ILPP2/443-372/11-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-372/11-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) oraz z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)".

Pismami z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) oraz z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego oraz adresu korespondencyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Województwo) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)".

Przedmiotowy wniosek dotyczy zorganizowania trzech misji gospodarczych do W., O. i P.

Podmiotem wdrażającym jest Samorząd Województwa reprezentowany przez Urząd Marszałkowski, który jest jednostką budżetową. Udział w misjach będzie okazją do zaprezentowania firm z terenu województwa, wymiany wzajemnych doświadczeń z przedsiębiorcami z podobnych branż.

Przewidziane w ramach projektu działania mają się przyczynić do rozszerzenia rynków eksportowych i partnerów zagranicznych, a realizacja założonych działań przyczyni się do zwiększenia wartości dodanej dla gospodarki regionu, a tym samym jego promocji, reklamy i utrwalenia pozytywnego wizerunku. Zrealizowanie projektu przyczyni się również do wzrostu produkcji oraz do poprawy konkurencyjności firm z terenu województwa w kraju i za granicą.

Planowane wydatki w ramach projektu obejmują koszty związane z:

1.

podróżami służbowymi,

2.

usługą tłumaczeń,

3.

obsługą organizacyjną udziału w misjach gospodarczych.

Zainteresowany, nadmienił, iż we wniosku o dofinansowanie przedmiotowego przedsięwzięcia podatek VAT od ww. kosztów, uznano za kwalifikowany.

Załącznikiem obligatoryjnym do ww. wniosku o dofinansowanie, jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż efekty projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)" nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowanie misji gospodarczych dla przedsiębiorców mieści się w zakresie zadań własnych nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. W tym zakresie Województwo jako organ władzy publicznej, realizując zadania nałożone przepisami prawa art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i to wyklucza odzyskanie podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Podatnikiem VAT mogą być osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zainteresowany wskazał, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z grona podatników tego podatku zostały wyłączone organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące - z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT tylko z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy w § 13 pkt 11 zostały zwolnione z VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności dokonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Województwo nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Samorząd województwa - zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy - określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności cel polegający na podnoszeniu poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)". Przewidziane w ramach projektu działania mają się przyczynić do rozszerzenia rynków eksportowych i partnerów zagranicznych, a realizacja założonych działań przyczyni się do zwiększenia wartości dodanej dla gospodarki regionu, a tym samym jego promocji, reklamy i utrwalenia pozytywnego wizerunku. Zrealizowanie projektu przyczyni się do wzrostu produkcji oraz do poprawy konkurencyjności firm z terenu województwa w kraju i za granicą.

Planowane wydatki w ramach projektu obejmują koszty związane z:

1.

podróżami służbowymi,

2.

usługą tłumaczeń,

3.

obsługą organizacyjną udziału w misjach gospodarczych.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż efekty projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)" nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zainteresowany wskazał przy tym, iż organizowanie misji gospodarczych dla przedsiębiorców mieści się w zakresie zadań własnych nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. W tym zakresie Województwo jako organ władzy publicznej, realizując zadania nałożone przepisami prawa art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i to wyklucza odzyskanie podatku naliczonego.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Zainteresowany wykonuje jedno z zadań własnych województwa, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości uzyskania zwrotu, bądź odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu pn.: "Misje gospodarcze (...)".

Nadmienia się, że do dnia 31 grudnia 2010 r. zdanie wstępne przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy obowiązywało w brzmieniu: "Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:".

Treść art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Ponadto informuje się, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl