ILPP2/443-368/09-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-368/09-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Pełnomocnika Panią, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku importu usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku importu usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowę ze Spółką X, której przedmiotem jest kompleksowe przygotowanie przez nią Wystawy.

Spółka X jest spółką akcyjną prawa belgijskiego, która opracowuje studium wykonalności, przygotowuje, realizuje oraz sprawuje nadzór nad wystawami stałymi i czasowymi o charakterze kulturalnym. Spółka ta i Muzeum E. (stowarzyszenie non-profit prawa belgijskiego, którego celem jest otwarcie w B. Muzeum E.), zawarły konwencję realizacji Muzeum E., zgodnie z którą Spółka X realizuje projekt Muzeum E. i posiada wyłączne prawo do organizowania Wystawy. Stowarzyszenie to powierzyło temu podmiotowi zadanie prezentacji wystawy w Europie, przekazując jej na wyłączność wszelkie prawa w zakresie realizacji tego projektu.

Spółka X została utworzona w B., posiada siedzibę na terytorium Belgii. Jest podmiotem nieposiadającym siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności (oddziału) na terytorium Polski.

Miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest terytorium Polski, a przedmiotem świadczenia jest usługa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Spółka X nie rozliczyła w Polsce podatku należnego, z tytułu wykonywania usługi na rzecz usługobiorcy - Wnioskodawcy.

Wykonując usługę kompleksową, polegającą na przygotowaniu Wystawy, usługodawca w szczególności zobowiązał się do zapewnienia następujących świadczeń:

* kierownictwa naukowego, artystycznego i technicznego Wystawy;

* dopasowania i udostępnienia elementów scenografii;

* dopasowania Wystawy do kontekstu polskiego według rekomendacji Komitetu Naukowego;

* udostępnienie eksponatów dla potrzeb Wystawy (za wyjątkiem tych eksponatów, które Miasto W., zgodnie z ustaleniami, pozyska od polskich muzeów i osób prywatnych);

* transportu i ubezpieczenia eksponatów, elementów scenografii i dzieł sztuki na trasie B. W B.

* nadzoru nad montażem i demontażem Wystawy przez dyrektora produkcji Spółki X;

* przeniesienia na rzecz Miasta W. uprawnienia do korzystania z Wystawy w zakresie odpłatnego udostępniania jej zwiedzającym, oraz praw do korzystania z wszelkich materiałów dotyczących Wystawy w celach promocyjnych i marketingowych, w okresie przygotowania wystawy i w trakcie jej trwania.

Wystawa będzie otwarta od dnia 1 maja 2009 r. do dnia 5 sierpnia 2009 r. w Z. Za wykonanie przedmiotowych prac Wnioskodawca zapłaci Spółce X wynagrodzenie.

Zainteresowany zapewnia przygotowanie przestrzeni wystawienniczej oraz elementów oświetlenia według wskazówek kontrahenta, a ponadto wykona montaż i demontaż Wystawy pod jego nadzorem. Zobowiązuje się również do tłumaczenia tekstów do Wystawy oraz katalogów, pozyskania transportu i ubezpieczenia eksponatów z polskich muzeów, a także zapewnienie ochrony Wystawy od dnia jej przekazania Wnioskodawcy do dnia przekazania Spółce X, po jej zakończeniu.

Kompleksowa usługa świadczona przez Spółkę X została zakwalifikowana przez Główny Urząd Statystyczny - Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293):

* jeżeli wystawa spełnia wymogi działalności muzeum, zgodnie z ustawą o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.), mieści się w grupowaniu:

PKWiU 91.02.10.0 "Usługi świadczone przez muzea",

* jeżeli wystawa nie spełnia wymogów działalności muzeów, mieści się w grupowaniu:

PKWiU 90.03 "Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej".

Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn zm.), ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

PKWiU 92.52.11-00.00 "Usługi muzealnictwa",

PKWiU 92.31 "Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej".

Natomiast zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikacje Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), w której ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

PKWiU 92.52.11-00.00 "Usługi muzealnictwa",

PKWiU 92.31 "Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy import kompleksowej usługi, świadczonej przez belgijskiego kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, polegającej na przygotowaniu Wystawy, korzysta ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, import usługi świadczonej przez belgijską Spółkę X na jego rzecz, polegającej na kompleksowym przygotowaniu Wystawy, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W sytuacji, gdy przedmiotowa usługa jest świadczona przez belgijską Spółkę X, podmiot nieposiadający siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności (oddziału) na terytorium Polski i przedmiotem świadczenia jest usługa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest terytorium Polski, jak również Spółka X nie rozliczyła w Polsce podatku należnego z tytułu wykonywania usługi na rzecz Zainteresowanego, to zgodnie z art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o VAT, taka usługa jest importem usług.

Przedmiotowa usługa, świadczona przez belgijską Spółkę X, została sklasyfikowana przez organ statystyczny.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i turystyki.

Uznając, że Wystawa nie spełnia wymogów działalności muzeum (zgodnie z ustawą o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r.), Wnioskodawca dla celów jej opodatkowania przyjął, w świetle klasyfikacji wskazanej przez Główny Urząd Statystyczny - Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów, że kompleksowa usługa polegająca na przygotowaniu Wystawy, spełnia warunki dla zakwalifikowania jej do grupowania PKWiU 92.31 "Usługi w zakresie twórczości i wykonywania artystycznego i literackiego".

Klasyfikację tą, jak wskazał GUS, stosuje się dla celów podatkowych w odniesieniu do § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Tak więc, usługi wskazane w przedmiotowej klasyfikacji organu statystycznego - PKWiU 92.31 "Usług w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego" - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, zwalnia od podatku wymienione w załączniku usługi.

W poz. 11 ww. załącznika, wymienia się jako zwolnione, usługi mieszczące się w grupowaniu ex 92. Są to usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych (...) itp.

W ocenie Zainteresowanego, jeżeli "Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego", zalicza się do usług związanych z kulturą, tj. do grupowania PKWiU 92 i usług tych nie wyłączono z katalogu usług wskazanych w załączniku nr 4, jako usługi zwolnione od podatku VAT, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym, import usługi, polegającej na kompleksowym przygotowaniu przez Spółkę X Wystawy, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż belgijska Spółka X świadczy na rzecz Wnioskodawcy kompleksową usługę polegającą na przygotowaniu Wystawy. W ramach tej usługi, kontrahent zobowiązał się do kierownictwa naukowego, artystycznego i technicznego Wystawy, dopasowania i udostępnienia elementów scenografii, dopasowania Wystawy do kontekstu polskiego według rekomendacji Komitetu Naukowego, udostępnienie eksponatów dla potrzeb Wystawy (za wyjątkiem tych eksponatów, które Miasto W., zgodnie z ustaleniami, pozyska od polskich muzeów i osób prywatnych), transportu i ubezpieczenia eksponatów, elementów scenografii i dzieł sztuki na trasie B. W B., nadzoru nad montażem i demontażem Wystawy przez dyrektora produkcji Spółki X, przeniesienia na rzecz Miasta W. uprawnienia do korzystania z Wystawy w zakresie odpłatnego udostępniania jej zwiedzającym, oraz praw do korzystania z wszelkich materiałów dotyczących Wystawy w celach promocyjnych i marketingowych, w okresie przygotowania wystawy i w trakcie jej trwania.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

W świetle art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W informacjach zawartych we wniosku Zainteresowany wskazał, iż nabywana usługa zalicza się do usług wymienionych w cyt. przepisie, zatem miejscem jej świadczenia, a tym samym opodatkowania, jest miejsce gdzie usługa ta jest faktycznie świadczona, a więc Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju (...).

Podmiotem świadczącym przedmiotową usługę jest belgijska Spółka X, która nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, natomiast usługobiorca (Wnioskodawca) spełnia warunki określone w art. 17 ust. 3 ustawy, a zatem rozpoznaje on po swojej stronie import usługi.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego symbolu PKWiU wykonywanych usług.

Na potrzeby podatku od towarów i usług, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293) do dnia 31 grudnia 2009 r., w kwestii klasyfikacji statystycznej towarów i usług, obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie ich od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zaklasyfikował przedmiotową usługę na podstawie nadal stosowanej w tym zakresie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. do grupowania PKWiU 92.31 "Usługi w zakresie twórczości i wykonywania artystycznego i literackiego".

W poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, wymieniono pod symbolem PKWiU ex 92 "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1)

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2)

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3)

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4)

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5)

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6)

działalności agencji informacyjnych,

7)

usług wydawniczych,

8)

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Symbol wskazany w załączniku, dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy oraz stan faktyczny wniosku stwierdzić należy, iż import kompleksowej usługi, świadczonej przez belgijskiego kontrahenta, polegającej na przygotowaniu Wystawy, zaklasyfikowanej do grupowania PKWiU 92.31 "Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego", nie zostały wskazane wśród wyłączeń w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Zatem, korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl