ILPP2/443-392/14-2/TW - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy i modernizacji ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-392/14-2/TW Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy i modernizacji ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenie, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Budowa i modernizacja ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Budowa i modernizacja ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Stowarzyszenie) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Celem Stowarzyszenia jest:

* wspieranie inicjatyw społecznych zmierzających do wzbogacenia możliwości dzieci i młodzieży oraz tworzenie warunków ich pełnego rozwoju intelektualnego i fizycznego;

* inspirowanie rodziców, nauczycieli do zdobywania wiedzy dotyczącej oświaty i wychowania;

* zajmowania stanowiska i wyrażanie opinii w sprawach dotyczących oświaty i wychowania;

* rozwijanie innych form działalności służącej wzbogacaniu możliwości edukacyjnych;

* skupianie wokół idei Stowarzyszenia działaczy wspierających, niosących pomoc materialną i finansową dla dzieci i młodzieży;

* organizowanie i prowadzenie przedszkoli i szkół podstawowych i gimnazjalnych;

* możliwość prowadzenia i wspierania działalności sportowej i rekreacyjnej.

Zainteresowany nie jest podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług.

Stowarzyszenie otrzymuje składki członkowskie na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA, o którą Zainteresowany występuje dotyczy realizacji projektu w ramach działania 413"Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (2007-2013) i jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność.

Stowarzyszenie podjęło się realizacji projektu o zasięgu lokalnym pt. "Budowa i modernizacja ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej".

W ramach projektu Wnioskodawca poniesie koszty jego realizacji w ramach następującego celu szczegółowego: I-wszy cel - "Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich poprzez poprawę estetyki otoczenia oraz zwiększenie efektywności wykorzystania świetlicy wiejskiej". W ramach przedsięwzięcia Wieś ze znakiem Q operacja podniesie standard świetlicy, zapewni lepsze warunki dla aktywnego wypoczynku.

Zakup towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 413 nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego realizacją projektu, poprawę jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystywaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej na lata 2007-2013.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pomimo, że Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje mu odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju".

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystywaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach programu 413"Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na lata 2007-2013. Członkami Stowarzyszenia są osoby fizyczne i prawne. Podejmowana przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą. W trakcie realizacji projektu Zainteresowany ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można obniżyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu operacji 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA, o którą Zainteresowany występuje dotyczy realizacji projektu w ramach działania 413"Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (2007-2013) i jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność.

Stowarzyszenie podjęło się realizacji projektu o zasięgu lokalnym pt. "Budowa i modernizacja ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej".

Zainteresowany poniesie w związku z tym koszty jego realizacji: I-wszy cel - "Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich poprzez poprawę estetyki otoczenia oraz zwiększenie efektywności wykorzystania świetlicy wiejskiej". W ramach przedsięwzięcia Wieś ze znakiem Q operacja podniesie standard świetlicy, zapewni lepsze warunki dla aktywnego wypoczynku.

Zakup towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją ww. projektu nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego realizacją projektów, poprawę jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w ramach PROW Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w związku z realizacją projektu pt. "Budowa i modernizacja ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej".

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Budowa i modernizacja ogrodzenia wokół świetlicy wiejskiej".

Odpowiedzi dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Budowa otwartej siłowni zewnętrznej przy boisku wiejskim", udzielono w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl