ILPP2/443-439/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-439/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 15 maj 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipiec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego:

1.

dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe, oraz

2.

dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie skutków prawnych interpretacji indywidualnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz Ordynacji podatkowej w zakresie skutków prawnych interpretacji indywidualnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipiec 2008 r.) informującym o dokonaniu opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ma zawarte umowy z kontrahentami na dostawę towarów, które przewidują po osiągnięciu określonej w umowie wielkości obrotów, wypłatę premii pieniężnej kwartalnie i rocznie.

Zgodnie z umową kontrahent Zainteresowanego wystawił fakturę VAT Nr F/2008/2/59 w dniu 4 lutego 2008 r. za usługę - premię roczną za 2007 r. plus VAT 22%.

W związku ze zmianą od dnia 1 stycznia 2008 r. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 r. Wnioskodawca ma wątpliwość, czy przysługuje mu uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymane premie pieniężne, co zapewniał przepis w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r.

Kontrahent jest w posiadaniu interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak IPPP1-443-151/08-2/AK z dnia 1 kwietnia 2008 r., z której wynika "...iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na faktycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęcia działania".

Interpretację wydał organ niewłaściwy dla siedziby Zainteresowanego, stąd obawa, czy zastosowanie się do niej nie jest ryzykiem podatkowym. Z ostrożności, do czasu otrzymania wiążącej interpretacji, VAT naliczony z ww. faktur nie został odliczony, tj. nie pomniejszono podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy z faktur za premie pieniężne za osiągnięcie określonej umownie wielkości obrotów, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przysługuje podatnikowi prawo obniżenia VAT należnego o VAT naliczony.

2.

Czy interpretacja indywidualna otrzymana przez kontrahenta (pomimo wydania jej przez organ niewłaściwy dla Wnioskodawcy) jest wiążąca dla Zainteresowanego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT jest neutralny (u kontrahenta wystąpił podatek należny, a u Zainteresowanego naliczony do odliczenia). Interpretacja podatkowa, choć wydana przez organ terytorialnie niewłaściwy dla Wnioskodawcy, nie powinna mu szkodzić. A zatem przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego od premii pieniężnej wypłaconej kontrahentowi. W związku z tym, Zainteresowany może w korekcie deklaracji VAT uwzględnić kwotę VAT od premii pieniężnej, jako podatek naliczony do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz za nieprawidłowe w zakresie skutku prawnego, jaki wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla innego podmiotu niż Zainteresowany.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (...).

Premie pieniężne wypłacane są nabywcom w celu intensyfikacji sprzedaży towarów, dotyczy to m.in. przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

W świetle powyższego, zachowanie nabywcy towarów polegające np. na osiągnięciu określonego w umowie obrotu, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Otrzymanie premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Adekwatnie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa odliczenia w odniesieniu do podatku, który został wykazany na fakturze, podczas gdy transakcja faktycznie nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, gdzie wypłacane przez Zainteresowanego premie z tytułu uzyskiwania przez nabywcę odpowiedniego poziomu obrotów, stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych), stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT.

W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, stanowisko Zainteresowanego jest więc prawidłowe.

W kwestii skutków prawnych jakie dla Wnioskodawcy wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla jego kontrahenta, stwierdzić należy, że w myśl art. 14b. § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez osobę, która z tym wnioskiem występuje.

W związku z tym zaznacza się, iż interpretacja indywidualna wydana dla kontrahenta Zainteresowanego nie wywiera skutku prawnego dla Wnioskodawcy.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl