ILPP2/443-384/13-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-384/13-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży napojów w skład których wchodzi kawa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży napojów w skład których wchodzi kawa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pod firmą X prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług przygotowania i podawania napojów, sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) pod numerem 56.30.Z. W ramach świadczonych usług Zainteresowany w dzierżawionym lokalu podawał (sprzedawał) klientom napoje m.in.: kawy, herbaty, soki, wody gazowane i niegazowane a także napoje, których decydujących składnikiem jest mleko, zawierające domieszkę kawy dla celów smakowych (zwanych dalej: napojami opartymi na mleku). W ostatniej wskazanej grupie znajdują się następujące napoje (przy każdym z napojów w nawiasie podano ich skład):

* Coco Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, syrop kokosowy - 20 ml, Mleko UHT 3,2% - 40 ml, lód w kostkach - 2 kostki, lody waniliowe - 1 gałka, bita śmietana - 30 ml, wiórki kokosowe - 5g, sos X - do dekoracji),

* Latte Macchiato (składniki: Espresso - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 120 ml, cukier - wg preferencji),

* Latte Orzech i Wanilia (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop waniliowy - 10 ml, syrop orzechowy - 10 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżek, cukier - wg preferencji),

* Latte Amaretto (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop amaretto - 20 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżek, cukier - wg preferencji),

* Latte Kardamonowa z Cynamonem (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop cynamonowy - 10 ml, syrop orzechowy - 5 ml, kardamon sypki (w proszku) - 1/2 płaskiej łyżeczki (od espresso), mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżeczek, cukier - wg preferencji),

* Kokosowa Latte (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop kokosowy - 15 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, bita śmietana - 20 ml, wiórki kokosowe - do dekoracji, polewa czekoladowa - do dekoracji, cukier - wg preferencji),

* Latte Imbirowa z Czekoladą (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop piernikowy (gingerbread) - 15 ml, syrop czekoladowy - 5 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżeczek, ciastko imbirowe (lub płaski piernik) - do dekoracji, cukier - wg preferencji),

* After Eight Coffee (składniki: kawa - 1 porcja, czekolada After Eight - 2 sztuki, bita śmietana - 20 ml, cukier - wg preferencji),

* Irlandzki Krem (składniki: kawa - 1 porcja, syrop irlandzki - 10 ml, bita śmietana - 20 ml, cukier - wg preferencji),

* Latte z Miodem i Cynamonem (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop cynamonowy - 10 ml, miód - 1 łyżeczka, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżeczek, cukier - wg preferencji),

* Caramel Latte (składniki: Espresso - 1 porcja, sos karmelowy/toffi - 30 ml, mleko UHT 3,2% - 140 ml, mleczna piana - 1 łyżka, bita śmietana - 20 ml, cukier - wg preferencji),

* Nescafe Frappe (składniki: kawa na zimno - podwójna porcja, lód - 2/3 szklanki (4-5 kostek), mleko UHT 3,2% - 80 ml, cukier - wg preferencji),

* Mrożone Cappuccino (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, lód - 2/3 szklanki (4-5 kostek), mleko UHT 3,2% - 120 ml, syrop kawowy - 15 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Mrożona Mocha (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, lód - 2/3 szklanki (4-5 kostek), mleko UHT 3,2% - 60 ml, syrop czekoladowy - 30 ml, bita śmietana - 20 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Mrożone Kawy Smakowe (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, lód - 2/3 szklanki, mleko UHT 3,2% - 150 ml, syrop wg preferencji - 30 ml),

* Vanilla Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 80 ml, syrop waniliowy - 20 ml, lód w kostkach - 1 kostka, lody waniliowe - 1 gałka, bita śmietana - 10 ml, cukier - wg preferencji),

* Choco Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 80 ml, syrop czekoladowy - 20 ml, lód w kostkach - 1 kostka, lody czekoladowe - 1 gałka, bita śmietana - 10 ml, sos X - do dekoracji, cukier - wg preferencji),

* Lodowe Espresso (składniki: Espresso - 1 porcja, cukier - wg preferencji, lody Nestle - wg preferencji - 2 gałki (gałkownica 30 ml), syrop - wg preferencji - 10 ml, bita śmietana - 20 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Banana Coffee (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, skruszony lód - 1 łyżka (3-4 kostki), mleko UHT 3,2% - 40 ml, dojrzały banan - 1 sztuka (mały), cukier - 2 łyżeczki, bita śmietana - 20 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Choco Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 80 ml, syrop - 20 ml, lód w kostkach - 1 kostka, lody czekoladowe - 1 gałka, bita śmietana - 10 ml, sos X - do dekoracji, cukier - wg preferencji).

Uszczegóławiając powyższe receptury, Wnioskodawca wyjaśnił, iż Frappe jest to napój robiony z rozpuszczalnego granulatu kawowego, mleka, lodu i smakowych syropów, natomiast Espresso przyrządzane jest z czystego rozpuszczalnego granulatu poprzez przepuszczanie przez niego gorącej wody pod ciśnieniem. Równocześnie Zainteresowany podał, iż wymieniona w powyższych recepturach:

a.

1 porcja Frappe ma objętość ca 150 ml i zawiera w sobie ca 4 g kawy,

b.

1 porcja Espresso ma objętość ca 90 ml i zawiera w sobie ca 1,8 g kawy,

c.

1 porcja kawy/kawy na zimno ma objętość ca 150 ml i zawiera w sobie ca 2,3 g kawy.

W związku z powyższym w wymienionych napojach smakowych zawartość kawy nie przekracza 1,6% masy.

Dokładne dane przedstawia poniższe zestawienie:

* Coco Ice Coffee: szacunkowa ilość napoju - 250/ilość kawy w gramach - 4/szacunkowy udział kawy w napoju - 1,6%,

* Latte Macchiato: szacunkowa ilość napoju - 210/4 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Latte Orzech i Wanilia: szacunkowa ilość napoju - 210/1,8 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Latte Amaretto: szacunkowa ilość napoju - 210/1,8 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Latte Kardamonowa z Cynamonem: szacunkowa ilość napoju - 210/1,8 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Kokosowa Latte: szacunkowa ilość napoju - 210/1,8 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Latte Imbirowa z Czekoladą: szacunkowa ilość napoju - 210/1,8 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* After Eight Coffee: szacunkowa ilość napoju - 170/1,8 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 1,4%,

* Irlandzki Krem: szacunkowa ilość napoju - 180/2,3 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 1,3%,

* Latte z Miodem i Cynamonem: szacunkowa ilość napoju - 210/2,3 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Caramel Latte: szacunkowa ilość napoju - 280/1,8 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,6%,

* Nescafe Frappe: szacunkowa ilość napoju - 350/1,8 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,7%,

* Mrożone Cappuccino: szacunkowa ilość napoju - 350/2,3 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,7%,

* Mrożona Mocha: szacunkowa ilość napoju - 350/2,3 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,7%,

* Mrożone Kawy Smakowe: szacunkowa ilość napoju - 380/2,3 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,6%,

* Vanilla Ice Coffee: szacunkowa ilość napoju - 260/2,3 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Choco lce Coffee: szacunkowa ilość napoju - 260/2,3 - 4/szacunkowy udział kawy w napoju - 1,5%,

* Lodowe Espresso: szacunkowa ilość napoju - 180/4 - 1,8/szacunkowy udział kawy w napoju - 1,0%,

* Banana Coffee: szacunkowa ilość napoju 250/1,8 - 2,3/szacunkowy udział kawy w napoju - 0,9%,

* Choco Ice Coffee: szacunkowa ilość napoju - 290/2,3 - 4/szacunkowy udział kawy w napoju - 1,4%.

Wszystkie napoje spożywane są przez klientów na miejscu przy czym Wnioskodawca świadczy na rzecz klientów usługi dodatkowe związane z obsługą kelnerską, czy też sprzątaniem stolików po odejściu klientów. Obsługa służy też radą klientom w zakresie wyboru napojów, czy innych usług, w lokalu znajduje się też toaleta, z której klienci mogą korzystać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie przepisów Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej UPTU) oraz wydanego na jej podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (zwanego dalej Rozp. MF) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., sprzedaż napojów opartych na mleku z dodatkiem kawy dla walorów smakowych, spożywanych przez klientów w lokalu Wnioskodawcy powinno być uznane:

a.

za świadczenie usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56) wskazane pod poz. 7 w załączniku nr 1 do Rozp. ME, zatem opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, czy też

b.

za sprzedaż kawy z dodatkami wskazaną w punkcie 3 w poz. 7 załączniku nr 1 do Rozp. MF.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 UPTU, podstawowa stawka podatku od towarów i usług (zwanego dalej VAT) wynosi 23%, jednakże ustawodawca zarówno w samej ustawie, jak i wydanym do niej rozporządzeniu (Rozp. ME z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r.) przewidział wiele przypadków, w których stawka ta zostaje obniżona m.in. do 8%. Obniżenia takie zostały zawarte m.in. w załączniku nr 1 do Rozp. MF z dnia 4 kwietnia 2011 r., w którym pod poz. 7 zostały wymienione Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży: (1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, (2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, (3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami), (4) napojów bezalkoholowych gazowanych, (5) wód mineralnych, (6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa świadczona przez niego w lokalu gastronomicznym polegająca na podawaniu klientom napojów opartych na mleku z dodatkiem kawy dla walorów smakowych (świadczona wraz z usługami dodatkowymi takim jak: możliwość konsumpcji na miejscu "przy stoliku", obsługa kelnerska, możliwość skorzystania z toalety, doradzanie klientom w zakresie zakupu) mieści się zgodnie z obowiązującą Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) pod symbolem PKWiU 56.30.10.0 - Usługi przygotowywania i podawania napojów. Same napoje będące przedmiotem sprawy należy zaliczyć do grupowania PKWiU (2008) 11.07.19.0 - Pozostałe napoje bezalkoholowe, lub wg PKWiU 1997- 15.98.12.70.00 - Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy pozostałe. Klasyfikację taką potwierdzał wielokrotnie Ośrodek Standardów Kwalifikacyjnych Głównego Urzędu Statystycznego w X w wielu zapytaniach podatników.

W związku z powyższym opisana powyżej usługa świadczona przez Zainteresowanego powinna być traktowana właśnie jako usługa wymieniona pod poz. 7 w załączniku nr 1 do Rozp. ME, a w związku z tym powinna być opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%. Wprawdzie we wskazanej pozycji wymienione są wyjątki (m.in. wymieniona w punkcie 3 sprzedaż kawy z dodatkami) jednakże zapisy te nie mogą być traktowane rozszerzająco, tzn. obejmować usług polegających na podawaniu napojów zawierających jedynie domieszkę kawy, w których dodawana jest ona jedynie dla walorów smakowych. Potraktowanie sprzedaży napojów opartych na mleku z dodatkiem kawy dla walorów smakowych jako sprzedaży "czystej" kawy stanowiłoby niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą, która powodowałaby zwiększenie obciążeń podatkowych. W związku z powyższym podawanie napojów opartych na mleku z dodatkiem kawy dla walorów smakowych powinna być jako świadczenie usługi związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56) i opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%.

Dodatkowo podkreślić należy, że stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w wielu wydanych wcześniej interpretacjach indywidualnych, gdzie stan faktyczny w złożonych wnioskach był tożsamy ze stanem faktycznym we wniosku niniejszym. Dla przykładu można tutaj wymienić interpretacje: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/443-394/08/BW z dnia 18 lipca 2008 r., Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej sygn. PP/443-81-06 z dnia 11 grudnia 2006 r., Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie sygn. P2/443-9/07 z dnia 22 marca 2007 r., Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku sygn. DV/443-101/06 z dnia 7 grudnia 2006 r., Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga sygn. 1434/PV/443-201/06/AM z dnia 30 stycznia 2007 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP2/443-596/10-2/SJ z dnia 12 lipca 2010 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP2/443-546/11-7/BM z dnia 23 grudnia 2011 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 362) przywoływany w niniejszym wniosku załącznik nr 1 do rozporządzenia w pozycji 7 otrzymał brzmienie: "Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży: (1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, (2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, (3) napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju, (4) napojów bezalkoholowych gazowanych, (5) wód mineralnych, (6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Wynika z tego niezbicie, iż dopiero od dnia 1 kwietnia 2013 r. Ustawodawca wyłączył możliwość zastosowania obniżonej (8%) stawki podatku i usług w stosunku do napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju, natomiast do dnia 31 marca 2013 r. usługi związane z podawaniem (sprzedażą) napojów z dodatkiem kawy dla walorów smakowych korzystały z możliwości zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 marca 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu od dnia 1 stycznia 2011 r.).

Do dnia 31 grudnia 2010 r. powyższy przepis brzmiał - przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, w brzmieniu od 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2010 r. wynikało, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Wcześniej natomiast, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r., klasyfikacją do której odwoływały się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług była klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wskazać należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 52 ww. załącznika nr 3, zawierającego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%", wymieniono pod symbolem PKWiU ex 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto z objaśnienia1) do powyższego załącznika wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 31 ww. załącznika nr 10, stanowiącego "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", wymienione zostały sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 11.07.19.0, "Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy".

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., w § 7 ust. 1 pkt 1 przewidziano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

I tak w poz. 7 ww. załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano: Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż powyższy przepis obowiązywał w tożsamym brzmieniu do dnia 31 grudnia 2010 r., na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Wcześniej, powyższy przepis brzmiał:

* § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia - poz. 20 tego załącznika wskazano: Usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%

* - poz. 21 tego załącznika wskazano: Usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Natomiast powyższy przepis obowiązywał w tożsamym brzmieniu w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) - poz. 20 i 21 załącznika oraz w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - poz. 26 i 27 załącznika.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług przygotowania i podawania napojów, sklasyfikowaną w PKD pod numerem 56.30.Z. W ramach świadczonych usług Zainteresowany w dzierżawionym lokalu podawał (sprzedawał) klientom napoje m.in.: kawy, herbaty, soki, wody gazowane i niegazowane a także napoje, których decydujących składnikiem jest mleko, zawierające domieszkę kawy dla celów smakowych (zwanych: napojami opartymi na mleku). W ostatniej wskazanej grupie znajdują się następujące napoje:

* Coco Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, syrop kokosowy - 20 ml, Mleko UHT 3,2% - 40 ml, lód w kostkach - 2 kostki, lody waniliowe - 1 gałka, bita śmietana - 30 ml, wiórki kokosowe - 5g, sos X - do dekoracji),

* Latte Macchiato (składniki: Espresso - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 120 ml, cukier - wg preferencji),

* Latte Orzech i Wanilia (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop waniliowy - 10 ml, syrop orzechowy - 10 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżek, cukier - wg preferencji),

* Latte Amaretto (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop amaretto - 20 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżek, cukier - wg preferencji),

* Latte Kardamonowa z Cynamonem (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop cynamonowy - 10 ml, syrop orzechowy - 5 ml, kardamon sypki (w proszku) - 1/2 płaskiej łyżeczki (od espresso), mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżeczek, cukier - wg preferencji),

* Kokosowa Latte (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop kokosowy - 15 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, bita śmietana - 20 ml, wiórki kokosowe - do dekoracji, polewa czekoladowa - do dekoracji, cukier - wg preferencji),

* Latte Imbirowa z Czekoladą (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop piernikowy (gingerbread) - 15 ml, syrop czekoladowy - 5 ml, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżeczek, ciastko imbirowe (lub płaski piernik) - do dekoracji, cukier - wg preferencji),

* After Eight Coffee (składniki: kawa - 1 porcja, czekolada After Eight - 2 sztuki, bita śmietana - 20 ml, cukier - wg preferencji),

* Irlandzki Krem (składniki: kawa - 1 porcja, syrop irlandzki - 10 ml, bita śmietana - 20 ml, cukier - wg preferencji),

* Latte z Miodem i Cynamonem (składniki: Espresso - 1 porcja, syrop cynamonowy - 10 ml, miód - 1 łyżeczka, mleko UHT 3,2% - 80 ml, mleczna piana - 5 łyżeczek, cukier - wg preferencji),

* Caramel Latte (składniki: Espresso - 1 porcja, sos karmelowy/toffi - 30 ml, mleko UHT 3,2% - 140 ml, mleczna piana - 1 łyżka, bita śmietana - 20 ml, cukier - wg preferencji),

* Nescafe Frappe (składniki: kawa na zimno - podwójna porcja, lód - 2/3 szklanki (4-5 kostek), mleko UHT 3,2% - 80 ml, cukier - wg preferencji),

* Mrożone Cappuccino (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, lód - 2/3 szklanki (4-5 kostek), mleko UHT 3,2% - 120 ml, syrop kawowy - 15 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Mrożona Mocha (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, lód - 2/3 szklanki (4-5 kostek), mleko UHT 3,2% - 60 ml, syrop czekoladowy - 30 ml, bita śmietana - 20 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Mrożone Kawy Smakowe (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, lód - 2/3 szklanki, mleko UHT 3,2% - 150 ml, syrop wg preferencji - 30 ml),

* Vanilla Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 80 ml, syrop waniliowy - 20 ml, lód w kostkach - 1 kostka, lody waniliowe - 1 gałka, bita śmietana - 10 ml, cukier - wg preferencji),

* Choco Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 80 ml, syrop czekoladowy - 20 ml, lód w kostkach - 1 kostka, lody czekoladowe - 1 gałka, bita śmietana - 10 ml, sos X - do dekoracji, cukier - wg preferencji),

* Lodowe Espresso (składniki: Espresso - 1 porcja, cukier - wg preferencji, lody Nestle - wg preferencji - 2 gałki (gałkownica 30 ml), syrop - wg preferencji - 10 ml, bita śmietana - 20 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Banana Coffee (składniki: kawa na zimno - 1 porcja, skruszony lód - 1 łyżka (3-4 kostki), mleko UHT 3,2% - 40 ml, dojrzały banan - 1 sztuka (mały), cukier - 2 łyżeczki, bita śmietana - 20 ml, proszek czekoladowy - posypka),

* Choco Ice Coffee (składniki: Frappe - 1 porcja, mleko UHT 3,2% - 80 ml, syrop - 20 ml, lód w kostkach - 1 kostka, lody czekoladowe - 1 gałka, bita śmietana - 10 ml, sos X - do dekoracji, cukier - wg preferencji).

Uszczegóławiając powyższe receptury, Wnioskodawca wyjaśnił, iż Frappe jest to napój robiony z rozpuszczalnego granulatu kawowego, mleka, lodu i smakowych syropów, natomiast Espresso przyrządzane jest z czystego rozpuszczalnego granulatu poprzez przepuszczanie przez niego gorącej wody pod ciśnieniem.

Wszystkie napoje spożywane są przez klientów na miejscu przy czym Wnioskodawca świadczy na rzecz klientów usługi dodatkowe związane z obsługą kelnerską, czy też sprzątaniem stolików po odejściu klientów. Obsługa służy też radą klientom w zakresie wyboru napojów, czy innych usług, w lokalu znajduje się też toaleta, z której klienci mogą korzystać.

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy do dnia 31 marca 2013 r., sprzedaż napojów opartych na mleku z dodatkiem kawy dla walorów smakowych, spożywanych przez klientów w lokalu Wnioskodawcy powinno być uznane za:

a.

świadczenie usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56) wskazane pod poz. 7 w załączniku nr 1 do Rozp. ME, zatem opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, czy też

b.

sprzedaż kawy z dodatkami wskazaną w punkcie 3 w poz. 7 załączniku nr 1 do Rozp. MF.

Mając na uwadze powyższe należy w pierwszej kolejności zauważyć, iż stosownie do obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.2011. 77. 1), usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.

Zgodnie zaś z art. 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

W oparciu o powyższe regulacje, a także uwzględniając dotychczasowy dorobek orzeczniczy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (w szczególności wyrok z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, 501/09 i C-502/09 oraz wyrok z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie Faaborg-Gelting Linien C-231/94) wnioskować można, iż działalność restauracyjną zawsze charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności, czy napojów jest tylko jedną ze składowych i gdzie zdecydowanie przeważają usługi.

W przedmiotowym orzeczeniu Trybunał odnosząc się do kwestii określenia, czy sprzedaż w przyczepach i na stoiskach gastronomicznych kiełbasek, frytek i innych gotowych produktów do spożycia na miejscu na ciepło wskazał, iż "w działalności będącej przedmiotem postępowań w sprawach C-497/09 i C-501/09 nie występują kelnerzy, nie doradza się w rzeczywistości klientom, nie ma serwisu w ścisłym znaczeniu, polegającego na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom, brakuje zamkniętych i ogrzewanych lokali przeznaczonych do konsumpcji dostarczonych produktów, brakuje szatni i toalet, brakuje też co do zasady naczyń, mebli i nakryć stołowych." W pkt 70 ww. orzeczenia Trybunał podkreślił, iż "elementy świadczenia usług wskazane przez sąd krajowy polegają bowiem jedynie na istnieniu podstawowych urządzeń, to jest prostych kontuarów do konsumpcji bez miejsc siedzących, pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu, na świeżym powietrzu. Tego rodzaju podstawowe urządzenia wymagają jedynie nieznacznej działalności ludzkiej. Zatem elementy te stanowią jedynie świadczenia dodatkowe w minimalnym zakresie i nie zmieniają dominującego charakteru świadczenia głównego, jakim jest dostawa towarów".

Ponadto Trybunał zauważył, iż "przeważającym elementem tych transakcji w ich całościowym ujęciu jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych (...), a udostępnienie podstawowych urządzeń pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu ma charakter wyłącznie dodatkowy i drugorzędny. (...) konsumpcja na miejscu, która nie stanowi zasadniczej cechy owej transakcji nie może determinować jej charakteru"

Wnioskodawca wskazał, iż usługa świadczona przez niego w lokalu gastronomicznym polegająca na podawaniu klientom napojów opartych na mleku z dodatkiem kawy dla walorów smakowych (świadczona wraz z usługami dodatkowymi takim jak: możliwość konsumpcji na miejscu "przy stoliku", obsługa kelnerska, możliwość skorzystania z toalety, doradzanie klientom w zakresie zakupu) mieści się pod symbolem PKWiU 56.30.10.0 - Usługi przygotowywania i podawania napojów.

A zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że jeżeli wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom związanym z przyrządzaniem i dostarczaniem napojów w lokalu towarzyszą odpowiednie usługi wspomagające, pozwalające na ich natychmiastowe spożycie, to należy uznać je za usługi, a nie dostawę towarów.

Natomiast w przypadku, kiedy czynność dotyczy jedynie dostarczenia napoju "na wynos" i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach, należy potraktować taką transakcję jako dostawę towaru.

Odnoszą się następnie do możliwości opodatkowania ww. czynności obniżonymi stawkami podatku VAT należy mieć na względzie, że ustawodawca wyszczególnił towary, które ze względu na swój charakter, z takiej preferencji nie korzystają.

Jak wynika z ww. regulacji, preferencyjną stawkę podatku przewidziano dla wyrobów umieszczonych w poz. 52 załącznika nr 3 oraz w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dla napojów bezalkoholowych, wyłącznie niegazowanych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawierających tłuszcz mlekowy - przewidziano preferencyjną stawkę podatku (PKWiU ex 11.07.19.0), a wcześniej odpowiednie przepisy wyżej powołanych rozporządzeń.

Jednakże chodzi tutaj o dostawę gotowych towarów z przeznaczeniem na sprzedaż zaklasyfikowanych do odpowiedniego symbolu PKWiU.

Natomiast usługi gastronomiczne zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 (PKWiU 56) załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku (wcześniej odpowiednie przepisy wyżej powołanych rozporządzeń). Jednak stawka ta nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami). Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 56 obejmuje m.in. usługi przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30) - jednak za wyjątkiem sprzedaży m.in. kawy wraz z dodatkami. Jednocześnie należy zauważyć, że dla zaliczenia usługi polegającej na przygotowaniu napoju do usług gastronomicznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 56, nie ma znaczenia to, czy klient otrzyma przygotowany napój w kubku umożliwiającym jego spożycie poza lokalem gastronomicznym, czy też spożyje go przy stoliku z ewentualną obsługą kelnerską. Tym samym nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia z dostawą kawy jako towaru, czy też z usługą przygotowania i podania. Poza tym ustawodawca nie określił, które produkty należy uznać za dodatki podawane do kawy, jak również nie określił procentu udziału kawy naturalnej w przygotowanym napoju - napój, przy którego przygotowaniu następuje proces parzenia kawy powinien być wyłączony z opodatkowania preferencyjną stawką. Dotyczy to również napojów składających się w przeważającej części z mleka.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy).

Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Odnosząc się także do wskazanej zasady neutralności podatkowej, wielokrotnie przywoływanej przez Trybunał Sprawiedliwości UE, należy zauważyć, iż na jej podstawie podobne (zbliżone) usługi lub towary, które są względem siebie konkurencyjne, powinny być opodatkowane tą samą stawką VAT. Zdaniem Trybunału, państwo członkowskie, które korzysta z uprawnienia do nakładania stawek obniżonych, musi przestrzegać zasady neutralności fiskalnej, która wyklucza zwłaszcza różne traktowanie na użytek podatku VAT podobnych towarów i świadczenia usług, które pozostają ze sobą w relacji konkurencji.

W związku z powyższym, funkcją powołanej regulacji jest wyłączenie z możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku sprzedaży kawy (wraz z dodatkami). Rozumiana ściśle winna odnosić się do każdego przypadku obrotu tymi towarami. Bez znaczenia pozostaje rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

A zatem, w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży są napoje w postaci kawy z mlekiem i jego pochodnych, preferencyjna stawka podatku nie znajdzie zastosowania, gdyż jak sam wskazał Zainteresowany, wszystkie napoje będące przedmiotem wniosku to napoje oparte na mleku i zawierające w swoim składzie kawę.

Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę wskazanych napojów opartych na mleku, w skład których wchodzi kawa, do dnia 31 marca 2013 r., opodatkowana była podstawową stawką podatku w wysokości 23%, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, niezależnie czy dochodzi do ich wydania w ramach świadczonych usług, czy jako dostawa towaru.

W związku z powyższym stanowisko Zainteresowanego, iż wymienione w opisie sprawy napoje winny do dnia 31 marca 2013 r. być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać jednocześnie należy, że ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), od dnia 1 kwietnia 2013 r., załącznik nr 3 do ustawy "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%", w poz. 52 otrzymał nowe brzmienie - " (ex 11.07.19.0) Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju".

Natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 marca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 362), od dnia 1 kwietnia 2013 r. wprowadziło zmiany w załączniku nr 1 do rozporządzenia w poz. 7 pkt 3, która to pozycja otrzymała następujące brzmienie: "napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowanym napoju".

Powołane zmiany mają jedynie charakter doprecyzowujący.

Powyższe zapisy jednoznacznie wskazują, że sprzedaż kawy, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju nie korzysta z żadnej preferencji w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem powołana podstawa prawna stanowi potwierdzenie stanowiska tut. Organu w niniejszej interpretacji.

Należy zauważyć ponadto, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl