ILPP2/443-391/13-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-391/13-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania udzielonego rabatu (Rabatu 1) za pomocą faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania udzielonego rabatu (Rabatu 1) za pomocą faktur korygujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 31 maja 2013 r. poprzez przyporządkowanie pytań do odpowiednich stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

X (dalej "Spółka") prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży profesjonalnych, inwestycyjnych opraw oświetleniowych. Spółka przyznaje niektórym odbiorcom jej produktów rabat potransakcyjny za poszczególne kwartały kalendarzowe (dalej "Rabat"), w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług zafakturowanych przez Spółkę na danego odbiorcę w danym kwartale.

Sposób wyliczenia Rabatu jest ustalony w umowie z danym odbiorcą (wzg. z podmiotem reprezentującym danego odbiorcę, np. w przypadku grup zakupowych, gdzie jeden podmiot zawiera umowę ze Spółką w imieniu podmiotów należących do grupy zakupowej).

Ustalenie kwoty Rabatu należnego danemu odbiorcy za dany kwartał obejmuje następujące etapy:

1.

ustalenie wysokości obrotu w danym kwartale (wartości netto sprzedaży zafakturowanych na danego odbiorcę przez Spółkę w danym kwartale, przy uwzględnieniu wszystkich lub wybranych faktur korygujących) dla różnych grup towarowych (np.: Towary Podstawowe, Towary Inwestycyjne) i usług;

2.

obliczenie wysokości części składowych Rabatu, w oparciu o wysokość obrotu ustaloną - zgodnie z pkt 1 - dla poszczególnych grup towarowych i usług, wg stóp procentowych określonych w umowie dla poszczególnych grup towarowych i usług (co do zasady dla każdej grupy obowiązują inne stopy procentowe; ponadto dla danej grupy mogą obowiązywać zróżnicowane stopy procentowe - wg skali progresywnej lub degresywnej, w zależności od przekroczenia określonych progów wartości obrotów w danym kwartale; ponadto w odniesieniu do niektórych dostaw danego towaru lub niektórych usług Spółka i klient mogą indywidualnie ustalić inną stopę procentową niż zasadnicza stawka ustalona dla grupy do której należy dany towar lub usługa);

3.

zsumowanie części składowych Rabatu.

Obliczona w powyższy sposób kwota Rabatu za dany rok jest ujmowana przez Spółkę w wystawionej przez nią na danego odbiorcę fakturze korygującej.

Należy podkreślić, że udzielony Rabat i dokumentująca go faktura korygująca odnoszą się w każdym przypadku do wszystkich dostaw towarów i usług zafakturowanych przez Spółkę na danego odbiorcę w danym kwartale (Rabat nie jest udzielany osobno w odniesieniu do poszczególnych towarów i usług lub ich grup). Zgodnie z zawartymi przez Spółkę umowami, nie ma przy tym znaczenia, że:

1.

przy obliczaniu wysokości Rabatu dla różnych grup towarowych i usług obowiązują (co do zasady) różne stopy procentowe oraz

2.

w odniesieniu do niektórych dostaw danego towaru lub niektórych usług Spółka i klient mogą indywidualnie ustalić inną stopę procentową niż zasadnicza stawka ustalona dla grupy do której należy dany towar lub usługa.

Należy dodać, że warunkiem przyznania Rabatu jest zrealizowanie w danym kwartale przez danego odbiorcę (i/lub grupę odbiorców) określonego w umowie minimalnego obrotu. Przyznanie Rabatu może być też uzależnione od braku zaległości płatniczych wobec Spółki ze strony danego odbiorcy (i/lub grupy odbiorców).

Rabat obliczany i udzielny w sposób opisany powyżej zwany jest dalej Rabatem (1).

Spółka udziela również Rabatu (2), który różni się od Rabatu (1) wyłącznie tym, że zgodnie z umową zawartą przez Spółkę z danym odbiorcą (i/lub grupą odbiorców) obrót dla wybranych grup towarowych lub usług i/lub nie jest uwzględniany przy obliczaniu (kalkulacji) jego wysokości (w przypadku Rabatu (1) uwzględniany jest przy obliczaniu (kalkulacji) obrót dla wszystkich dostaw towarów i usług w danym kwartale).

Spółka udziela również Rabatu (3), który jest udzielany na zasadach analogicznych jak Rabat (1) lub Rabat (2), różniąc się od nich wyłącznie tym, że Rabat (3) za 4 kwartał (październik - grudzień) jest podwyższany o iloczyn obrotu rocznego dla niektórych towarów (grupy/grup towarów) i określonej w umowie stawki procentowej/stawek procentowych.

Należy podkreślić, że udzielony Rabat (3) i dokumentująca go faktura korygująca odnoszą się w każdym przypadku do wszystkich dostaw towarów i usług zafakturowanych przez Spółkę na danego odbiorcę w danym kwartale - także w przypadku Rabatu (3) za 4 kwartał (październik - grudzień). Zgodnie z zawartymi przez Spółkę umowami, nie ma przy tym znaczenia, że przy obliczaniu wysokości Rabatu (3) za 4 kwartał uwzględniany jest obrót roczny dla niektórych towarów (grupy/grup towarów). Rabat (3) za 4 kwartał udzielany jest i dokumentująca go faktura korygująca odnosi się w każdym przypadku do wszystkich dostaw towarów i usług zafakturowanych przez Spółkę na danego odbiorcę w tym 4 kwartale (a nie do dostaw dokonanych i zafakturowanych w trakcie całego roku).

W dalszej części niniejszego wniosku, w przypadku, gdy jest mowa o "Rabacie", bez wskazania, czy chodzi o Rabat (1), Rabat (2), czy Rabat (3), pod pojęciem tym należy rozumieć zarówno Rabat (l), jak i Rabat (2) oraz Rabat (3).

Pierwsze Rabaty, których dotyczy niniejszy wniosek zostały przyznane za pierwszy kwartał (styczeń - marzec) 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przepisy Rozporządzenia oraz ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r. należy interpretować w ten sposób, że dla udokumentowania udzielenia Rabatu (1) Spółka może wystawiać fakturę korygującą zawierającą wyłącznie elementy treści wymienione w § 13 ust. 3 i 8 Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy Rozporządzenia oraz ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r. należy interpretować w ten sposób, że dla udokumentowania udzielenia Rabatu (1) Spółka może wystawiać fakturę korygującą zawierającą wyłącznie elementy treści wymienione w § 13 ust. 3 i 8 Rozporządzenia.

UZASADNIENIE

Zasady wystawiania faktur korygujących w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, określają w roku 2013 przepisy Rozporządzenia w nast. sposób:

" § 13. 1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

3. W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

8. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA"."

Zgodnie z ww. przepisami w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie treść faktury korygującej może nie zawierać niektórych danych zawartych w korygowanych fakturach "pierwotnych".

Żaden z ww. przepisów nie ogranicza możliwości stosowania ww. uproszczeń, w sytuacji, gdy rabat, tak jak Rabat, którego dotyczy niniejszy wniosek, jest udzielany w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, jednak przy kalkulacji jego wysokości:

a.

dla różnych grup towarów i usług obowiązują różne stopy procentowe, lub

b.

uwzględnia się wartość dostaw towarów lub usług dokonanych w innych okresach niż w okresie, w odniesieniu do którego jest udzielany rabat, lub

c.

tak jak w przypadku Rabatu (2) nie są uwzględniane niektóre dostawy towarów lub usług dokonane na rzecz odbiorcy w okresie, w odniesieniu do którego jest udzielany rabat.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w następujących indywidualnych interpretacjach:

1.

interpretacja Dyrektora IS w Łodzi z dnia 15 stycznia 2013 r., sygn. IPTPP4/443-742/12 -2/ALN,

2.

interpretacja Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 17 grudnia 2012 r., sygn. ITPP2/443 -1239/12/RS,

3.

interpretacja Dyrektora IS w Łodzi z dnia 7 grudnia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-817/12 -3/KW,

4.

interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 24 maja 2012 r., sygn. IPPP1/443-224/12 -2/AP,

5.

interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 24 czerwca 2011 r., sygn. IPPP1/443-495/11 -5/AP.

Wobec powyższego stanowisko Spółki należy uznać za w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Natomiast stosownie do art. 29 ust. 4c ustawy, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W oparciu o treść art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Wskazać należy, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniające ww. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428), zwanego dalej zmienionym rozporządzeniem. Rozporządzenie to wdraża dyrektywę Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz.Urz.UE.L 189 z 22.07.2010, str. 1).

I tak, w myśl § 4 ust. 1 zmienionego rozporządzenia, fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny,

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Jak stanowi § 5 ust. 1 zmienionego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 zmienionego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Jak wynika z § 13 ust. 2 zmienionego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na podstawie § 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W oparciu o § 13 ust. 4 zmienionego rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

§ 13 ust. 5 zmienionego rozporządzenia stanowi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa § 10 ust. 1.

W oparciu o § 13 ust. 8 zmienionego rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży profesjonalnych, inwestycyjnych opraw oświetleniowych. Spółka przyznaje niektórym odbiorcom jej produktów rabat potransakcyjny za poszczególne kwartały kalendarzowe ("Rabat"), w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług zafakturowanych przez Spółkę na danego odbiorcę w danym kwartale. Sposób wyliczenia Rabatu jest ustalony w umowie z danym odbiorcą (wzg. z podmiotem reprezentującym danego odbiorcę, np. w przypadku grup zakupowych, gdzie jeden podmiot zawiera umowę ze Spółką w imieniu podmiotów należących do grupy zakupowej). Ustalenie kwoty Rabatu należnego danemu odbiorcy za dany kwartał obejmuje następujące etapy:

1.

ustalenie wysokości obrotu w danym kwartale (wartości netto sprzedaży zafakturowanych na danego odbiorcę przez Spółkę w danym kwartale, przy uwzględnieniu wszystkich lub wybranych faktur korygujących) dla różnych grup towarowych (np.: Towary Podstawowe, Towary Inwestycyjne) i usług;

2.

obliczenie wysokości części składowych Rabatu, w oparciu o wysokość obrotu ustaloną - zgodnie z pkt 1 - dla poszczególnych grup towarowych i usług, wg stóp procentowych określonych w umowie dla poszczególnych grup towarowych i usług (co do zasady dla każdej grupy obowiązują inne stopy procentowe; ponadto dla danej grupy mogą obowiązywać zróżnicowane stopy procentowe - wg skali progresywnej lub degresywnej, w zależności od przekroczenia określonych progów wartości obrotów w danym kwartale; ponadto w odniesieniu do niektórych dostaw danego towaru lub niektórych usług Spółka i klient mogą indywidualnie ustalić inną stopę procentową niż zasadnicza stawka ustalona dla grupy do której należy dany towar lub usługa);

3.

zsumowanie części składowych Rabatu.

Obliczona w powyższy sposób kwota Rabatu za dany rok jest ujmowana przez Spółkę w wystawionej przez nią na danego odbiorcę fakturze korygującej. Udzielony Rabat i dokumentująca go faktura korygująca odnoszą się w każdym przypadku do wszystkich dostaw towarów i usług zafakturowanych przez Spółkę na danego odbiorcę w danym kwartale (Rabat nie jest udzielany osobno w odniesieniu do poszczególnych towarów i usług lub ich grup). Zgodnie z zawartymi przez Spółkę umowami, nie ma przy tym znaczenia, że:

1.

przy obliczaniu wysokości Rabatu dla różnych grup towarowych i usług obowiązują (co do zasady) różne stopy procentowe oraz

2.

w odniesieniu do niektórych dostaw danego towaru lub niektórych usług Spółka i klient mogą indywidualnie ustalić inną stopę procentową niż zasadnicza stawka ustalona dla grupy do której należy dany towar lub usługa.

Warunkiem przyznania Rabatu jest zrealizowanie w danym kwartale przez danego odbiorcę (i/lub grupę odbiorców) określonego w umowie minimalnego obrotu. Przyznanie Rabatu może być też uzależnione od braku zaległości płatniczych wobec Spółki ze strony danego odbiorcy (i/lub grupy odbiorców).

Rabat obliczany i udzielny w sposób opisany powyżej zwany jest dalej Rabatem (1).

Na tle powyższego Zainteresowany ma wątpliwości, czy w przypadku rabatów obniżających wartość wszystkich dostaw towarów dokonywanych w przyjętym okresie rozliczeniowym (kwartale) na rzecz danego odbiorcy (Rabat 1), może on wystawiać fakturę korygującą zawierającą wyłącznie elementy treści wymienione w § 13 ust. 3 i ust. 8 rozporządzenia.

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Powyższy przepis umożliwia wystawienie faktury korygującej - w zależności od przypadku - zarówno dla jednej lub więcej dostaw (§ 13 ust. 2 zmienionego rozporządzenia), bądź też do wszystkich dostaw dla jednego odbiorcy (§ 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia). Przepis ten określa dane jakie powinna zawierać faktura. Należy zauważyć, iż regulacja zawarta w § 13 zmienionego rozporządzenia, przewiduje możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej, bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta) w danym okresie rozliczeniowym.

W przypadku faktur korygujących wystawianych przez podatnika do wszystkich dostaw towarów lub usług dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, zgodnie z § 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia, faktura taka winna zawierać:

* numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

* dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4, tj. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku;

* okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

* kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Nie istnieje konieczność odniesienia do faktur pierwotnych, tj. bez podania danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca obejmujących dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-2 i pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towarów lub usług objętych rabatem. Jednakże warunkiem dokonania korekty w formie przewidzianej w § 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia jest, aby korekta za dany okres z tytułu udzielenia rabatu dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Z okoliczności sprawy wynika, iż niezależnie od sposobu wyliczenia Rabatu 1 przyznanego kontrahentowi za przyjęty przez strony umowy okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał, rok), udzielony przez Wnioskodawcę rabat będzie obniżał cały obrót uzyskany przez danego kontrahenta w przyjętym przez strony okresie rozliczeniowym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przedmiotowym przypadku przyznanie odbiorcy (kontrahentowi) rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, jest przesłanką determinującą konieczność wystawienia przez Spółkę faktury korygującej do wszystkich dostaw dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym. Przy czym, stosownie do § 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia, dla wszystkich dostaw towarów dokonywanych dla kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, Zainteresowany może wystawić jedną fakturę korygującą lub też może wystawić fakturę korygującą do każdej dostawy, zawierającą dane, o których mowa w § 13 ust. 3 i ust. 8 zmienionego rozporządzenia.

Reasumując, mając na uwadze treść obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r. przepisu § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur, stwierdzić należy, iż w przypadku rabatu obniżającego wartość wszystkich dostaw towarów dokonywanych w przyjętym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy, Spółka może/będzie mogła wystawiać fakturę korygującą dokumentującą udzielenie Rabatu (1), zawierającą wyłącznie elementy wymienione w § 13 ust. 3 i ust. 8 rozporządzenia w sprawie faktur.

Zauważyć również należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca udzieli rabatu dotyczącego sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wtedy Wnioskodawca winien mieć na uwadze przepis § 13 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż pozostałe kwestie przedstawione we wniosku zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 18 lipca 2013 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl