ILPP2/443-362/14-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-362/14-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 10 czerwca 2008 r. Spółka zawarła z Miastem Umowę - porozumienie regulujące zasady powierzania Spółce należących do Miasta urządzeń infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego, do czasu ich wniesienia aportem do Spółki. W myśl zapisów § 3 ust. 1 pkt 2 ww. Umowy - porozumienie, Miasto wnosić będzie aportem do Spółki w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym urządzenia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego, które zostaną wybudowane w ramach zadań inwestycyjnych Miasta i jego jednostek organizacyjnych.

Z uwagi na sprzeczność interesów jednego ze Wspólników Spółki z interesami pozostałych udziałowców (Jednostki Samorządu Terytorialnego) proces podnoszenia kapitału nie był realizowany do grudnia 2013 r. W dniu 30 grudnia 2013 odbyło się Zgromadzenie Wspólników na którym podjęta została uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego. Na podstawie tej uchwały między innymi Miasto objęło udziały w zamian za wniesiony wkład rzeczowy. Przedmiotem aportu była między innymi infrastruktura oświetleniowa (...), której budowa realizowana była w 2008 r. i udokumentowana został następującymi dokumentami:

1.

f-ra z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data sprzedaży 4 sierpnia 2008 r) za projekt budowlano-wykonawczy na kwotę brutto 13.420,00 zł;

2.

f-ra z dnia 19 listopada 2008 r. (data sprzedaży 19 listopada 2008 r.) za opłatę przyłączeniową na kwotę brutto 1.043,27 zł;

3.

f-ra z dnia 23 grudnia 2008 r. (data sprzedaży 23 grudnia 2008 r.) za pełnienie nadzoru inwestorskiego nad zadaniem na kwotę brutto 1.290,00 zł;

4.

f-ra z dnia 23 grudnia 2008 r. (data sprzedaży 22 grudnia 2008 r.) za roboty budowlane elektroenergetyczne na kwotę brutto 107.439,80 zł.

W dniu 31 grudnia 2013 r. Miasto wystawiło fakturę VAT za przedmiotowy aport z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%. Na skutek takiego udokumentowania Spółka winna dokonać przelewu środków pieniężnych w kwocie naliczonego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przez Miasto w fakturze z dnia 31 grudnia 2013 r. w części dotyczącej ww. aportu, od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego w fakturze VAT z dnia 31 grudnia 2013 r. w części dotyczącej ww. aportu gdyż:

1. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

2. Przedmiotowa infrastruktura w całości wykorzystywana będzie do świadczenia usługi opodatkowanej stawką podstawową w związku z tym zastosowanie będzie miał art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3. Budowa infrastruktury oświetleniowej stanowiła między innymi realizację zapisów § 3 ust. 1 pkt 2 Umowa-porozumienie z dnia 10 czerwca 2008 r. na podstawie którego Miasto wnosić będzie aportem do Spółki w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym urządzenia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego, które zostaną wybudowane w ramach zadań inwestycyjnych Miasta i jego jednostek organizacyjnych. Z uwagi na powyższe w tym zakresie nie mają zastosowania przepisy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4. Wniesienie aportu udokumentowane zostało fakturą w której naliczony jest podatek VAT z zastosowaniem stawki podstawowej określonej w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

5. Miastu przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z uwagi na przeznaczenie wybudowanej infrastruktury na poczet aportu a podstawowa czynność jaką była budowa infrastruktury oświetleniowej udokumentowana f-rą z dnia 23 grudnia 2008 r. (data sprzedaży 22 grudnia 2008 r.) za roboty budowlane elektroenergetyczne na kwotę brutto 107.439,80 zł, zakończona była w okresie kiedy aporty nie były zwolnione z podatku od towarów i usług wobec czego brak było podstaw do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawca w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy bowiem art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu nabycia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego opisanej we wniosku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 10 czerwca 2008 r. zawarł z Miastem Umowę - porozumienie regulujące zasady powierzania Spółce należących do Miasta urządzeń infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego, do czasu ich wniesienia aportem do Spółki. W myśl zapisów 3 ust. 1 pkt 2 ww. Umowy - porozumienie, Miasto wnosić będzie aportem do Spółki w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym urządzenia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego, które zostaną wybudowane w ramach zadań inwestycyjnych Miasta i jego jednostek organizacyjnych. W dniu 31 grudnia 2013 r. Miasto wystawiło fakturę VAT za przedmiotowy aport z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%. Na skutek takiego udokumentowania Spółka winna dokonać przelewu środków pieniężnych w kwocie naliczonego podatku. Jak Zainteresowany wskazał, jest on czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowa infrastruktura w całości wykorzystywana będzie do świadczenia usługi opodatkowanej stawką podstawową w związku z tym zastosowanie będzie miał art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wniesienie aportu udokumentowane zostało fakturą w której naliczony jest podatek VAT z zastosowaniem stawki podstawowej określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Miastu przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z uwagi na przeznaczenie wybudowanej infrastruktury na poczet aportu, a podstawowa czynność jaką była budowa infrastruktury oświetleniowej udokumentowana fakturą za roboty budowlane elektroenergetyczne, zakończona była w okresie kiedy aporty nie były zwolnione z podatku od towarów i usług wobec czego brak było podstaw do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc zatem ww. przepisy do przedmiotowej sytuacji stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia infrastruktury oświetlenia ulicznego i drogowego. Powyższe wynika z faktu, że w opisanej sprawie spełniony zostanie podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytą infrastrukturą a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Warunkiem jednak odliczenia jest brak wystąpienia przesłanek negatywnych, o którym mowa w art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku w opisywanym stanie faktycznym oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania czynności wniesienia aportu, która to kwestia dotyczy ponadto zobowiązania podatkowego wnoszącego aport, a nie Wnioskodawcy, a także terminu odliczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl