ILPP2/443-350/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-350/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku od zakupów towarów i usług dokonywanych na realizację operacji w ramach działania 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku od zakupów towarów i usług dokonywanych na realizację operacji w ramach działania 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie jest podatnikiem podatku od towarów usług. LGD realizuje Lokalną Strategię Rozwoju, która jest dofinansowywana z krajowych środków publicznych i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach programu PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER na realizację operacji w zakresie działania 4.31. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich to działania ukierunkowane na budowanie kapitału społecznego poprzez aktywizację mieszkańców, oraz przyczynianie się do powstawania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich. w ramach umowy, która zostanie podpisana na 2010 r. z Samorządem Województwa, LGD finansuje i będzie finansować koszty utrzymania swojego biura w tym: koszty personelu, telefonów, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem LGD, działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskania środków w ramach Osi 4 PROW, jak również obszaru działania LGD. Lokalna Grupa Działania realizuje wyłącznie zadania statutowe zgodnie ze Statutem, nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., ani innej działalności zarobkowej. Część wydatków poniesionych na realizację projektu udokumentowana jest fakturami VAT, LGD nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług. Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację operacji LGD uwzględniła podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Stowarzyszenie we wnioskach o płatność będzie wykazywało objęcie kosztami kwalifikowanymi (podlegającymi refundacji) kwoty podatku od towarów i usług. Interpretacja indywidualna będzie niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Lokalna Grupa Działania ma możliwość uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług w ramach realizacji operacji w ramach działania 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, bądź odzyskania go w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i sfinansowanie środkami unijnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, Lokalna Grupa Działania nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mówi, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie realizuje wyłącznie zadania statutowe zgodnie ze Statutem. LGD zakupuje towar i usługi do prowadzenia wyłącznie nieodpłatnej działalności statutowej, co do zasady, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z czynnościami opodatkowanymi, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku VAT, w związku z powyższym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT LGD wystąpi o zrefundowanie podatku VAT w ramach kosztów kwalifikowanych ze środków pomocowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Natomiast, stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, iż Lokalna Grupa Działania działa w formie stowarzyszenia, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. LGD realizuje Lokalną Strategię Rozwoju, która jest dofinansowywana z krajowych środków publicznych i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach programu PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER na realizację operacji w zakresie działania 4.31. Wnioskodawca realizuje wyłącznie zadania statutowe, nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ani innej działalności zarobkowej - nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. w ramach umowy, która zostanie podpisana na 2010 r. z Samorządem Województwa, LGD finansuje i będzie finansować koszty utrzymania swojego biura w tym: koszty personelu, telefonów, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem LGD, działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskania środków w ramach Osi 4 PROW, jak również obszaru działania LGD. Część wydatków poniesionych na realizację projektu udokumentowana jest fakturami VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej operacji.

W zakresie ww. zadania nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych na realizację operacji w ramach działania 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl