ILPP2/443-363/08-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-363/08-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie odliczenia podatku naliczonego jest:

- nieprawidłowe - w zakresie wydatków na organizację imprez, usługi cateringowe oraz noclegi dla zaproszonych gości,

- prawidłowe - w zakresie wydatków związanych z zakupem lub najmem billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce prowadzącej budowę galerii handlowych oraz realizowanej inwestycji.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) w zakresie wniesienia dodatkowej opłaty oraz doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności prowadzi kilka inwestycji budowlanych takich jak budowa hal i galerii handlowych, w związku z czym ponosi wydatki na promocję realizowanych inwestycji, na które składają się m.in.:

1.

koszty organizacji uroczystej imprezy w celu uczczenia rozpoczętej inwestycji (tzw. "wmurowanie aktu erekcyjnego"), w której uczestniczą kontrahenci Zainteresowanego, pracownicy samorządu lokalnego, reprezentacja lokalnej szkoły, zarząd Spółki i współpracownicy etc. (dalej: uczestnicy),

2.

koszty organizacji uroczystego otwarcia galerii handlowej (hali handlowej), któremu również będzie towarzyszyć impreza promująca obiekt w celu pozyskania klientów.W związku z ww. imprezami, Spółka ponosi wydatki na dekoracje, drukowanie zaproszeń, catering, ustawienie namiotu, gdzie odbędzie się uroczystość, noclegi dla zaproszonych gości etc.

3.

koszty zakupu (wynajęcia) billboardów, broszurek, folderów reklamowych etc. mających na celu zarówno promocję przyszłego centrum handlowego, jak i reklamę firmy, jako Spółki prowadzącej inwestycje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek VAT w związku z zakupem towarów na ww. cele.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT naliczony w związku z wydatkami na promocję i reklamę galerii handlowej (hali), udokumentowanymi fakturami VAT podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym, podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku ponoszonych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Wskazane przez Spółkę wydatki poniesione na cele promocji i reklamy galerii handlowej (hali) są ponoszone przez podatnika w celu zachęcenia potencjalnych klientów do korzystania w przyszłości z usług oferowanych przez Spółkę. Z uwagi na fakt, iż wydatki na ww. cele są udokumentowane fakturami VAT, to Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek zawarty w tych fakturach - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

- nieprawidłowe - w zakresie wydatków na organizację imprez, usługi cateringowe oraz noclegi dla zaproszonych gości,

- prawidłowe - w zakresie wydatków związanych z zakupem lub najmem billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce prowadzącej budowę galerii handlowych oraz realizowanej inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z powyższych regulacji prawnych, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku spełnienia przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, kolejnym etapem do ustalenia prawa Wnioskodawcy do dokonania odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na cele promocji i reklamy galerii handlowej, będzie stwierdzenie, czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 21 lipca 2008 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB3/423-238/08-4/MC.

Zgodnie z treścią ww. interpretacji, ponoszone przez Spółkę wydatki związane z reklamą, promocją podmiotu gospodarczego, jego firmy lub znaków towarowych można uznać za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Będą to wydatki związane z zakupem (najmem) billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce, prowadzącej budowę galerii (hal) handlowych oraz realizowanej inwestycji. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą one, jako koszty pośrednie, potrącalne w dacie ich poniesienia.

Natomiast koszt druku zaproszeń na przedmiotowe imprezy, dekoracje oraz ustawienie namiotu, a także oferowane zaproszonym gościom usługi cateringowe oraz noclegi - nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Charakter tychże wydatków jest bowiem związany z przyjmowaniem kontrahentów oraz ma na celu wywołanie jak najlepszego wrażenia Spółki.

W związku z powyższym, poniesione przez Spółkę wydatki na organizację imprez, catering oraz noclegi dla zaproszonych gości noszą znamiona reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

W oparciu o przytoczone regulacje oraz wydaną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów stwierdza się, iż Spółka nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami poniesionymi na druk zaproszeń, dekoracje oraz ustawienie namiotu, a także oferowane zaproszonym gościom usługi cateringowe oraz noclegi, ponieważ wydatki te nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, mimo iż mają one związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych na reklamę, promocję podmiotu gospodarczego, jego firmy lub znaków towarowych (związanych z zakupem lub najmem billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce, prowadzącej budowę galerii handlowych oraz realizowanej inwestycji) - Wnioskodawcy przysługiwało będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z tymi zakupami, ponieważ wydatki te mogą być zaliczone do kosztów pośrednich, w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pod warunkiem jednak, iż wydatki te związane będą z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, wskazać należy, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabywanymi usługami noclegowymi, bez względu na to, czy mogą one być uznane za koszt w podatku dochodowym - zgodnie z przytoczonym przepisem art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl