ILPP2/443-44/11-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-44/11-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

We wrześniu 2007 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabył działkę rolną o powierzchni 0,5057 ha w miejscowości X, gmina X. w gminie x nie było wówczas uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego. Minimalna wielkość działki rolnej wynosiła 0,3 ha. Wspólnie z żoną Zainteresowany postanowił kupić działkę celem wystąpienia na zasadach dobrego sąsiedztwa o pozwolenie na budowę domu. Zakup działki był dokonany do majątku prywatnego, w celu wybudowania na niej własnego domu. Do dnia dzisiejszego nie posiadają oni żadnego mieszkania i domu. Obecnie mieszkają przy rodzinie żony. w 2007 r. rozpoczęli starania o przekształcenie działki na cele budowlane. Nie było to jednak możliwe, gdyż działka nie jest uzbrojona w sieć wodociągową. z informacji jakie uzyskali w 2007 r., pozwolenie na wodę otrzymają po zbudowaniu przez gminę przepompowni, gdyż na jej terenie jest zbyt małe ciśnienie wody aby podłączyć kolejne domy. Wnioskodawca rozpoczął razem z żoną długotrwałe rozmowy z gminą i wodociągami w wyniku czego zostali oni zmuszeni do podpisania z gminą umowy, na mocy której zobowiązali się na własny koszt zbudować sieć wodociągową do granicy ich działki. Przedłużające się formalności w urzędzie skłoniły ich do odstąpienia od budowy domu w tym miejscu. Wpływ na to ma również fakt korzystania z opieki rodziców żony nad ich dziećmi, co w przypadku działki w O. stanowiłoby poważne utrudnienie z uwagi na odległość, która wynosi około 30 km Wspólnie z żoną Zainteresowany postanowił zamieszkać bliżej rodziny i we wrześniu 2009 r. zakupił działkę budowlaną w odległości 1 km od obecnego miejsca zamieszkania. Planują budowę domu na tej działce, stąd podjęli oni decyzję o sprzedaży działki w O. w sierpniu 2010 r. działka w O. została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem na cele budownictwa mieszkaniowego, jednorodzinnego. Zgodnie z ww. planem sugerowany jest podział działki Wnioskodawcy na 3 mniejsze. Działka jest w stanie niezmienionym od momentu zakupu, brak wody, prądu, nie została też podzielona.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika także, iż:

1.

Zainteresowany nie wykorzystywał i nie wykorzystuje przedmiotowego gruntu w działalności gospodarczej, w tym rolniczej, jak również nie prowadzi i nie prowadził takowych działalności;

2.

Wnioskodawca nie posiadał i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy;

3.

Przedmiotowy grunt nie był i nie jest udostępniany na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej jak i bezumownie;

4.

Zbywane działki nie są zabudowane i nie będą zabudowane w momencie ich zbywania;

5.

Zainteresowany jak i jego żona nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług

6.

Działki stanowią majątek osobisty i nie były zakupione w celu dalszej odsprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku planowanej sprzedaży działek po podziale, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działka była kupiona na cele prywatne, mieszkaniowe. Długotrwały proces przekształcania działki rolnej na budowlaną spowodował zmianę jego planów związanych z budową domu. Zainteresowany postanowił wybudować dom bliżej rodziny. Działka stanowi jego i jego żony majątek osobisty i nie była zakupiona w celu dalszej odsprzedaży.

Powyższe stanowisko potwierdzają również: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 października 2007 r. (sygn. akt i FPS 3/07), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 czerwca 2010 r. (sygn. lLPP2/443-534/10-2/SJ), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 lutego 2009 r. (sygn. ILPP2/443 88/07/09-S/GZ) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 stycznia 2008 r. (sygn. ILPP2/443-117/07-2/JK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów (w tym przypadku działek) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT, jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Ponadto, niezbędnym do uznania dostawy towarów za działalność gospodarczą jest, aby w momencie jej dokonania podatnik miał zamiar dokonywać czynności wielokrotnie. Jeżeli podmiot dokonuje sprzedaży gruntu, a okoliczności nie wskazują, że czynności te wykonywane są z zamiarem ich powtarzania (kontynuowania) i nie zmierzają do nadania im stałego (zorganizowanego) charakteru, to nie można stwierdzić, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca razem z żoną nabył we wrześniu 2007 r. działkę rolną o powierzchni 0,5057 ha, na którą nie było wówczas uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotowy zakup był dokonany do majątku prywatnego w celu wybudowania na niej własnego domu. w 2007 r. rozpoczął on razem z żoną starania o przekształcenie działki na cele budowlane. Nie było to możliwe, gdyż działka nie jest uzbrojona w sieć wodociągową. z informacji uzyskanych w 2007 r., pozwolenie na wodę zostanie otrzymane po zbudowaniu przez gminę przepompowni. Przedłużające się formalności w urzędzie skłoniły ich do odstąpienia od budowy domu w tym miejscu. Wpływ na to miał również fakt korzystania z opieki rodziców żony nad ich dziećmi, co w przypadku tej działki stanowiłoby poważne utrudnienie z uwagi na odległość, która wynosi około 30 km Wspólnie z żoną Zainteresowany postanowił zamieszkać bliżej rodziny i we wrześniu 2009 r. zakupił działkę budowlaną w odległości 1 km od obecnego miejsca zamieszkania. Planują budowę domu na tej działce, stąd podjęli oni decyzję o sprzedaży działki zakupionej w 2007 r. w sierpniu 2010 r. działka w x została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem na cele budownictwa mieszkaniowego, jednorodzinnego. Zgodnie z ww. planem sugerowany jest podział działki Wnioskodawcy na 3 mniejsze. Działka jest w stanie niezmienionym od momentu zakupu, brak wody, prądu, nie została też podzielona.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że działka będąca przedmiotem pytania nie była i nie jest wykorzystywana w działalności gospodarczej, w tym rolniczej. Zainteresowany nie prowadził takich działalności, nie posiadał i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego. Grunt ten nie był i nie jest udostępniany na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej jak i bezumownie. Zbywane działki nie są i nie będą zabudowane w momencie ich zbywania. Stanowią one majątek osobisty Wnioskodawcy i nie były zakupione w celu dalszej odsprzedaży.

Zainteresowany wskazał także, że zarówno on jak i jego żona nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie uznać zatem należy, iż Wnioskodawca dokonując sprzedaży działek stanowiących majątek osobisty, który nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej (w tym w działalności rolniczej) nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Nie można bowiem stwierdzić, że w chwili zakupu gruntu zamiarem Zainteresowanego była jego późniejsza sprzedaż. Wnioskodawca wskazał, iż nabycia dokonał celem zaspokojenia własnych potrzeb bytowych (w celu wybudowania własnego domu). a więc przedmiotowy grunt nie został nabyty w celach handlowych lecz w celach prywatnych. Zatem, Zainteresowany dokonując sprzedaży działek korzystać będzie z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż działek wchodzących w skład majątku osobistego Zainteresowanego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów, a dokonując ich sprzedaży korzystać on będzie z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Reasumując, czynność sprzedaży działek po podziale w niniejszej sprawie, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla żony Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl