ILPP2/443-433/13-3/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-433/13-3/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 17 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od wydatków poniesionych na realizację projektów szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od wydatków poniesionych na realizację projektów szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską w Urzędzie Marszałkowskim. Przedmiotem dotacji jest realizacja projektów "Podniesienie kompetencji lubuskich architektów, projektantów, inspektorów nadzoru budowlanego i kierowników budów w zakresie budownictwa oszczędnego energetycznie" oraz "Podnieś swoje kompetencje - zostań czeladnikiem lub mistrzem w zawodzie cieśla, dekarz, blacharz" w 100% finansowanego z dotacji, który obejmuje realizację działań szkoleniowych dla osób dorosłych w formie podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Dotacja jest przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z kosztami osobowymi, zakupem sprzętu biurowego, materiałów szkoleniowych, materiałów dydaktycznych, wydatków promocyjnych oraz najmu lokalu. Projekty realizowane będą do dnia 31 marca 2015 r. Wszelkie koszty związane z realizacją zadań ponosi Zainteresowany, który nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji zadań.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Działalność szkoleniowa prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia warunki zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (art. 86), podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi (wydatki) są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Analizując odwrotność tego przepisu - w przypadku gdy zakupy towarów i usług dotyczą czynności nieopodatkowanych, podatnik nie ma prawnej możliwości odzyskania omawianego podatku. Uwarunkowania prawne skutkują bowiem brakiem podstaw do odliczania lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach z tytułu realizacji zadania. Projekty rozliczane będą kwartalnie, otrzymane transze kończą się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urząd Marszałkowski Województwa.

Wnioskodawca wykonywać będzie projekty szkoleniowe we własnym zakresie (nie zlecając na zewnątrz). Otrzymywać będzie pokrycie kosztów niezbędnych do przeprowadzenia szkoleń.

Wydatki, które będą ponoszone na wykonanie projektów, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Szkolenia będą udzielane uczestnikom całkowicie bezpłatnie.

Wnioskodawca przy wykonywaniu działań szkoleniowych korzystać będzie z lokalu na podstawie umowy najmu. Na czas wykonywania projektu lokal zostanie przystosowany i wyposażony do celów działalności szkoleniowej. Nie będzie możliwości korzystania z lokalu do innych celów. Wynajmujący jest czynnym podatnikiem VAT i figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Zgodnie z projektem umowy najmu, wynajmujący zastrzega naliczanie podatku VAT według stawki podstawowej 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ponoszone przez Wnioskodawcę wykonującego projekt szkoleniowy koszty podatku VAT, w przypadku realizacji zadań szkoleniowych mogą zostać w jakikolwiek sposób przez niego odliczone lub zwrócone.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę wykonującą projekt szkoleniowy koszty podatku VAT, w związku z realizacją zadań szkoleniowych nie mogą zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczone lub zwrócone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 i ust. 4 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską. Przedmiotem dotacji jest realizacja projektów "Podniesienie kompetencji lubuskich architektów, projektantów, inspektorów nadzoru budowlanego i kierowników budów w zakresie budownictwa oszczędnego energetycznie" oraz "Podnieś swoje kompetencje - zostań czeladnikiem lub mistrzem w zawodzie cieśla, dekarz, blacharz" w 100% finansowanych z dotacji, która obejmuje realizację działań szkoleniowych dla osób dorosłych w formie podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Dotacja jest przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z kosztami osobowymi, zakupem sprzętu biurowego, materiałów szkoleniowych, materiałów dydaktycznych, wydatków promocyjnych oraz najmu lokalu. Projekty realizowane będą do dnia 31 marca 2015 r. Wszelkie koszty związane z realizacją zadań ponosi Zainteresowany, który nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji zadań.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Działalność szkoleniowa prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia warunki zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonywać będzie projekty szkoleniowe we własnym zakresie (nie zlecając na zewnątrz). Otrzymywać będzie pokrycie kosztów niezbędnych do przeprowadzenia szkoleń.

Wydatki, które będą ponoszone na wykonanie projektów, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Szkolenia będą udzielane uczestnikom całkowicie bezpłatnie.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, iż w interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-433/13-2/AKr dnia 9 sierpnia 2013 r. uznano, iż otrzymane w formie dotacji dofinansowanie projektów pokrywające niezbędne koszty przeprowadzenia szkoleń nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podobnie jak nie będzie podlegać opodatkowaniu nieodpłatne wykonywanie tych szkoleń.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu, jakim jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowych projektów Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku od wydatków związanych z realizacją usług szkoleniowych dotyczących projektów "Podniesienie kompetencji lubuskich architektów, projektantów, inspektorów nadzoru budowlanego i kierowników budów w zakresie budownictwa oszczędnego energetycznie" oraz "Podnieś swoje kompetencje - zostań czeladnikiem lub mistrzem w zawodzie cieśla, dekarz, blacharz".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w pozostałym zakresie wniosku zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl