ILPP2/443-342/11-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-342/11-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych na podstawie zawartej umowy o dzieło - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych na podstawie zawartej umowy o dzieło.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

W dniu 1 kwietnia 2010 r. została zwarta umowa o dzieło pomiędzy XXX w XXX spółka z o.o. z siedzibą w XXX a Wnioskodawcą jako osobą fizyczną. Zamawiający powierzył Wnioskodawcy w ramach tej umowy wykonanie niżej wymienionych czynności:

* prowadzenie windykacji przeterminowanych należności powyżej 30 dni od dłużników Zamawiającego,

* prowadzenie kartoteki dłużników,

* prowadzenie rozmów i wzywanie dłużników do zapłaty,

* przygotowywanie ugód na spłatę należności z propozycją rozłożenia na raty,

* prowadzenie negocjacji w sprawie zadłużeń,

* przeprowadzenie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania dłużników.

Wnioskodawca został uprawniony przez Zamawiającego do wizyt w miejscu zamieszkania dłużników.

Za wykonanie dzieła strony uzgodniły wynagrodzenie prowizyjne od wywindykowanej kwoty brutto, od której Zamawiający potrąci i odprowadzi podatek dochodowy do urzędu skarbowego. Zatem XXX było płatnikiem podatku dochodowego od ww. umowy. Umowa zawarta została na okres od 1 kwietnia 2010 r. do 30 września 2010 r. W wyżej wymienionym okresie według ustaleń przeprowadzonych z Prezesem XXX. Wnioskodawca zorganizował komórkę windykacyjną działającą w ramach struktury organizacyjnej XXX w XXX. Wprowadził pracowników XXX zatrudnionych do celów windykacji we wszystkie procedury prawne i organizacyjne związane ze ściągalnością długów na rzecz XXX w XXX. Czynności wykonywane były głównie w siedzibie Towarzystwa, w godzinach pracy spółki pod nadzorem i kierownictwem pracowników XXX przede wszystkim głównego księgowego. Wszelkie skargi związane z czynnościami realizowanymi w ramach umowy były przez osoby trzecie zgłaszane do Prezesa Zarządu XXX i przez niego rozpatrywane.

Jednocześnie począwszy od dnia 27 lipca 2006 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług windykacyjnych należności. W ramach działalności Wnioskodawca realizuje zlecenia zarówno dla osób fizycznych jak i innych jednostek gospodarczych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym przypadku ma zastosowanie przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączający z opodatkowania kwoty uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej umowy o dzieło z XXX spółka z o.o. w XXX, czy raczej Wnioskodawca powinien opodatkować podatkiem od towarów i usług kwoty uzyskane z umowy o dzieło z XXX w XXX.

Zdaniem Wnioskodawcy, cytowany przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do stanu faktycznego przedstawionego przez Niego we wniosku. Przychody uzyskane z zawartej umowy o dzieło nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług ponieważ jako źródło przychodów zostały wymienione w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zawarty stosunek prawny między zlecającym i wykonującym zlecenie czynności co do:

* warunków wykonywania tych czynności

* wynagrodzenia

* odpowiedzialności wobec osób trzecich leżącej po stronie Zlecającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem art. 5, w związku z art. 7 i art. 8 ustawy określa czynności, których wykonanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast podmioty, które uważane są za podatników podatku od towarów i usług oraz rodzaje czynności, które stanowią samodzielną działalność gospodarczą, określone zostały m.in. w przepisach art. 15 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 cyt. artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 3a ustawy o VAT, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

W tym miejscu wskazać należy, iż w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przepis powyższy zawiera zatem szczególną regulację, na mocy której przychody, które co do zasady stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak z niego wynika, zaliczenie przychodów do źródła - działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zależy od łącznego spełnienia następujących warunków:

* zleconą usługę podatnik wykona osobiście, tj. bez udziału osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wykonywałyby czynności związane z istotą tej usługi,

* umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej,

* zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W konsekwencji do powyższych przychodów nie można zaliczyć przychodów uzyskanych przez podatnika na podstawie umów zlecenia i dzieło, których zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Stosownie do art. 109 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Zgodnie z regulacją art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, że Wnioskodawca od dnia 27 lipca 2006 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie windykacji należności. Zlecenia w ramach tej działalności realizowane są dla osób fizycznych oraz jednostek gospodarczych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł umowę o dzieło z XXX w XXX sp. z o.o., w której zamawiający powierzył mu w ramach tej umowy: prowadzenie windykacji przeterminowanych należności od dłużników zamawiającego. Wnioskodawca zorganizował w ramach struktury XXX komórkę windykacyjną oraz wprowadził pracowników XXX zatrudnionych do windykacji w procedury prawne i organizacyjne związane ze ściągalnością długów. Wnioskodawca twierdzi, że przedmiotowa umowa o dzieło przewidywała odpowiedzialność Zamawiającego Prezesa XXX, który rozpatrywał wszelkie skargi związane z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Przedmiotem umowy o dzieło były czynności - usługi windykacyjne, które Wnioskodawca wykonuje od lipca 2006 r. jako czynny podatnik VAT.

Świadczone na zlecenie usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej. Zatem Wnioskodawca w ramach umowy o dzieło wykonał usługi w takim samym zakresie jak prowadzona przez Niego działalność gospodarcza. Okoliczności te wykluczają uznanie przychodów uzyskiwanych w ramach umowy o dzieło za przychody wymienione w art. 13 pkt 8 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji nie pozwala na objęcie świadczonych przez Wnioskodawcę usług, w ramach planowanych umów, treścią przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Wobec powyższego dalsza analiza związków pomiędzy Zlecającym, a Zleceniobiorcą, tj. spełnienie warunków: odpłatności, istnienia stosunku prawnego pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności oraz warunku dotyczącego odpowiedzialności zleceniodawcy za wykonywane przez Zainteresowanego czynności wobec osób trzecich, jest bezzasadna.

W związku z powyższym wykonywanie ww. usług windykacyjnych w ramach zawartej umowy o dzieło należy uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W tej sytuacji Wnioskodawca jest zatem zobowiązany na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, wystawić fakturę VAT za swoje usługi i wykazać należny podatek VAT we właściwej deklaracji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl