ILPP2/443-411/13-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-411/13-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.) uzupełnionym w dniu 29 maja 2013 r. oraz w dniu 17 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony w dniu 29 maja 2013 r. o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy oraz w dniu 17 czerwca 2013 r. o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej do występowania w imieniu Zainteresowanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie kultury fizycznej X złożył w 2012 r. wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Małe projekty" (oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013) w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "X".

Stowarzyszenie kultury fizycznej X wpisane jest do ewidencji klubów sportowych prowadzonej przez Starostę Z.

Wniosek pn. "Wyposażenie sali sportowej (...)" został wybrany do finansowania. Stowarzyszenie LGD "X" przekazało wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...), z którym została podpisana umowa przyznania pomocy w dniu X 2013 r.

Wnioskodawca podejmuje działania, których celem jest podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na terenie LGD X poprzez realizację zajęć sportowych w zakresie nauki sportu pięściarskiego (boksu), dzięki wyposażeniu sali sportowej w specjalistyczny sprzęt bokserski z przeznaczeniem dla mieszkańców LGD X (gminy X). W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt sportowy stanowiący wyposażenie sali sportowej, w której odbywać się będą szkolenia zawodników. Udział mieszkańców w zajęciach jest bezpłatny. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach działalności statutowej Klubu i nie prowadzi do osiągnięcia zysku. Nie powstanie żaden obiekt stanowiący własność Klubu, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją zadania nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o ptu (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o ptu. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Działalność Zainteresowanego związana z realizacją ww. zadań nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 - małe projekty).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, złożył w 2012 r. wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Małe projekty" (oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013) w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "X". Wniosek pn. "Wyposażenie sali sportowej w specjalistyczny sprzęt do uprawiania boksu" został wybrany do finansowania. Stowarzyszenie LGD "X" przekazało wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...), z którym została podpisana umowa przyznania pomocy w dniu 29 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca podejmuje działania, których celem jest podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na terenie LGD X poprzez realizację zajęć sportowych w zakresie nauki sportu pięściarskiego (boksu), dzięki wyposażeniu sali sportowej w specjalistyczny sprzęt bokserski z przeznaczeniem dla mieszkańców LGD X (gminy X). W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt sportowy stanowiący wyposażenie sali sportowej, w której odbywać się będą szkolenia zawodników. Udział mieszkańców w zajęciach jest bezpłatny.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach działalności statutowej Klubu i nie prowadzi do osiągnięcia zysku. Nie powstanie żaden obiekt stanowiący własność Klubu, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją zadania nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Działalność Zainteresowanego związana z realizacją ww. zadań nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl