecone przez lekarza okulistę, jak również na zlecenie klienta, należy traktować jako sprzedaż wyrobu medycznego i opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT na dostawę okularów korekcyjnych oraz za nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT na usługę montażu szkieł korekcyjnych do opraw własnych klienta.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 - art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 ww. załącznika, bez względu na symbol PKWiU wymienione zostały wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Kwestię kwalifikacji wyrobu medycznego regulują szczegółowo przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896).

Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 20 czerwca 2005 r., sygn. PP3-812-285/2004/BL/BM6 -3892 wyjaśniło, że "...W świetle informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane za zamówienie - są wyrobem medycznym...".

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wykonuje okulary korekcyjne na zlecenie klientów, na podstawie przedłożonej recepty lekarskiej lub wykonanych badań okulistycznych. Dodatkowo, wykonuje usługę montażu szkieł korekcyjnych zleconych przez lekarza okulistę do opraw własnych klienta.

Zainteresowany jest zarejestrowanym wytwórcą wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie.

Ad. 1

W świetle powyższego należy stwierdzić, że gdy Wnioskodawca dokonuje dostawy okularów korekcyjnych uznanych za wyrób medyczny, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to przy ich dostawie winien on stosować 7% stawkę podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na dostawę okularów korekcyjnych jest więc prawidłowe.

Ad. 2

W przypadku świadczenia usług montażu szkieł korekcyjnych zleconych przez lekarza okulistę do opraw własnych klienta - zastosowanie ma przepis art. 41 ust. 1 ustawy. Usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie stawki podatku VAT na usługę montażu szkieł korekcyjnych do opraw własnych klienta jest więc nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że gdy Zainteresowany dokonuje zarówno dostawy towaru (soczewek), jak i świadczy usługę związaną z tym towarem (zamontowanie soczewek do dostarczonej przez klienta oprawy okularowej), przedmiotem sprzedaży są dwie niezależne czynności. Wobec powyższego powinno się więc wykazać odrębnie każdą z wykonanych czynności, tj. dostawę soczewek i usługę ich montażu z uwzględnieniem stawek dla nich właściwych (7% dostawa soczewek, 22% usługa montażu).

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych. Do dokonania właściwej klasyfikacji towaru bądź usługi zobowiązany jest sam Podatnik.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl