ILPP2/443-339/11-8/SJ - Opodatkowanie podatkiem VAT wpływów z tytułu udziału w projektach i grantach naukowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-339/11-8/SJ Opodatkowanie podatkiem VAT wpływów z tytułu udziału w projektach i grantach naukowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wniosklodawcy reprezentowanego przez adwokata, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.) oraz z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpływów z udziału "A" w projektach i grantach naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpływów z udziału "A" w projektach i grantach naukowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2011 r., w którym doprecyzowano opis sprawy oraz przedstawiono własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "A") aplikuje o międzynarodowy grant europejski w ramach kształcenia podyplomowego Lifelong Learning Programme Leonardo da Vinci pt. "E-Iearning educational center (...)". Grantem kieruje Uniwersytet (...). W grancie bierze udział osiem podmiotów z Europy, w tym "A". Grant jest zaplanowany na 24 miesiące i jego przewidywane rozpoczęcie jest na lato br. Udział własny "A" w tym projekcie wymagany jest w wysokości 25%.

Wpływy z udziału w projekcie naukowym przeznaczone będą na pokrycie części ponoszonych przez "A" kosztów wyznaczonych działań przez organizatora i będą stanowić dofinansowanie do kosztów podejmowanych działań.

"A" w ramach projektu zobowiązane będzie do organizacji kursów szkoleniowych dla osób kształcących się w medycynie sportowej w tym dla lekarzy. Będzie też brało udział w zaprojektowaniu centrów i strony internetowej prowadzących kształcenie w medycynie sportowej (przygotowanie materiałów o różnym stopniu trudności i o różnym zakresie tematycznym, związanych z medycyną sportową) i kontrolowaniu oraz zarządzaniu materiałami edukacyjnymi, które będą wprowadzone na stronę internetową, sprawdzając i w odpowiedni sposób dobierając te materiały. Materiały będą do wykorzystania przez studentów medycyny, personel medyczny, osoby związane ze zdrowiem publicznym i kulturą fizyczną oraz dla wszystkich osób interesujących się medycyną sportową i fizjologią wysiłku fizycznego. Materiały będą wspólne dla całej Europy.

"A" zobowiązane będzie do współpracy z innymi partnerami biorącymi udział w projekcie. "A" będzie zobowiązane do organizacji konferencji, sympozjów oraz seminariów; przygotowania materiałów informacyjnych, książek i materiałów edukacyjnych m.in. produkcja filmów video (np. test wysiłkowy). "A" będzie zobowiązany do tłumaczenia, drukowania oraz rozpowszechniania materiałów edukacyjnych, broszur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowaniu podlegają wpływy z udziału "A" w projektach i grantach naukowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie, rozumie się co do zasady, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym czynności wymienione w pkt 1-3 tego przepisu). Przez pojęcie świadczenia usługi, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa wyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Jeśli z umów na wykonanie usług w ramach projektu naukowego wynikałoby, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Środki finansowe przyznawane w ramach projektu na pokrycie części wydatków Wnioskodawcy, których nie można alokować w wysokości ceny konkretnego świadczenia, nie spełniają definicji podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy.

Mając na uwadze powyższe, wpływy z projektu otrzymywane na realizowanie m.in. działalności statutowej - naukowo-badawczej, na realizację konkretnych projektów naukowo-badawczych (grantów) oraz na inwestycje nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w oparciu o art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

Środki finansowe przyznawane w ramach projektów badawczych, o których mowa w przedmiotowym wniosku, nie spełniają kryteriów uznania ich za dotacje cenotwórcze (nie mają one bowiem bezpośredniego wpływu na cenę wykonywanych przez podatnika czynności) i nie stanowią dla "A" obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie, obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną).

Natomiast dotacja nie dająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca aplikuje o grat europejski w ramach programu podyplomowego Lifelong Learning Programme Leonardo da Vinci pt. "E-Iearning educational center (...)". Grantem kieruje Uniwersytet (...). W grancie bierze udział osiem podmiotów z Europy, w tym "A". Grant jest zaplanowany na 24 miesiące i jego przewidywane rozpoczęcie jest na lato 2011 r. Udział własny "A" w tym projekcie wymagany jest w wysokości 25%. Wpływy z udziału w projekcie naukowym przeznaczone będą na pokrycie części ponoszonych przez "A" kosztów wyznaczonych działań przez organizatora i będą stanowić dofinansowanie do kosztów podejmowanych działań. W ramach projektu Wnioskodawca zobowiązany będzie do organizacji kursów szkoleniowych dla osób kształcących się w medycynie sportowej w tym dla lekarzy. Będzie też brało udział w zaprojektowaniu centrów i strony internetowej prowadzących kształcenie w medycynie sportowej (przygotowanie materiałów o różnym stopniu trudności i o różnym zakresie tematycznym, związanych z medycyną sportową) i kontrolowaniu oraz zarządzaniu materiałami edukacyjnymi, które będą wprowadzone na stronę internetową, sprawdzając i w odpowiedni sposób dobierając te materiały. Materiały będą do wykorzystania przez studentów medycyny, personel medyczny, osoby związane ze zdrowiem publicznym i kulturą fizyczną oraz dla wszystkich osób interesujących się medycyną sportową i fizjologią wysiłku fizycznego. Materiały będą wspólne dla całej Europy. Ponadto, "A" zobowiązane będzie do: współpracy z innymi partnerami biorącymi udział w projekcie; organizacji konferencji, sympozjów oraz seminariów; przygotowania materiałów informacyjnych, książek i materiałów edukacyjnych m.in. produkcja filmów video (np. test wysiłkowy) oraz tłumaczenia, drukowania oraz rozpowszechniania materiałów edukacyjnych, broszur.

Jak wskazał Zainteresowany, wpływy z projektu otrzymywane są na realizowanie m.in. działalności statutowej - naukowo-badawczej, na realizację konkretnych projektów naukowo-badawczych (grantów) oraz na inwestycje. Zatem, w opinii Wnioskodawcy, środki finansowe przyznane w ramach projektów badawczych nie spełniają kryteriów uznania ich za dotacje cenotwórcze, gdyż nie mają one wpływu bezpośredniego na cenę wykonywanych przez niego czynności.

Z powyższego wynika więc, iż wpływy z udziału "A" w projektach i grantach naukowych, nie spełniają kryteriów do uznania ich za dotację cenotwórczą, gdyż nie mają związku ze sprzedażą, nie będą przyznawane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczone będą na realizację działalności statutowej - naukowo-badawczej, na realizację konkretnych projektów naukowo-badawczych (grantów) oraz na inwestycje. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem, środki finansowe, które otrzyma Wnioskodawca w ramach projektów badawczych, o których mowa we wniosku, nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będą stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż wpływy z udziału "A" w projektach i grantach naukowych, nie będą stanowiły zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie będą stanowiły zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej opodatkowania wpływów z udziału "A" w projektach i grantach naukowych. Natomiast wniosek w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług oraz dostaw towarów ściśle z tymi usługami związanych został rozstrzygnięty wydaną w dniu 26 maja 2011 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-339/11-6/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl