ILPP2/443-385/10-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-385/10-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (dalej Stowarzyszenie) zostało wpisane do KRS z dniem 16 lipca 2008 r.

Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należnej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowanie i realizowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. W trakcie bieżącego roku, Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu PROW, z której będzie korzystać w latach 2007-2013. Z dotacji tej finansowane będą koszty utrzymania biura, tj.: najem, media, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biur, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i innych działań Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków w Osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Stowarzyszenie dalej będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnymi Stowarzyszeniami, dotyczące wymiany doświadczeń, np.: w formie wizyt studyjnych, szkoleń, poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, płace, materiały biurowe.

Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów aby składali wnioski o dofinansowanie projektów, będzie przygotowywało postępowania konkursowe i wybierało projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju.

Umowy o dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez instytucję wdrażającą Urząd Marszałkowski oraz instytucję płatniczą ARiMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu LGD będzie świadczyło nieodpłatnie. Realizując ten projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 do ustawy o PTU - ex. 80 "Usługi w zakresie edukacji", - ex 92 "Usługi związane z kulturą" i stanowić będą trzon zakupów. Z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony. Realizując zadania wynikające z projektu po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących m.in.: kosztów, opłaty za media, wyposażenie, materiały biurowe. W pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione, bądź niepodlegające pod PTU.

Brak opodatkowanej podstawy w rozumieniu art. 29 ustawy o PTU, uniemożliwia dokonywanie odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu, w niewielkim zakresie, nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego. Stowarzyszenie pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o PTU.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ po stronie obrotów nie wystąpi podatek należny - brak sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W wydanej w dniu 26 marca 2010 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-385/10-2/SJ dotyczącej opodatkowania dotacji wskazano, iż dotacja, którą otrzyma Stowarzyszenie nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji, nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Z uwagi zatem na dokonane ustalenia, iż przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl