ILPP2/443-413/11-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-413/11-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową, sprzedaje między innymi artykuły chemiczne, jej klientami jest szeroko rozumiana branża motoryzacyjna. Jednym z takich towarów jest 32,5% roztwór mocznika o nazwie handlowej "A". Ze względu na zawartość amoniaku substancja ta jest wykorzystywana w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla. Redukuje tlenki azotu ze spalin - do azotu i wody, przez co umożliwia zachowanie norm w zakresie emisji tlenków azotu w spalinach samochodów ciężarowych. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w suchej masie, dlatego może być stosowany jako nawóz. Dostawca Spółki przedstawił stanowisko Urzędu Statystycznego w Łodzi z którego wynika, że: " (...) wyrób A - roztwór wodny mocznika do redukcji NOx, stosowany do selektywnej redukcji tlenków azotu w wysokoprężnych silnikach Diesla wyposażonych w system SCR (Selective Catalytic Reduction), skład: roztwór wodny amidu kwasu karbamidowego, mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 "Mocznik".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży towaru będącego 32,5% roztworem mocznika - o symbolu PKWiU 20.15.31.0 Spółka powinna zastosować obniżoną, 8% stawkę podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 wraz z załącznikiem nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, 32,5% roztwór mocznika o zawartości 46,6% azotu w suchej masie powinien być opodatkowany 8% stawką VAT, przewidzianą wg załącznika nr 3 dla towarów o symbolu PKWiU ex 20.15.3, nawet wtedy, gdy nie jest stosowany jako nawóz. Załącznik w poz. 59 wskazuje jedyne wyłączenie stosowania obniżonej stawki dla cyjanoamidu wapnia.

Stanowisko takie potwierdzają indywidualne interpretacje:

* sygn. IPPP3/443-929/11-2/SM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,

* o sygn. IPTPP3/443-17/11-2/IB wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi,

* o sygn. IPPP3/443-1115/10-2/KT wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 59 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 "Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność handlową, sprzedaje między innymi artykuły chemiczne, jej klientami jest szeroko rozumiana branża motoryzacyjna. Jednym z takich towarów jest 32,5% roztwór mocznika o nazwie handlowej "A". Ze względu na zawartość amoniaku substancja ta jest wykorzystywana w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla. Redukuje tlenki azotu ze spalin - do azotu i wody, przez co umożliwia zachowanie norm w zakresie emisji tlenków azotu w spalinach samochodów ciężarowych. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w suchej masie, dlatego może być stosowany jako nawóz. Dostawca Spółki przedstawił stanowisko Urzędu Statystycznego z którego wynika, że wymieniony wyrób mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 "Mocznik".

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż sprzedaż opisanego produktu, mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 ("mocznik") - jako wymienionego pod pozycją 59 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl