ILPP2/443-332/11-3/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-332/11-3/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 28 marca 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 2 marca 2011 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W Szpitalu świadczone są usługi medyczne, które zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535) podlegają zwolnieniu od podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia). Szpital występuje z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - tytuł projektu "Rewitalizacja...". W ramach tego projektu planowane jest wykonanie prac remontowo-budowlanych mających na celu rewitalizację zniszczonych budynków należących do kompleksu pediatrycznego. Zainteresowany zobowiązany jest załączyć do dokumentów wniosku indywidualną interpretację w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej. Wnioskodawca przy zakupie towarów i usług nie odlicza podatku VAT, gdyż usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegają zwolnieniu od podatku VAT (załącznik nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo odliczania podatku VAT przy zakupie towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż świadczone są usługi medyczne, które zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu od podatku VAT, w związku z czym efekty i rezultaty wszystkich inwestycji będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia VAT-u przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu "Rewitalizacja...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia VAT-u przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja...", gdyż świadczy on usługi medyczne, które zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podlegają zwolnieniu od podatku VAT (załącznik nr 4 - usługi w zakresie ochrony zdrowia). Odliczenie i zwrot podatku, zgodnie z art. 86 ust. 1, istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Szpital nie może więc korzystać z takiego odliczenia, gdyż towary i usługi w całości wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W Szpitalu świadczone są usługi medyczne, które zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podlegają zwolnieniu od podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia). Zainteresowany występuje z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - tytuł projektu "Rewitalizacja...". W ramach tego projektu planowane jest wykonanie prac remontowo-budowlanych mających na celu rewitalizację zniszczonych budynków należących do kompleksu pediatrycznego.

Szpital przy zakupie towarów i usług nie odlicza podatku VAT, gdyż jak wskazał Zainteresowany w uzupełnieniu, usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegają zwolnieniu od podatku VAT, świadczone są usługi medyczne, które zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu od podatku VAT, w związku z czym efekty i rezultaty wszystkich inwestycji będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ - jak wynika ze złożonego wniosku - wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl