ILPP2/443-388/14-3/TW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ogólnopolskiej kampanii na rzecz równego dostępu do zatrudnienia, realizowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-388/14-3/TW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ogólnopolskiej kampanii na rzecz równego dostępu do zatrudnienia, realizowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. " (...) - ogólnopolska kampania na rzecz równego dostępu do zatrudnienia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. " (...) - ogólnopolska kampania na rzecz równego dostępu do zatrudnienia".

Pismem z dnia 23 maja 2014 r. uzupełniono wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Podatnik) w ramach umowy z dnia 2 grudnia 2013 r. z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, realizuje projekt pt. " (...) - ogólnopolska kampania na rzecz równego dostępu do zatrudnienia" realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Projekt zakłada upowszechnienie rozwiązań na rzecz godzenia życia rodzinnego i zawodowego oraz wsparcie równego dostępu do zatrudnienia poprzez organizację kampanii upowszechniającej wśród młodzieży szkół średnich z terenu całej Polski idei świadomego, niestereotypowego wyboru roli zawodowej i osobistej. Projekt zakłada przeprowadzenie działań doradczo-informacyjnych w obszarze równego dostępu do zatrudnienia kobiet i mężczyzn. Podatnik występuje w projekcie w roli Partnera. Jednym z dokumentów przedstawionych przez Ministerstwo przy podpisywaniu umowy było oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym Wnioskodawca oświadcza, że realizując projekt będzie mógł odzyskiwać podatek VAT, w związku z powyższym do projektu będą kwalifikowane faktury w kwotach netto. W trakcie rozliczania wydatków pojawiły się wątpliwości odnośnie możliwości odliczania VAT od zakupów rozliczanych w projekcie.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Podatnik uznał że złożone przez niego oświadczenie o możliwości odzyskiwania podatku VAT jest nieprawidłowe i poniesione wydatki rozliczał w kwocie brutto, co zostało zakwestionowane przez osobę skierowaną do rozliczania projektu ze strony Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Departament Wdrażania EFS. W ramach prowadzonych ustaleń przewidziano możliwość zmiany formy oświadczenia (wydatki będą rozliczane w kwocie brutto) - jednakże po indywidualnej interpretacji właściwego Urzędu. W projekcie nie będą wystawiane żadne faktury sprzedaży przez Beneficjenta ani przez Partnera.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Towary i usługi w związku z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie - sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 23 maja 2014 r.

Czy w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie wydatki ponoszone na rzecz projektu nie mają żadnego związku z prowadzoną przez niego działalnością, nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych dlatego nie istnieje możliwość odzyskiwania podatku VAT jako podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Podatnik) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach umowy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej realizuje projekt pt. " (...) - ogólnopolska kampania na rzecz równego dostępu do zatrudnienia" realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Projekt zakłada upowszechnienie rozwiązań na rzecz godzenia życia rodzinnego i zawodowego oraz wsparcie równego dostępu do zatrudnienia poprzez organizację kampanii upowszechniającej wśród młodzieży szkół średnich z terenu całej Polski idei świadomego, niestereotypowego wyboru roli zawodowej i osobistej. Zakłada on również przeprowadzenie działań doradczo-informacyjnych w obszarze równego dostępu do zatrudnienia kobiet i mężczyzn.

Wydatki ponoszone na rzecz projektu nie mają żadnego związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi w związku z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż z prawa do odliczenia - jak wyjaśniono powyżej - skorzystać może czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem jednak, że istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponoszone wydatki nie są natomiast związane ze sprzedażą opodatkowaną (nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. " (...) - ogólnopolska kampania na rzecz równego dostępu do zatrudnienia".

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl