ILPP2/443-397/11-2/AD - Opodatkowanie podatkiem VAT rekompensat wypłacanych w zamian za świadczone usługi przewozowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-397/11-2/AD Opodatkowanie podatkiem VAT rekompensat wypłacanych w zamian za świadczone usługi przewozowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - jest spółką prawa handlowego. Powstała jako efekt przekształcenia w 2001 r. zakładu budżetowego postawionego w tym celu w likwidację. Kapitał zakładowy w spółce jest w 100% reprezentowany przez Gminę. Cel zawiązania Spółki określony w Uchwale Rady Miejskiej jest realizowanie zadania własnego Gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Głównym celem działalności Spółki jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie zadań będących zadaniami własnymi Gminy. Funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego pełni Zarząd Dróg i Komunikacji. W przeszłości, poza pierwszym zleceniem udzielonym spółce w trybie bez przetargowym, na mocy decyzji Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ZDiK powierzał świadczenie usług zbiorowego transportu publicznego w drodze przetargów prowadzonych w trybie Ustawy prawo zamówień publicznych.

W związku z nierozstrzygniętymi w 2009 r. dwoma przetargami spółka wykonywała zadania własne Gminy, w oparciu o umowę zawartą na czas określony, to jest od 1 lipca 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. Od dnia 1 stycznia 2011 r. spółka świadczy usługi przewozowe na podstawie zawartej w dniu 30 grudnia 2010 r. umowy pomiędzy Gminą - Zarządem Dróg i Komunikacji pełniącym funkcję organizatora transportu publicznego. Niniejszą umowę reguluje rozporządzenie (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) 1107/70.

Z tytułu świadczenia usług w zakresie komunikacji, Zamawiający zobowiązuje się do wypłaty rekompensaty za realizację zadań przewozowych według ustalonej kwoty za jeden wozokilometr. Rozliczenie rekompensaty za świadczone usługi przewozowe następować będzie w cyklach miesięcznych za faktycznie wykonane wozokilometry.

Wysokość rekompensaty (np. rocznej za 2011 r.) nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto plus "rozsądny zysk" rozumiany jako stopa zwrotu z kapitału, który nie może przekroczyć 6% w ujęciu realnym. Rekompensata podlega z mocy przepisów weryfikacji. Będzie korygowana na koniec danego roku w przypadku otrzymania przez Spółkę zbyt wysokiej wartości w stosunku do rzeczywistego poziomu kosztów oraz ewentualnych przychodów. Nadmierna wysokość rekompensaty jest uznawana za niedozwoloną pomoc publiczną.

W zakresie transportu zbiorowego Zarząd Dróg i Komunikacji ustala zadania przewozowe w gminnym transporcie zbiorowym zarządza nim, koordynuje rozkład jazdy, kontroluje przedsiębiorców świadczących usługi przewozowe, wydaje zezwolenia oraz zajmuje się dystrybucją biletów.

Zgodnie z umową z dnia 30 grudnia 2010 r. kierowcy autobusu są zobowiązani do posiadania wszystkich nominałów biletów jednorazowych i sprzedawania ich pasażerom. Bilety dla kierowców, MPK sp. z o.o. kupuje w Zarządzie Dróg i Komunikacji i przekazuje je kierowcom do sprzedaży pasażerom.

W ramach swojej działalności Spółka uzyskuje przychody z reklam na autobusach, dzierżawie pomieszczeń, wynajmie autobusów dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych na imprezy okolicznościowe, wycieczki itp. Z tytułu świadczenia usług zbiorowej komunikacji miejskiej nie osiąga żadnych przychodów oprócz rekompensaty rozliczanej miesięcznie. Zgodnie z zawartą umową zapłata należności, to jest rekompensaty za świadczone usługi przewozowe następuje nie później niż w ciągu X dni od dnia otrzymania faktury VAT przez Zamawiającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rekompensata za realizację zadań przewozowych (zgodnie z umową zawartą pomiędzy Spółką a Gminą - Zarządem Dróg i Komunikacji) będzie stanowiła obrót podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Definicja rekompensaty w Rozporządzeniu 1370/2007, art. 2 lit. g) ma brzmienie "rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych oznacza każdą korzyść, zwłaszcza finansową, przyznaną bezpośrednio lub pośrednio przez właściwy organ z funduszy publicznych w okresie realizacji zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych lub powiązaną z tym okresem".

Rekompensata, o której mowa we wniosku jest wynagrodzeniem za świadczone usługi przewozowe, ponieważ nie dotyczy planowania, organizacji i zarządzania miejskim transportem publicznym a jej celem jest pokrycie kosztu jednostkowego netto. Miesięczna jej wysokość stanowi iloczyn stawki netto rekompensaty i zrealizowanych wozokilometrów w zadaniu przewozowym.

Zdaniem Spółki otrzymana rekompensata za realizację zadań przewozowych stanowi wynagrodzenie i tym samym podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Na poparcie własnego stanowiska i pełniejsze zrozumienie zaistniałego problemu dołączamy kopie dokumentów (Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 29 grudnia 2010 r., Umowa zawarta w dniu 30 grudnia 2010 r.), które mogą być pomocne w udzieleniu pisemnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wnika, że Spółka świadczy usługi przewozowe na podstawie zawartej w dniu 30 grudnia 2010 r. umowy. Z tytułu świadczenia usług w zakresie komunikacji, Zamawiający zobowiązuje się do wypłaty rekompensaty za realizację zadań przewozowych według ustalonej kwoty za jeden wozokilometr. Rozliczenie rekompensaty za świadczone usługi przewozowe następować będzie w cyklach miesięcznych za faktycznie wykonane wozokilometry. Zgodnie z zawartą umową zapłata należności, to jest rekompensaty za świadczone usługi przewozowe następuje nie później niż w ciągu X dni od dnia otrzymania faktury VAT przez Zamawiającego.

Zatem, analizując powyższe pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Reasumując, wypłacane kwoty rekompensaty w zamian za świadczone usługi przewozowe stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym zakresie stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl