ILPP2/443-424/14-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-424/14-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 11 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

prawa do korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych - jest prawidłowe,

2.

wskazania dłużnika w informacji dla urzędu skarbowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych oraz wskazania dłużnika w informacji dla urzędu skarbowego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

G Spółka z o.o., realizowała prace remontowe w pawilonie handlowym. Na wykonanie prac remontowych G Spółka z o.o. zawarła umowę z Zakładem Usługowym J jako wykonawcą. Firma J część tych prac zleciła dla PHU X jako podwykonawcy. W dniu 15 lutego 2013 r. zostało zawarte porozumienie trójstronne pomiędzy G Spółka z o.o. jako zamawiającym a Zakładem Usługowym J jako wykonawcą, oraz PHU X jako podwykonawcą, dotyczące sposobu płatności za prace wykonane przez PHU X. Wartość prac zleconych PHU X wyniosła 60.627,98 zł + VAT co daje kwotę 74.572,41 zł. W porozumieniu trójstronnym ustalono, że wartość zleconych prac zostanie przelana bezpośrednio przez G Spółka z o.o. na konto PHU X wskazane na fakturze, którą PHU X dostarczy po odbiorze prac dla Wykonawcy. Zgodnie z zawartym porozumieniem trójstronnym za wykonane prace PHU X wystawiła fakturę VAT nr 04/02/13 na Zakład Usługowy J na kwotę 74.572,41 zł i prawidłowo dostarczyła. PHU X w terminie wskazanym w porozumieniu trójstronnym, tj. do dnia 31 marca 2013 r. nie otrzymała należnej zapłaty. W późniejszym czasie G Spółka z o.o. dokonała trzech wpłat na konto PHU X w łącznej kwocie 36.900 zł brutto. Pozostała kwota 37.672,41 zł nie została uregulowana do chwili obecnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca może dokonać korekty podatku VAT za częściowo niezapłaconą fakturę nr (...) wystawioną na Zakład Usługowy J, a na mocy porozumienia przejętej do płatności przez G Spółka z o.o....

2. Którą firmę Wnioskodawca ma wskazać jako dłużnika, w informacji dla urzędu skarbowego po dokonaniu korekty.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on dokonać korekty podatku VAT za częściowo niezapłaconą fakturę nr 04/02/13.

W informacji dla Urzędu Skarbowego po dokonaniu korekty wskazać jako dłużnika firmę G Spółka z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w zakresie prawa do korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych oraz za nieprawidłowe - w zakresie wskazania dłużnika w informacji dla urzędu skarbowego.

Kwestie dotyczące rozliczenia podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności uregulowane zostały przez ustawodawcę w art. 89a Dziale IX Rozdziale 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2013 r. normy prawne, zawarte w art. 89a i 89b ustawy o podatku od towarów i usług, regulujące powyższe kwestie, obowiązują w brzmieniu nadanym art. 11 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342).

Stosownie do treści art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

W myśl art. 89a ust. 1a ustawy, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2.

(uchylony);

3.

na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a.

wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b.

dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4.

(uchylony);

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6.

(uchylony).

Artykuł 89a ust. 3 ustawy stanowi, że korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części (art. 89a ust. 4 ustawy).

Jak wynika z zapisu art. 89a ust. 5 ustawy, wierzyciel obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty, o której mowa w ust. 1, zawiadomić o tej korekcie właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego wraz z podaniem kwot korekty oraz danych dłużnika.

Wskazać należy, że zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2013 r., wierzyciel może dokonać korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną. Oznacza to, że wierzyciel o ile zechce dokonać korekty musi dokonać jej w konkretnej deklaracji, tj. w deklaracji za okres w którym upłynął 150. dzień od terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze.

Przy czym składając korektę tej deklaracji musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Z kolei, w świetle art. 89b ust. 1 ustawy - w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Z opisu sprawy wynika, że G Spółka z o.o. realizowała prace remontowe w pawilonie handlowym. Na wykonanie prac remontowych G Spółka z o.o. zawarła umowę z Zakładem Usługowym J jako wykonawcą. Firma J część tych prac zleciła Wnioskodawcy jako podwykonawcy. W dniu 15 lutego 2013 r. zostało zawarte porozumienie trójstronne pomiędzy G Spółka z o.o. jako zamawiającym a Zakładem Usługowym J jako wykonawcą, oraz Wnioskodawcą jako podwykonawcą, dotyczące sposobu płatności za prace wykonane przez Wnioskodawcę. Wartość prac zleconych Wnioskodawcy wyniosła 60.627,98 zł + VAT co daje kwotę 74.572,41 zł. W porozumieniu trójstronnym ustalono, że wartość zleconych prac zostanie przelana bezpośrednio przez G Spółka z o.o. na konto Wnioskodawcy wskazane na fakturze, którą dostarczy on po odbiorze prac Wykonawcy. Zgodnie z zawartym porozumieniem trójstronnym za wykonane prace Wnioskodawca wystawił fakturę VAT nr 04/02/13 na Zakład Usługowy J na kwotę 74.572,41 zł i prawidłowo dostarczył. Wnioskodawca w terminie wskazanym w porozumieniu trójstronnym, tj. do dnia 31 marca 2013 r. nie otrzymał należnej zapłaty. W późniejszym czasie G Spółka z o.o. dokonała trzech wpłat na konto Wnioskodawcy w łącznej kwocie 36.900 zł brutto. Pozostała kwota 37.672,41 zł nie została uregulowana do chwili obecnej.

W świetle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy może dokonać korekty podatku VAT za częściowo niezapłaconą fakturę nr 04/02/13 wystawioną na Wykonawcę, a na mocy porozumienia przejętej do płatności przez G Spółka z o.o., a także którą firmę należy wskazać jako dłużnika w informacji dla urzędu skarbowego.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy wskazać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorygowania podatku należnego z tytułu częściowo niezapłaconej faktury nr 04/02/13 na podstawie art. 89a ustawy, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów, o których mowa w art. 89a ust. 2 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii, którą firmę należy podać jako dłużnika w informacji dla urzędu skarbowego składanej wraz z deklaracją, w której dokonuje się korekty podatku należnego, tut. Organ wskazuje, że dłużnikiem zgłoszonym do urzędu skarbowego winien być Wykonawca, na którego została wystawiona faktura VAT nr 04/02/13 i jego dane należy podać w informacji składanej wraz z deklaracją podatkową w urzędzie skarbowym, zgodnie z art. 89a ust. 5 ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że przepisy art. 89a i 89b ustawy korespondują ze sobą w ten sposób, że prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona - związane jest z obowiązkiem dłużnika do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, w przypadku nieuregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu zapłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl