ILPP2/443-392/10-3/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-392/10-3/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa funkcjonowania (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa funkcjonowania (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, Wnioskodawca - x (dalej: Gmina) został zobligowany do przedstawienia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa funkcjonowania (...)". w ramach realizacji ww. projektu Gmina zamierza zakupić dwustanowiskową sortownię odpadów, samochód do zbiórki odpadów oraz ponieść koszty związane z utylizacją azbestu z terenu Gminy. Projekt który zamierza zrealizować Zainteresowany będzie zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca w ramach projektu zamierza zakupić sortownię odpadów oraz samochód do zbiórki odpadów opodatkowanych 22% stawką VAT.

Przedmiotowa sortownia oraz śmieciarka zostaną przyjęte na majątek Gminy ale będą użytkowane przez zakład budżetowy (jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) jakim jest w Gminie Miejski Zakład Komunalny w X, który świadczy usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych z terenu Gminy - opodatkowane stawką VAT 7%.

Zakupiona sortownia oraz samochód do zbiórki odpadów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę. Zainteresowany i Miejski Zakład Komunalny, który będzie eksploatował sortownię i śmieciarkę, są odrębnymi podatnikami podatku VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Faktura za zakup sortowni i śmieciarki będzie wystawiona na Wnioskodawcę. Udostępnienie do eksploatacji sortowni i śmieciarki Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu w x nastąpi nieodpłatnie. Zainteresowany nie będzie z tego tytułu osiągał żadnych przychodów generujących podatek VAT należny. Natomiast zbiórka azbestu z terenu Gminy odbędzie się poprzez wyłonienie podmiotu specjalistycznego w drodze przetargu, który zutylizuje wskazaną ilość azbestu. Azbest odbierany będzie od mieszkańców Gminy nieodpłatnie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że zakupiony w ramach projektu pn. "Poprawa funkcjonowania (...)" sprzęt w postaci samochodu do selektywnej zbiórki śmieci oraz sortowni śmieci, zostanie przekazany nieodpłatnie w użytkowanie Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu w X. w tym celu zostanie zawarta umowa użyczenia pomiędzy Miejskim Zakładem Komunalnym w x a Gminą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją ww. projektu, tj. "Poprawy funkcjonowania (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, żeby była możliwa realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną Gmina jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zdaniem Zainteresowanego, nie będzie on mógł odliczyć podatku VAT od otrzymanych faktur za zakup sortowni odpadów, samochodu do zbiórki odpadów oraz usługi związanej z utylizacją azbestu, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem środka trwałego lub usługi, które nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. w omawianym przypadku realizacja przez Wnioskodawcę projektu pn. "Poprawa funkcjonowania (...)" nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. w związku z tym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych podczas realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym zadania obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany będzie realizował projekt pn. "Poprawa funkcjonowania (...)" dzięki wsparciu finansowanemu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013. Wnioskodawca zamierza zakupić dwustanowiskową sortownię odpadów, samochód do zbiórki odpadów oraz ponieść koszty związane z utylizacją azbestu z terenu Gminy. Przedmiotowa sortownia oraz śmieciarka zostaną przyjęte na majątek Zainteresowanego ale będą użytkowane przez zakład budżetowy (jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) jakim jest w Gminie Miejski Zakład Komunalny w X, który świadczy usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych z terenu Gminy - opodatkowane stawką VAT 7%. Zakupiona sortownia oraz samochód do zbiórki odpadów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę. Gmina i Miejski Zakład Komunalny, który będzie eksploatował sortownię i śmieciarkę, są odrębnymi podatnikami podatku VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Faktura za zakup sortowni i śmieciarki będzie wystawiona na Wnioskodawcę. Sprzęt w postaci samochodu do selektywnej zbiórki śmieci oraz sortowni śmieci, zostanie przekazany nieodpłatnie w użytkowanie Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu w X. w tym celu zostanie zawarta umowa użyczenia pomiędzy Miejskim Zakładem Komunalnym w x a Gminą. Natomiast zbiórka azbestu z terenu Gminy odbędzie się poprzez wyłonienie podmiotu specjalistycznego w drodze przetargu, który zutylizuje wskazaną ilość azbestu. Azbest odbierany będzie od mieszkańców Gminy nieodpłatnie. Zainteresowany nie będzie z tego tytułu osiągał żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przekazanie do nieodpłatnego użytkowania Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu sprzętu w postaci samochodu do selektywnej zbiórki śmieci oraz sortowni śmieci w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie samochodu do selektywnej zbiórki śmieci oraz sortowni śmieci odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Także zbiórka azbestu z terenu Gminy realizowana za pośrednictwem specjalistycznego podmiotu, wyłonionego w drodze przetargu - gdzie azbest będzie odbierany od mieszkańców Gminy nieodpłatnie - nie będzie miała związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca - Gmina z tytułu realizacji projektu nie będzie osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

Zatem w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie

y o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Poprawa funkcjonowania (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl