ILPP2/443-378/11-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-378/11-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania przychodów Stowarzyszenia (przekazywanych w całości na działalność statutową) z tytułu opłaty za wykonane ekspertyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania przychodów Stowarzyszenia (przekazywanych w całości na działalność statutową) z tytułu opłaty za wykonane ekspertyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zrzesza osoby niewidome i słabowidzące w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, wyrównywania szans w dostępie do informacji, edukacji, zatrudnienia i szeroko pojętej aktywności społecznej, a także w celu ochrony ich praw obywatelskich. Stowarzyszenie prowadzi działalność non-profit w wyżej wymienionym zakresie. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W zakresie zadań statutowych Stowarzyszenie prowadzi, między innymi działalność ekspercką oraz inicjuje i prowadzi badania i prace rozwojowe z zakresu rehabilitacji, warunków życia i potrzeb niewidomych.

Wynika to z treści zapisów STATUT uchwalonego na Krajowym Zjeździe Delegatów w dniu 9 kwietnia 2008 r. który to w § 10 ust. 1 punkt 11) mówi o działalności eksperckiej oraz inicjowaniu i prowadzeniu badań i prac rozwojowych z zakresu rehabilitacji, warunków życia i potrzeb niewidomych, jako jednym ze sposobów realizacji celów statutowych. Oczywistym jest, iż informacje o lekach zapisane językiem Brajla i umieszczone na tych lekach to informacje niezbędne dla osób niewidomych. Wnioskodawca świadczy usługi związane z realizacją celów statutowych oznaczone symbolem PKWiU 91 -"usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)". Usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy.

Zainteresowany wystosował zapytanie do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego jaki jest symbol PKWiU dla usługi wykonania ekspertyz, których przedmiotem jest tłumaczenie informacji o lekach przeznaczonych dla osób niewidomych na jezyk Brajla na rzecz firm, które są producentami leków. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, iż usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.30.11.0. "Usługi tłumaczeń pisemnych". Jednocześnie w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.) usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.85.13-00.00 "Usługi tłumaczeń pisemnych".

Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa. Z uwagi na fakt posiadania określonej wiedzy przez pracowników opracowuje ekspertyzy, o których wspomniano wyżej, w których jest przedstawiony stan wiedzy fachowej na dany temat, jego usługi należy zatem potraktować jako usługi rzeczoznawstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokumentowanie przychodów Stowarzyszenia z tytułu wykonywanych ekspertyz przeznaczanych następnie przez Stowarzyszenie w całości na cele statutowe winno być dokumentowane fakturami VAT, rachunkami czy innymi dowodami księgowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z wymienionych źródeł winny być dokumentowane rachunkami. Zgodnie bowiem z art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 zm.) ustawy podatnicy, wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W przypadku sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązek wystawienia faktury związany jest z żądaniem tych osób (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT). Również przepis § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) określa obowiązki podatnika zarejestrowanego jako "podatnik VAT czynny", co do dokumentowania faktu sprzedaży towarów i usług. Dokumentem tym jest faktura VAT.

Wnioskodawca wskazuje, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako "czynny podatnik VAT", nie prowadzi też działalności zarobkowej. Wobec tego nie może wystawić faktury VAT. Właściwym dokumentem będzie w tym przypadku rachunek, o którym mowa w art. 87 Ordynacji podatkowej. Przepis ten nakłada na podatników prowadzących działalność gospodarczą obowiązek wystawienia na żądanie kupującego lub usługobiorcy rachunku potwierdzającego dokonane sprzedaży lub wykonanie usługi.

Wnioskodawca wskazuje, że takiej odpowiedzi udzielił też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce (postanowienie z dnia 20 sierpnia 2007 nr OR/423-10/07). Na pytanie: "Czy Klub może wystawić rachunki za reklamę lub sponsoring dla firm chcących wspierać finansowo działania Klubu..." zadane przez stowarzyszenie kultury fizycznej działające jako klub sportowy, nie będący podatnikiem podatku VAT. Organ podatkowy w odpowiedzi zgodził się z podatnikiem, że klub może firmie lub osobie fizycznej sponsorującej jego działania wystawić rachunek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z regulacji art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 1, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 ,4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. obowiązujące w stanie prawnym do dnia 31 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) w § 4 ust. 1 wskazuje, iż zarejestrowani podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "Faktura VAT".

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W myśl art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie prowadzi działalność non-profit, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako "czynny podatnik VAT", nie prowadzi też działalności zarobkowej. W zakresie zadań statutowych Stowarzyszenie prowadzi, między innymi działalność ekspercką oraz inicjuje i prowadzi badania i prace rozwojowe z zakresu rehabilitacji, warunków życia i potrzeb niewidomych.

Zajmuje się również wykonywaniem ekspertyz, których przedmiotem jest tłumaczenie informacji o lekach przeznaczonych dla osób niewidomych na język Brajla, dokonuje tych czynności na rzecz firm, które są producentami leków. Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa. Z uwagi na fakt posiadania określonej wiedzy przez pracowników opracowuje ekspertyzy, w których jest przedstawiony stan wiedzy fachowej na dany temat, usługi swoje zainteresowany określa jako usługi rzeczoznawstwa.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż nie ma podstaw do wystawienia faktur VAT. Świadczone przez Stowarzyszenie usługi, które strona klasyfikuje jako usługi rzeczoznawstwa należy dokumentować rachunkami o których mowa w art. 87 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii wystawiania dokumentu potwierdzającego wykonane przez Zainteresowanego czynności. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy, czy wykonywane przez niego czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl