ILPP2/443-420/10-5/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-420/10-5/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu: 22 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 4 maja 2010 r.) oraz pismem sygnowanym datą 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 18 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z budową pływalni oraz braku obowiązku jego korygowania w przypadku przekazania pływalni jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

* nieprawidłowe - w zakresie nieodpłatnego przekazania obiektu pływalni na rzecz OSiR.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z budową pływalni oraz braku obowiązku jego korygowania w przypadku przekazania pływalni jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również nieodpłatnego przekazania obiektu pływalni na rzecz OSiR.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 4 maja 2010 r.) oraz pismem sygnowanym datą 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 18 czerwca 2010 r.) w zakresie wskazania Wnioskodawcy wniosku, liczby zdarzeń przyszłych oraz opisu zdarzenia przyszłego i pełnomocnictwa do reprezentowania Zainteresowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina - XXX jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina odprowadza należny podatek VAT z tytułu najmu dzierżawy i sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawca podejmuje budowę krytej pływalni na własnym terenie.

Inwestycja będzie finansowana: 70% ze środków własnych, 20% ze środków Powiatu, 10% z funduszu rozwoju kultury fizycznej. Za wykonywane roboty budowlane i wyposażenie wykonawcy będą na bieżąco wystawiać faktury VAT. Po zakończeniu budowy kryta pływalnia będzie przekazana gminnemu zakładowi budżetowemu - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który zajmuje się jej obsługą, i który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT (odprowadza należny podatek VAT od czynności polegających na wynajmie sprzętu i hal sportowych). Gminny zakład budżetowy (OSiR) od sprzedaży usług pływalni będzie odprowadzał 7% VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 4 maja 2010 r.) Wnioskodawca wskazał, iż opisane we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. zdarzenie przyszłe oznacza jako pkt 1, a w punkcie 2 wskazał, iż przyjmuje się zdarzenie przyszłe opisane w pkt 1, z dodatkowym założeniem, że przekazywany zbiór składników materialnych niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa ("ZCP").

W uzupełnieniu wniosku sygnowanym datą 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 18 czerwca 2010 r.) Zainteresowany wskazał, iż w rozumieniu prawa cywilnego nie dojdzie do przeniesienia prawa własności pomiędzy Miastem i Ośrodkiem Sportu i Rekreacji ("Ośrodek"). Jednakże przewidziana w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, definicja dostawa towarów obejmuje takie przekazanie. Zgodnie z powołanym przepisem dostawa towarów oznacza: "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Użyte w tym przepisie sformułowanie: "jak właściciel" nie jest jednoznaczne z przeniesieniem prawa własności. Zgodnie z utartą linią orzecznictwa ETS i sądów administracyjnych pojęcie to obejmuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą w sensie ekonomicznym (a nie prawnym).

Ponieważ Miasto i Ośrodek są zarejestrowani jako odrębni podatnicy podatku od towarów usług, przekazanie pomiędzy tymi podmiotami prawa do rozporządzania rzeczą jest traktowane w rozumieniu ustawy o VAT jako dostawa towarów, niezależnie od tego na podstawie jakiej umowy nastąpi to przekazanie.

Jednocześnie, niezależnie od powyższego wyjaśnienia wskazuje, iż przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia burmistrza, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zainteresowany zaznaczył, iż we wniosku przedstawiono dwa niezależne zdarzenia przyszłe:

1.

przyjmujące założenie, iż przedmiotem przekazania jest nieruchomość,

2.

przyjmujące założenie, że przedmiotem przekazania jest zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej ZCP).

Zatem w tym wypadku mamy do czynienia z dwoma odrębnymi zdarzeniami przyszłymi i dla każdego z nich organ powinien odrębnie ocenić prawidłowość stanowiska podatnika.

Wnioskodawca podkreślił, że przedmiotem wniosku nie jest ocena czy przekazywany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi ZCP i nie ma znaczenia dla rozpatrzenia wniosku oraz dokonania oceny stanowiska Wnioskodawcy, ustalenie co wchodzi w jego skład. Drugie z przedstawionych zdarzeń przyszłych zakłada, iż przedmiotem przekazania będzie ZCP, zatem organ jest zobowiązany przyjąć takie założenie przy wydawaniu interpretacji, a nie je badać. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych organy nie są uprawnione/obowiązane do badania stanu faktycznego, a tym bardziej zdarzeń przyszłych, w ramach rozpatrywania wniosku o interpretację.

Zainteresowany wskazał, iż nie dojdzie do przeniesienia prawa własności, a tylko prawa do rozporządzania rzeczą w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym pływalnia pozostanie własnością Miasta. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż Ośrodek jest gminnym zakładem budżetowym, który nie posiada odrębnej od Miasta podmiotowości prawnej w rozumienia prawa cywilnego i całość majątku Ośrodka jest własnością Miasta.

Zainteresowany zaznaczył, iż zarówno po stronie Miasta jak i Ośrodka jest zamiar wykorzystywania pływalni do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaży usług wstępu na pływalnię. Tym samym należy przyjąć, że pływalnia powstała w efekcie poniesienia wydatków będzie służyła czynnościom opodatkowanym VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina może skorzystać z prawa do bieżącego odliczania i zwrotu VAT z tytułu wydatków poniesionych na budowę krytej pływalni bez konsekwencji zapłaty VAT w momencie przekazania obiektu Gminnemu zakładowi budżetowemu.

2.

Czy Gmina może zachować prawo do odliczenia VAT naliczonego w przypadku nieodpłatnego przekazania zbioru składników materialnych, niematerialnych stanowiących ZCP.

Zdaniem Wnioskodawcy, budując obiekt krytej pływalni, której udostępnienie jest kwalifikowane jako usługa obciążona 7% VAT, ma prawo do odliczenia i zwrotu VAT naliczonego w fakturach otrzymywanych z tytułu budowy krytej pływalni. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponieważ kryta pływalnia będzie wybudowana przez Gminę jako podatnika w ramach realizacji zadań gminy, to przekazanie towaru (pływalni) do innego podmiotu będzie związane nadal z celami przedsiębiorstwa - Gminy.

Zatem nieodpłatne wyposażenie gminnego zakładu budżetowego jako własnej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej i przeniesienie nań swoich obowiązków, jest przekazaniem na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i realizacja zadań własnych przypisanych ustawą o samorządzie gminnym tej jednostce Samorządu terytorialnego. A zatem takie przekazanie pływalni, zdaniem Wnioskodawcy, nie powinno pozbawiać Gminy prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w okresie realizacji inwestycji.

Zgodnie z treścią przepisu art. 7 ust. 2 ustawy VAT "Przez dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

nbspnbspnbsp - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części".

Przepis art. 91 ust. 9 ustawy VAT stanowi, iż "W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Zdaniem Zainteresowanego, w świetle powyższych przepisów oraz przepisu art. 86 ust. 1 i 2 ustawy VAT, Wnioskodawca w przypadku wskazanego zdarzenia przyszłego ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT oraz nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT należnego od przekazania Obiektu Krytej Pływalni gminnemu zakładowi budżetowemu.

Czynność ta, w świetle art. 7 ust. 2 ustawy VAT, jest czynnością nieodpłatnego przekazania towaru na cele związane z przedsiębiorstwem, gdyż gmina realizuje w ten sposób swoje ustawowe zadania nałożone na nią przez prawo.

Podatek VAT związany z takimi czynnościami może być odliczony na zasadach ogólnych i nie musi być korygowany, zgodnie z przepisem art. 91 ustawy VAT.

Takie stanowisko jest jednolicie przyjmowane w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak choćby w wyroku NSA z dnia 15 października 2009 r. w sprawie o sygn. I FSK 1213/08 "Przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem w świetle art. 7 ust. 2 i 3 u.p.t.u., w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy towarów nawet, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów". W tym zakresie, obecnie linia orzecznictwa jest jednolita, czego przykładem jest m.in. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie o sygn. I SA/Ol 682/09.

W zakresie pytania nr 2:

Przy założeniu, że przekazywany zbiór składników materialnych, niematerialnych stanowi ZCP należy wskazać, iż czynność jego przekazania nie będzie podległa podatkowi od towarów i usług i nie wymaga dokonania korekty podatku naliczonego przez zbywającego ZCP.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy VAT "Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Zgodnie z przepisem art. 19 Dyrektywy 112 "W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego".

W myśl przepisu art. 6 pkt 1 ustawy VAT, który implementuje ww. art. 19 Dyrektywy 112 "Przepisów ustawy nie stosuje się do: (...) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Zaś zgodnie z przepisem art. 91 ust. 9 ustawy o VAT "W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Przy założeniu, że zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym Obiekt Krytej Pływalni) spełnia kryteria uznania go za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy uznać, iż jego przekazanie jako nieodpłatnej dostawy towarów w celu wyposażenia gminnego zakładu budżetowego nie będzie podlegało ustawie VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca zachowa w pełni prawo od odliczenia podatku VAT związanego z omawianą inwestycją, oraz nie będzie miał obowiązku dokonania korekty tego podatku w związku z nieodpłatnym zbyciem ZCP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z budową pływalni oraz braku obowiązku jego korygowania w przypadku przekazania pływalni jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

* nieprawidłowe - w zakresie nieodpłatnego przekazania obiektu pływalni na rzecz OSiR.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina - XXX jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina odprowadza należny podatek VAT z tytułu najmu dzierżawy i sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawca podejmuje budowę krytej pływalni na własnym terenie.

Inwestycja będzie finansowana: 70% ze środków własnych, 20% ze środków Powiatu, 10% z funduszu rozwoju kultury fizycznej. Za wykonywane roboty budowlane i wyposażenie wykonawcy będą na bieżąco wystawiać faktury VAT. Po zakończeniu budowy kryta pływalnia będzie przekazana gminnemu zakładowi budżetowemu - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który zajmuje się jej obsługą, i który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT (odprowadza należny podatek VAT od czynności polegających na wynajmie sprzętu i hal sportowych). Gminny zakład budżetowy (OSIR) od sprzedaży usług pływalni będzie odprowadzał 7% VAT.

Zainteresowany wskazał, iż w rozumieniu prawa cywilnego nie dojdzie do przeniesienia prawa własności pomiędzy Miastem XXX i Ośrodkiem Sportu i Rekreacji ("Ośrodek"). Jednakże przewidziana w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, definicja dostawa towarów obejmuje takie przekazanie.

Ponieważ Miasto i Ośrodek są zarejestrowani jako odrębni podatnicy podatku od towarów usług przekazanie pomiędzy tymi podmiotami prawa do rozporządzania rzeczą jest traktowane w rozumieniu ustawy o VAT jako dostawa towarów, niezależnie od tego na podstawie jakiej umowy nastąpi to przekazanie.

Jednocześnie, niezależnie od powyższego wyjaśnienia wskazano, iż przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia burmistrza, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zdaniem Zainteresowanego nie dojdzie do przeniesienia prawa własności, a tylko prawa do rozporządzania rzeczą w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym pływalnia pozostanie własnością Miasta. Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż Ośrodek jest gminnym zakładem budżetowym, który nie posiada odrębnej od Miasta podmiotowości prawnej w rozumieniu prawa cywilnego i całość majątku Ośrodka jest własnością Miasta.

Zainteresowany podkreślił, iż zarówno po stronie Miasta jak i Ośrodka jest zamiar wykorzystywania pływalni do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaży usług wstępu na pływalnię. Tym samym należy przyjąć, że pływalnia powstała w efekcie poniesienia wydatków będzie służyła czynnościom opodatkowanym VAT.

Z powyższego wynika, iż zakończona inwestycja - pływalnia będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej. Oznacza to, że w momencie zakupu towarów i usług związanych z budową pływalni, wydatki te mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących realizacji projektu.

Stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W art. 87 ust. 2 ustawy postanowiono, iż zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast stosownie do przepisu art. 87 ust. 6 ustawy na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

nbspnbspnbsp - przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z analizy powyższego przepisu wynika, iż na umotywowany wniosek podatnika i przy spełnieniu przez niego określonych warunków, podstawowy termin zwrotu może być skrócony z 60-dniowego do 25-dniowego.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy należy stwierdzić, że Miasto będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz zwrotu tego podatku, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją budowy krytej pływalni, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki będą służyć Miastu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem towarów i usług.

W związku z powyższym, w tej części uznaje się stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym, towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

nbspnbspnbsp - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Miasto zamierza dokonać w przyszłości nieodpłatnego przekazania obiektu pływalni na rzecz OSiR na podstawie zarządzenia burmistrza.

Zatem, w oparciu o przywołane przepisy prawa, w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku, wskazać należy, iż przekazanie przez Miasto na rzecz OSiR pływalni, w sytuacji, gdy z nabyciem towaru i usług w związku z jej budową wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego, podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym, w tej części uznaje się stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którymi zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e ustawy).

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

We wniosku przedstawiono dwa niezależne zdarzenia przyszłe - drugie z nich przyjmuje założenie, że przedmiotem przekazania jest pływalnia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca podkreślił, że przedmiotem wniosku nie jest ocena czy przekazywany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi ZCP i nie ma znaczenia dla rozpatrzenia wniosku oraz dokonania oceny stanowiska Zainteresowanego, ustalenie co wchodzi w jego skład.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotem przekazania będzie pływalnia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Tym samym, w oparciu o powołane przepisy, do transakcji przekazania pływalni jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie miał zastosowanie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. Oznacza to, że czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zasady dotyczące sposobu oraz terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Artykuł 91 ust. 4 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast, w myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów, środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w sytuacji, gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości. Korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika.

Oznacza to, że zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane przez zbywcę, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z zakupami, które służyły jemu do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego od nabytych towarów i usług poniesionych w związku z budową pływalni.

Natomiast obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zostanie przeniesiony na nabywcę przedsiębiorstwa, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy.

W tej części uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Dodatkowo wskazać należy, iż Tut. Organ nie rozstrzygał czy pływalnia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W niniejszej interpretacji przyjęto wskazanie Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl