ILPP2/443-407/11-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-407/11-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "X" w ramach PROW 2007-2013 w zakresie działania 413 "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "X" w ramach PROW 2007-2013 w zakresie działania 413 "X". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 marca 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 413 "X". W związku z powyższym składa oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Podatek uznany jest za kwalifikowany w sytuacji, gdy nie ma możliwości jego odzyskania.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, jednakże nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż jest organizacją non-profit, nie prowadzi sprzedaży i świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej, a wydatki związane z realizacją projektu pn. "X" w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 413 "X" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Rodzaj działalności PKD 2007 - 9499Z (działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż projekt będzie realizowany w II etapach. W I etapie przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji warsztatów dla młodzieży w wieku 13-16 lat. Ich tematyka będzie uwzględniała stuletnią tradycję i historię oświaty na terenie X. Młodzież nagra i spisze wspomnienia starszych mieszkańców X, zrobi zdjęcia, odszuka stare dokumenty. W tym celu zostaną zatrudnione 2 osoby (umowa o dzieło) prowadzące warsztaty, zostanie zakupiony dyktafon i aparat fotograficzny oraz materiały papiernicze, piśmienne. Zostaną opłacone usługi fotograficzne z zakresu obróbki starych zdjęć i wywołania nowych. Materiały zebrane przez młodzież posłużą do opracowania i wydania monografii na temat historii, tradycji i teraźniejszości wsi X. W tym celu zatrudniona zostanie osoba (umowa o dzieło), która dokona opracowania zebranych materiałów i złoży je do druku oraz opłacona zostanie usługa drukarska. W II etapie przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji festynu pod hasłem "X". W programie festynu przewidziane są: wystawa plenerowa na temat historii, promocja publikacji, występy dzieci i młodzieży oraz lokalnych zespołów i twórców ludowych. Realizacja festynu obejmuje wynagrodzenie osób prowadzących i obsługujących festyn, najem, transport i montaż sceny, sprzętu nagłaśniającego, wynagrodzenie regionalnego zespołu muzyczno-wokalnego, poczęstunek osób zaangażowanych w organizację imprezy lub prezentujących swoją twórczość, ubezpieczenie festynu. Efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Stowarzyszenia, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "X" w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 413 "X".

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo że Stowarzyszenie "X" w X figuruje w ewidencji płatników podatku VAT to jednak nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jest organizacją non-profit, nie prowadzi sprzedaży. Świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej i nie może odzyskać w żaden sposób podatku VAT, a składany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wydatków związanych z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013, które nie są związane z czynnościami opodatkowanym. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "X" w ramach PROW 2007-2013. Zgodnie z powyższym uzasadnieniem, może potraktować podatek VAT jako koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Natomiast art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 413 "X". Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, jednakże nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż jest organizacją non-profit, nie prowadzi sprzedaży i świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej, a wydatki związane z realizacją projektu pn. "X" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Projekt będzie realizowany w II etapach. W I etapie przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji warsztatów dla młodzieży w wieku 13-16 lat. Ich tematyka będzie uwzględniała stuletnią tradycję i historię oświaty na terenie X. Młodzież nagra i spisze wspomnienia starszych mieszkańców X, zrobi zdjęcia, odszuka stare dokumenty. W tym celu zostaną zatrudnione 2 osoby (umowa o dzieło) prowadzące warsztaty, zostanie zakupiony dyktafon i aparat fotograficzny oraz materiały papiernicze, piśmienne. Zostaną opłacone usługi fotograficzne z zakresu obróbki starych zdjęć i wywołania nowych. Materiały zebrane przez młodzież posłużą do opracowania i wydania monografii na temat historii, tradycji i teraźniejszości wsi X. W tym celu zatrudniona zostanie osoba (umowa o dzieło), która dokona opracowania zebranych materiałów i złoży je do druku oraz opłacona zostanie usługa drukarska. W II etapie przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji festynu pod hasłem "X". W programie festynu przewidziane są: wystawa plenerowa na temat historii, promocja publikacji, występy dzieci i młodzieży oraz lokalnych zespołów i twórców ludowych. Realizacja festynu obejmuje wynagrodzenie osób prowadzących i obsługujących festyn, najem, transport i montaż sceny, sprzętu nagłaśniającego, wynagrodzenie regionalnego zespołu muzyczno-wokalnego, poczęstunek osób zaangażowanych w organizację imprezy lub prezentujących swoją twórczość, ubezpieczenie festynu. Efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "X" w ramach PROW 2007-2013 w zakresie działania 413 "X".

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl