ILPP2/443-421/08-6/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-421/08-6/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 12 maj 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 18 lipiec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływy 18 lipiec 2008 r.) o brakującą klasyfikację PKWiU.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy dwa rodzaje usług:

* usługi finansowe (PKWiU 65.12.B "Pośrednictwo pieniężne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane") - realizacja międzynarodowych przekazów pieniężnych drogą elektroniczną za pomocą własnego systemu informatycznego oraz jego współpracy z systemami bankowości elektronicznej i systemu przekazów pocztowych,

* usługi informatyczne (72.22.Z "Działalność w zakresie oprogramowania, pozostała") - tworzenie oprogramowania wg indywidualnych zamówień oraz sprzedaż licencji na korzystanie z systemu informatycznego Zainteresowanego, obsługa zdalna za pośrednictwem Internetu, zdalne zarządzanie systemami.

Odbiorcami ww. usług są:

* firmy i banki zarejestrowane w UE posiadające NIP UE (weryfikowalny w VIES),

* firmy i banki zarejestrowane w UE nieposiadające NIP UE,

* firmy i banki zarejestrowane w krajach poza UE (np. Rosja),

* kontrahenci krajowi - firmy i osoby fizyczne.

Dotychczas Spółka świadczyła usługi finansowe na rzecz wszystkich ww. grup odbiorców oraz usługi informatyczne na rzecz kontrahentów krajowych. Wnioskodawca planuje również świadczenie usług informatycznych na rzecz odbiorców zarejestrowanych w UE posiadających NIP UE, nieposiadających NIP UE oraz zarejestrowanych w krajach poza UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu umożliwia zwrot - przeniesienie na następny okres rozliczeniowy proporcjonalnej części VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu umożliwia zwrot - przeniesienie na następny okres rozliczeniowy proporcjonalnej części VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a)

z tytułu nabycia towarów i usług,

b)

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c)

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Artykuł 86 ust. 9 pkt 4 ustawy stanowi, iż podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności - transakcji, w tym pośrednictwa, dotyczących rachunków terminowych i bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem inkasa należności i factoringu - wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1, jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Oznacza to, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z wykonywanymi czynnościami: usług finansowych (art. 86 ust. 9 pkt 4 ustawy), jak i informatycznych (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy), których miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium państwa, gdzie nabywca ma siedzibę. Jak wynika z interpretacji Nr ILPP2/443-421/08-4/JK oraz ILPP2/443-421/08-5/JK wykonywane przez Zainteresowanego usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty - art. 87 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji, gdy występuje nadwyżka podatku należnego nad podatkiem naliczonym, podatnik sam decyduje, czy nadwyżka ta ma podlegać zwrotowi, czy też ma zostać przeniesiona na następny okres rozliczeniowy.

Jak stanowi art. 87 ust. 3 ustawy, różnica podatku polegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i niepodlegające opodatkowaniu przysługuje mu prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji. Kwota zwrotu w tym terminie wynikać będzie z sumy:

1.

całości podatku naliczonego od zakupu środka trwałego,

2.

22% sumy obrotu netto ze stawkami niższymi tj. 0%, 3%, 7%,

3.

22% obrotu niepodlegającego opodatkowaniu.

Pozostała równica podatku naliczonego nad należnym podlegała będzie zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji.

W myśl art. 87 ust. 5 ustawy, na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4. Zgodnie z ust. 4 powyższego artykułu, kwota różnicy podatku podlega zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Co oznacza, że w przypadku, gdy Zainteresowany wykonuje w danym okresie rozliczeniowym tylko czynności niepodlegające opodatkowaniu, dające mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, aby uzyskać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia wniosku o zwrot tej kwoty.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług odnoszącej się do przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwrotu podatku naliczonego. Kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w tym zakresie odnosząca się do przedstawionego zdarzenia przyszłego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-421/08-7/JK z dnia 12 sierpnia 2008 r.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług odnoszącej się do stanu faktycznego w zakresie opodatkowania usług finansowych oraz zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania usług informatycznych również zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia odpowiednio Nr ILPP2/443-421/08-4/JK i Nr ILPP2/443-421/08-5/JK z dnia 12 sierpnia 2008 r.

Natomiast w zakresie kosztów uzyskania przychodów, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl