ILPP2/443-404/12-2/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-404/12-2/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu związanego ze sprzedażą subskrypcji na telefon komórkowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu związanego ze sprzedażą subskrypcji na telefon komórkowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca), działająca w sektorze usług informatycznych, wprowadziła do swojej oferty nową usługę polegającą na zakupie subskrypcji na telefon komórkowy. Wspomniana subskrypcja służy do satelitarnego namierzania położenia telefonu, na którym została zainstalowana. Klientami Wnioskodawcy są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Zakup opisanej usługi odbywa się poprzez zgłoszenie chęci pobrania subskrypcji za pomocą Internetu, zapłaty za usługę oraz pobrania aplikacji. Zapłata za usługę następuje wyłącznie za pośrednictwem firmy S.A. świadczącej usługi płatności internetowych. Wnioskodawca otrzymuje wiadomość o zakupie subskrypcji przez klienta (wiadomość otrzymywana z serwisu płatności online oraz zapisywana w systemie platformy obsługującej świadczenie usługi), następnie na podstawie zestawienia wpływów na spersonalizowane konto S.A. (dostępne po zalogowaniu się do systemu), za pomocą modułu Handel w systemie księgowym, wystawia paragon lub fakturę VAT (na życzenie klienta). Odpowiedni dokument jest wystawiany do każdej wpłaty przyporządkowanej do konkretnej transakcji. Środki zgromadzone na koncie Dotpay są przekazywane na życzenie Wnioskodawcy, za pośrednictwem banku, na rachunek bankowy Wnioskodawcy w ciągu 3 dni od złożenia zlecenia ich wypłaty. Na koniec miesiąca drukowane jest zestawienie wpływów na konto S.A. i przechowywane w dokumentacji Wnioskodawcy jako uzupełnienie do rejestru wystawionych paragonów i faktur VAT. Z ewidencji prowadzonej przez firmę S.A. oraz Wnioskodawcę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.

Wnioskodawca, poza sprzedażą opisanej subskrypcji, nie wykonuje innych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca prowadzi jedynie sprzedaż usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Pierwsza sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zaistniała w styczniu 2012 r. Na dzień złożenia wniosku wartość ww. transakcji nie przekroczyła ustawowego limitu 40.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu z transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto zgodnie z § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Do czynności takich należy m.in. zamieszczone w pozycji 37 tego załącznika świadczenie usług, za które (zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła). Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, że zapłata za świadczone usługi następuje w całości za pośrednictwem instytucji finansowej spełniającej światowe standardy bezpieczeństwa i finalnie jest kierowana na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W rozporządzeniu nie wskazano, że zapłata musi wpłynąć na rachunek bankowy podatnika bezpośrednio. Podkreślono jednak, że dowody dokumentujące zapłatę muszą jednoznacznie wskazywać, której transakcji dotyczyła. Powyższy przepis ma za zadanie określić wymogi, których spełnienie gwarantuje możliwość właściwego naliczenia podatku i zobowiązania wobec budżetu w sytuacji pominięcia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca uważa, że z punktu widzenia celu spełnia warunki określone we wspomnianym rozporządzeniu i kwalifikuje się do objęcia zwolnieniem z obowiązku ewidencji obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Z objaśnień zawartych w punkcie2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wprowadził do swojej oferty nową usługę polegającą na zakupie subskrypcji na telefon komórkowy. Subskrypcja służy do satelitarnego namierzania położenia telefonu, na którym została zainstalowana. Klientami Wnioskodawcy są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Zakup opisanej usługi odbywa się poprzez zgłoszenie chęci pobrania subskrypcji za pomocą Internetu, zapłaty za usługę oraz pobrania aplikacji. Zapłata za usługę następuje wyłącznie za pośrednictwem firmy S.A. świadczącej usługi płatności internetowych. Wnioskodawca otrzymuje wiadomość o zakupie subskrypcji przez klienta (wiadomość otrzymywana z serwisu płatności online S.A. oraz zapisywana w systemie platformy obsługującej świadczenie usługi), następnie na podstawie zestawienia wpływów na spersonalizowane konto S.A. (dostępne po zalogowaniu się do systemu), za pomocą modułu Handel w systemie księgowym, wystawia paragon lub fakturę VAT (na życzenie klienta). Odpowiedni dokument jest wystawiany do każdej wpłaty przyporządkowanej do konkretnej transakcji. Środki zgromadzone na koncie S.A. są przekazywane na życzenie Wnioskodawcy, za pośrednictwem banku, na rachunek bankowy Wnioskodawcy w ciągu 3 dni od złożenia zlecenia ich wypłaty. Na koniec miesiąca drukowane jest zestawienie wpływów na konto S.A. i przechowywane w dokumentacji Wnioskodawcy jako uzupełnienie do rejestru wystawionych paragonów i faktur VAT. Z ewidencji prowadzonej przez firmę S.A. oraz Wnioskodawcę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.

Wnioskodawca, poza sprzedażą opisanej subskrypcji, nie wykonuje innych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca prowadzi jedynie sprzedaż usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Pierwsza sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zaistniała w styczniu 2012 r. Na dzień złożenia wniosku wartość ww. transakcji nie przekroczyła ustawowego limitu 40.000 zł.

Zatem w związku z nieprzekroczeniem w 2012 r. obrotu 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Natomiast, co do czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, należy podkreślić, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy, zarówno co do przedmiotu transakcji, jak i jej strony.

W przedmiotowej sprawie warunek został spełniony, gdyż zapłata dokonywana jest na rachunek bankowy oraz z prowadzonej ewidencji jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczyła zapłata.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Zainteresowany może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu związanego ze sprzedażą subskrypcji na telefon na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż zapłata dokonywana jest bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl