ILPP2/443-444/11-4/MN - Możliwość zwolnienia od podatku VAT działalności szkoleniowej obejmującej kształcenie zawodowe nauczycieli w zakresie korzystania z nowych technologii w procesie nauczania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-444/11-4/MN Możliwość zwolnienia od podatku VAT działalności szkoleniowej obejmującej kształcenie zawodowe nauczycieli w zakresie korzystania z nowych technologii w procesie nauczania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, którego podstawową działalnością jest tworzenie i dostarczanie komputerowego oprogramowania edukacyjnego, tworzenie i dostarczanie komputerowego oprogramowania diagnostycznego oraz oprogramowania do zarządzania treścią w wydawnictwie i do zarządzania procesem wydawniczym, prowadzi także działalność szkoleniową, której adresatami są m.in. dyrektorzy szkół, a także nauczyciele.

Wniosek dotyczy działalności szkoleniowej obejmującej kształcenie zawodowe nauczycieli w zakresie korzystania z nowych technologii w procesie nauczania. Wnioskodawca realizował w okresie od dnia 22 listopada 2010 r. do dnia 22 stycznia 2011 r., w ramach projektu systemowego " (...) szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji", Działanie 9.4. - wysoko kwalifikowane kadry systemu oświaty, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), na podstawie umowy z Ośrodkiem Dokształcania Nauczycieli (ODN), zawartej w wyniku zamówienia publicznego, trzy szkolenia dla nauczycieli: "Nauczyciel e-szkoły", "Lider e-szkoły" oraz "Technologie informacyjne". Przedmiotem zamówienia było przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń, w formie kursów doskonalących, warsztatów, zajęć laboratoryjnych dla nauczycieli z 250 szkół z terenu "A". Szkolenia realizowane były w oparciu o programy szkoleń przygotowane zgodnie z wymaganiami Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), przez osoby posiadające zgodnie z wymaganiami SIWZ wyższe wykształcenie magisterskie. Celem realizowanych szkoleń było podniesienie kwalifikacji zawodowych ich uczestników by zwiększyć efektywność ich pracy przez nabycie umiejętności w korzystaniu z technologii informacyjnych, komunikacyjnych, tworzenia multimedialnych treści edukacyjnych oraz udostępniania tych treści przy wykorzystaniu platformy e-learningowej. W ramach szkolenia nauczyciele nabyli umiejętności posługiwania się platformą e-Iearningową oraz oprogramowaniem diagnostycznym i edukacyjnym różnych dostawców. Nadmienić należy, że szkolenia nie miały charakteru otwartego (dostępnego dla wszystkich), ale były przygotowane i realizowane w ramach projektu finansowanego ze środków EFS dla ściśle określonej grupy uczestników. Po przeprowadzeniu szkoleń dokonywana była ocena ich przebiegu i osiągnięcia zaplanowanych celów. Nauczyciele biorący udział w szkoleniach kierowani byli na te szkolenia przez dyrektorów placówek, w których pracowali.

Dla realizacji przedmiotowych szkoleń Wnioskodawca korzystał z usług wyspecjalizowanego podwykonawcy, który m.in. udostępniał uczestnikom szkolenia platformę e-learningową. W ramach umowy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli (ODN), szkolenia finansowane były w 100% ze środków publicznych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia lub wychowywania. Należy nadmienić, że szkolenia przeprowadzane były na zlecenie Ośrodka Dokształcania Nauczycieli, będącego placówką szkolenia nauczycieli, jednostką budżetową Samorządu Województwa, nad którą nadzór sprawuje Kurator Oświaty. Ośrodek Dokształcania Nauczycieli posiada akredytację placówki doskonalenia nauczycieli, Kuratora Oświaty. Decyzja Kuratora Oświaty z dnia 12 maja 2005 r. Szkolenia przeprowadzane były według wymagań Dolnośląskiego Ośrodka Dokształcania Nauczycieli zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w ramach przetargu na realizacje szkoleń. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Usługi szkoleniowe miały na celu poszerzanie wiedzy uczestniczących w nich nauczycieli z zakresu stosowana nowoczesnych technologii informacyjnych w szkole. Obejmowały np. zadania przygotowania i przeprowadzenia lekcji przy wykorzystaniu platformy e-Iearningowej. Jeżeli zatem organy skarbowe uznają, że szkolnie pracowników z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy stanowi przejaw kształcenia zawodowego, to zdaniem Wnioskodawcy, poszerzenie wiedzy nauczycieli z zakresu technologii informacyjnych pozwalające tym nauczycielom na korzystanie z tych technologii w realizacji obowiązków zawodowych stanowi przejaw kształcenia zawodowego. Szkolenia zostały przeprowadzone ściśle według wymagań przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Ośrodka Dokształcania Zawodowego - jednostki akredytowanej przez Kuratora Oświaty. Szkolenia przeprowadzone zostały zgodnie z przepisami stosowanymi w prowadzeniu i rozliczaniu szkoleń finansowanych w ramach projektów unijnych przez Ośrodek Dokształcania Nauczycieli.

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług. Realizował je jednak zgodnie z wytycznymi zleceniodawcy, Ośrodka Dokształcania Nauczycieli, który taką akredytację posiada.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. opisane powyżej usługi szkoleniowe, świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2011 r. opisane powyżej usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowanych w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Biorąc pod uwagę brzmienie przywołanego wyżej przepisu, w celu zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia od podatku VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę, w pierwszej kolejności należy ustalić, iż muszą być to usługi służące kształceniu lub przekwalifikowaniu zawodowemu. W opisanym stanie faktycznym szkolenia realizowane w ramach umowy z Ośrodkiem Dokształcania Zawodowego Nauczycieli we Wrocławiu niewątpliwie spełniają tę przesłankę. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji pojęcia kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, w związku z powyższym, należy się posłużyć powszechnym rozumieniem tych pojęć. Zgodnie z definicją Słownika j. polskiego PWN pod redakcją naukową prof. M. Szymczaka, wydanie 1998 r. - "kształcić" oznacza "przekazywać komuś pewien zasób wiedzy, umiejętności, wiadomości w jakiejś dziedzinie...", "zawodowy" - "związany z zawodem, z ludźmi uprawiającymi jakiś zawód...". Należy zatem przyjąć, iż kształcenie zawodowe to przekazywanie komuś wiedzy, umiejętności, wiadomości w jakiejś dziedzinie, związane z zawodem. Szkolenia realizowane na podstawie umowy z ODN miały właśnie na celu nabycie przez nauczycieli, uczestników szkoleń, nowych umiejętności związanych głównie z technologią informacyjną i komunikacyjną, celem wykorzystania tych umiejętności w pracy zawodowej. Umiejętności jakie miały być zdobyte w ramach przeprowadzanych szkoleń były określone, a po zakończeniu cyklu szkoleniowego zweryfikowane.

Poza przytoczonymi powyżej argumentami przemawiającym, za uznaniem przedmiotowych szkoleń jako usług kształcenia zawodowego należy wskazać także, iż z założenia finansowania szkoleń ze środków EFS wynika, że szkolenia te miały na celu zwiększenie kwalifikacji nauczycieli. Zgodnie z założeniem 3 rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, EFS powinien wzmacniać wspólność gospodarczą i społeczną poprzez poprawę możliwości zatrudnienia w ramach zadań powierzonych EFS na podstawie art. 146 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz zadań powierzonym funduszom strukturalnym na podstawie art. 159 Traktatu, zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1083/2006. Należy także wziąć pod uwagę inne przepisy unijne i wskazać, że od dnia 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288, str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich i jest stosowane bezpośrednio. Przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. weszły zatem do porządku prawnego obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Drugą przesłanką przewidzianą w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c), niezbędną do uznania, że szkolenia zrealizowane przez Spółkę są zwolnione od podatku VAT, jest finansowanie w całości ze środków publicznych. Ta przesłanka jest także spełniona, szkolenia były w 100% finansowane ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy i argumentację na ich poparcie należy uznać, że zastosowanie zwolnienia od podatku VAT do opisanych wyżej szkoleń jest prawidłowe. Takie też stanowisko zajmują Izby Skarbowe interpretując przywołany wyżej przepis.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają m.in. kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wynika, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Równocześnie, na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288, str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia lub wychowania, a także nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych - nie może korzystać w zakresie przedmiotowych usług ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W zakresie, w jakim świadczone przez Zainteresowanego usługi będące przedmiotem wniosku nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ze względu na nie wypełnienie powyższych wymogów, należy określić, czy mogą korzystać ze zwolnienia przedstawionego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi także działalność szkoleniową, której adresatem są m.in. dyrektorzy szkół, a także nauczyciele. Wniosek dotyczy działalności szkoleniowej obejmującej kształcenie zawodowe nauczycieli w zakresie korzystania z nowych technologii w procesie nauczania. Wnioskodawca realizował w okresie od dnia 22 listopada 2010 r. do dnia 22 stycznia 2011 r. W ramach projektu systemowego " (...) szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji", Działanie 9.4. - wysoko kwalifikowane kadry systemu oświaty, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), na podstawie umowy z Ośrodkiem Dokształcania Nauczycieli (ODN), zawartej w wyniku zamówienia publicznego, trzy szkolenia dla nauczycieli: "Nauczyciel e-szkoły", "Lider e-szkoły" oraz "Technologie informacyjne". Przedmiotem zamówienia było przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń, w formie kursów doskonalących, warsztatów, zajęć laboratoryjnych dla nauczycieli z 250 szkół z terenu "A". Szkolenia realizowane były w oparciu o programy szkoleń przygotowane zgodnie z wymaganiami Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), przez osoby posiadające zgodnie z wymaganiami SIWZ wyższe wykształcenie magisterskie. Celem realizowanych szkoleń było podniesienie kwalifikacji zawodowych ich uczestników by zwiększyć efektywność ich pracy przez nabycie umiejętności w korzystaniu z technologii informacyjnych, komunikacyjnych, tworzenia multimedialnych treści edukacyjnych oraz udostępniania tych treści przy wykorzystaniu platformy e-learningowej. W ramach szkolenia nauczyciele nabyli umiejętności posługiwania się platformą e-Iearningową oraz oprogramowaniem diagnostycznym i edukacyjnym różnych dostawców. Nadmienić należy, że szkolenia nie miały charakteru otwartego (dostępnego dla wszystkich), ale były przygotowane i realizowane w ramach projektu finansowanego ze środków EFS dla ściśle określonej grupy uczestników. Po przeprowadzeniu szkoleń dokonywana była ocena ich przebiegu i osiągnięcia zaplanowanych celów. Nauczyciele biorący udział w szkoleniach kierowani byli na te szkolenia przez dyrektorów placówek, w których pracowali. Dla realizacji przedmiotowych szkoleń Wnioskodawca korzystał z usług wyspecjalizowanego podwykonawcy, który m.in. udostępniał uczestnikom szkolenia platformę e-learningową. W ramach umowy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli (ODN), szkolenia finansowane były w 100% ze środków publicznych. Usługi szkoleniowe miały na celu poszerzanie wiedzy uczestniczących w nich nauczycieli z zakresu stosowana nowoczesnych technologii informacyjnych w szkole. Obejmowały np. zadania przygotowania i przeprowadzenia lekcji przy wykorzystaniu platformy e-Iearningowej. Poszerzenie wiedzy nauczycieli z zakresu technologii informacyjnych pozwalające tym nauczycielom na korzystanie z tych technologii w realizacji obowiązków zawodowych stanowi przejaw kształcenia zawodowego. Szkolenia zostały przeprowadzone ściśle według wymagań przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Ośrodka Dokształcania Zawodowego - jednostki akredytowanej przez Kuratora Oświaty. Szkolenia przeprowadzone zostały zgodnie z przepisami stosowanymi w prowadzeniu i rozliczaniu szkoleń finansowanych w ramach projektów unijnych przez Ośrodek Dokształcania Nauczycieli. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług. Realizował je jednak zgodnie z wytycznymi zleceniodawcy, Ośrodka Dokształcania Nauczycieli, który taką akredytację posiada.

Zatem, z opisu sprawy nie wynika, aby przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a także Zainteresowany nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b) ustawy.

Jak wynika z powołanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym, przedmiotowe usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, wymienione w opisie zaistniałego stanu faktycznego, świadczone przez Wnioskodawcę po dniu 1 stycznia 2011 r. finansowane w 100% ze środków publicznych - korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl