ILPP2/443-360/10-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-360/10-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 9 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze Miasta P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze Miasta P......".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Miasto P.......) jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, na co składają się między innymi sprawy: zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 4).

Artykuł 2. ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. z uwagi na nałożone ustawą zadania w zakresie spraw związanych z zielenią gminną oraz zadrzewieniem Zainteresowany zamierza wystąpić na ich realizację o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Planowane zadanie do realizacji to: "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze miasta P......". Zabiegami pielęgnacyjnymi objęte będą drzewa rosnące na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich, które posiadają nadmiernie rozrośniętą koronę, ubytki po wyłamanych konarach z licznymi suchymi gałęziami itp. w chwili obecnej drzewa te stanowią zagrożenie dla otoczenia. Dlatego też należy na nich przeprowadzić wszelkie zabiegi pielęgnacyjne-konserwacyjne zgodnie z zasadami sztuki ogrodniczej. Prace te wykonywane będą na terenach zieleni miejskiej tj.: w Parku (...)

Wykonywane prace polegać będą między innymi na wykonaniu cięć drzew, których zadaniem będzie usunięcie suchych i chorych konarów i gałęzi, właściwe uformowanie korony pod względem wielkości, statyki i struktury, zabezpieczenie ubytków po wyłamanych konarach. w ten sposób zostanie usunięte źródło infekcji, chorób i szkodników, poprawi stan zdrowotny drzew.

Realizację ww. zadania Wnioskodawca rozpocznie w marcu 2010 r., natomiast zakończy w grudniu 2010 r. Planowane dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (...) w ramach dotacji jest na poziomie 60% kosztu całkowitego.

Zainteresowany wskazał, iż na dzień złożenia wniosku podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miejski w P........., natomiast Wnioskodawcą jest Miasto P..........

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca (Miasto) realizując zadanie pn. "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze miasta P........." ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego - związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją zadania "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze miasta P..........".

Rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek ten nie zostanie w przedmiotowej sprawie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w szczególności zadania własne obejmują sprawy, zieleni gminnej i zadrzewień, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Miasto) planuje realizację zadania pn. "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze miasta P.......". Zabiegami pielęgnacyjnymi objęte będą drzewa rosnące na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich, które posiadają nadmiernie rozrośniętą koronę, ubytki po wyłamanych konarach z licznymi suchymi gałęziami itp. w chwili obecnej drzewa te stanowią zagrożenie dla otoczenia. Dlatego też należy na nich przeprowadzić wszelkie zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne zgodnie z zasadami sztuki ogrodniczej. Prace te wykonywane będą na terenach zieleni miejskiej, tj.: w Parku (...)

Na realizację ww. zadania Zainteresowany wystąpi o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Dofinansowanie ze środków ww. funduszu będzie na poziomie 60% kosztu całkowitego. Realizację przedmiotowego zadania Wnioskodawca rozpocznie w marcu 2010 r., natomiast zakończy w grudniu 2010 r.

Zainteresowany wskazał, iż nie posiada on prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji zadania, ponieważ nie będą one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na dzień złożenia wniosku podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miejski w P........., natomiast Wnioskodawcą jest Miasto P.......

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego wykonywać będzie jedno z zadań własnych gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, Wnioskodawcy (Miastu) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Zabiegi pielęgnacyjno-konserwacyjne drzew rosnących na terenach zieleni miejskiej i ulicach miejskich na obszarze Miasta P........".

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl