ILPP2/443-418/13-3/JK
Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-418/13-3/JK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 10 czerwca 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. produkcji przędzy i tkanin. Zainteresowany planuje nabycie ciągu technologicznego (zespołu maszyn i urządzeń) służących do produkcji przędzy, który będzie wykorzystywał do własnej działalności opodatkowanej VAT. Wnioskodawca zamierza nabyć ciąg technologiczny od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, posiadającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski (dalej: "Sprzedawca"). Sprzedawca nabył ciąg technologiczny z zamiarem wykorzystania w działalności gospodarczej, której jednak, z uwagi na obiektywne przeszkody zdecydował się nie podejmować. W związku z tym postanowił odsprzedać nabyty ciąg technologiczny. W związku z planowaną transakcją Sprzedawca uzyskał dwie interpretacje indywidualne, dotyczące skutków podatkowych związanych z odsprzedażą ciągu technologicznego, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. Z interpretacji tych wynika, że o ile na gruncie podatku dochodowego Sprzedawca nie będzie traktowany jako osoba prowadząca działalność gospodarczą (sprzedaż ciągu po upływie pół roku od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie nie będzie podlegała opodatkowaniu) tak na gruncie podatku od towarów i usług (dalej: VAT) Sprzedawca będzie uznany za podatnika i będzie zobowiązany do rejestracji oraz opodatkowania transakcji sprzedaży. Podatnikiem jest bowiem również osoba, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym zakresie pewne nakłady, mimo, że sama sprzedaż jeszcze się nie rozpoczęła lub nawet nigdy się nie rozpocznie. Sprzedawca ma zatem zamiar zastosować się do otrzymanej interpretacji, zarejestrować się jako podatnik VAT czynny i udokumentować sprzedaż ciągu technologicznego na rzecz Wnioskodawcy fakturą VAT, wykazując i odprowadzając należny z tego tytułu podatek.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że jest podatnikiem VAT czynnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w ramach opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wnikający z faktury dokumentującej zakup ciągu technologicznego od Sprzedawcy.
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek o podatek VAT naliczony, wnikający z faktury dokumentującej zakup ciągu technologicznego w ramach opisanego zdarzenia przyszłego. Fakt, że sprzedaż zostanie dokonana przez osobę fizyczną która zarejestruje się dla celów VAT wyłącznie dla potrzeb dokonania jednej czynności (postępując zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną), nie ma - według Zainteresowanego - znaczenia z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej "uptu") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (wyjątki nie mające znaczenia w przedmiotowej sprawie).
Na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 1 lit. a uptu, kwotę podatku naliczonego stanowi co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z kolei w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 uptu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (wyjątki również nie mające znaczenia w sprawie).
Jednocześnie przepisy uptu przewidują szereg przypadków, w których otrzymane faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Do przypadków takich, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a i pkt 2 należą sytuacje, w których:
sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Biorąc pod uwagę, że w ramach opisanego zdarzenia przyszłego Sprzedawca zarejestruje się dla celów podatku VAT, gdyż transakcja ta, zgodnie z otrzymaną przez Sprzedawcę interpretacją indywidualną będzie podlegała opodatkowaniu VAT i jednocześnie nabyty ciąg technologiczny będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej VAT, to w przekonaniu Zainteresowanego nie zajdzie tu żaden z przypadków wyłączających prawo do odliczenia VAT i w konsekwencji będzie on miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup ciągu technologicznego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
z tytułu nabycia towarów i usług,
potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. produkcji przędzy i tkanin oraz jest podatnikiem VAT czynnym. Zainteresowany planuje nabycie ciągu technologicznego (zespołu maszyn i urządzeń) służących do produkcji przędzy, który będzie wykorzystywał do własnej działalności opodatkowanej VAT. Wnioskodawca zamierza nabyć ciąg technologiczny od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, posiadającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Sprzedawca uzyskał dwie interpretacje indywidualne, dotyczące skutków podatkowych związanych z odsprzedażą ciągu technologicznego, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. Z interpretacji tych wynika, że o ile na gruncie podatku dochodowego Sprzedawca nie będzie traktowany jako osoba prowadząca działalność gospodarczą (sprzedaż ciągu po upływie pół roku od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie nie będzie podlegała opodatkowaniu) tak na gruncie podatku od towarów i usług Sprzedawca będzie uznany za podatnika i będzie zobowiązany do rejestracji oraz opodatkowania transakcji sprzedaży. Podatnikiem jest bowiem również osoba, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym zakresie pewne nakłady, mimo, że sama sprzedaż jeszcze się nie rozpoczęła lub nawet nigdy się nie rozpocznie. Sprzedawca ma zatem zamiar zastosować się do otrzymanej interpretacji, zarejestrować się jako podatnik VAT czynny i udokumentować sprzedaż ciągu technologicznego na rzecz Wnioskodawcy fakturą VAT, wykazując i odprowadzając należny z tego tytułu podatek.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz tym, że nie zaistnieją negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż ciąg technologiczny będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, zakup linii zostanie udokumentowany fakturą, z naliczonym podatkiem VAT wystawioną przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług, do czego zobligował się sprzedawca w związku z otrzymaną interpretacją indywidualną.
Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wnikający z faktury dokumentującej zakup ciągu technologicznego.
Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w stanie faktycznym, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Zaznaczyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie było wskazanie, czy Sprzedawca będzie uznany za podatnika i będzie zobowiązany do rejestracji oraz opodatkowania transakcji sprzedaży, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Zatem interpretację wydano wyłącznie na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego przyjmując powyższe za element opisu sprawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.