ILPP2/443-331/08-2/MN - Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy w związku z nieprzekroczeniem limitu obrotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-331/08-2/MN Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy w związku z nieprzekroczeniem limitu obrotu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 1991 roku prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej firmy handlowej. Zainteresowany rozlicza się na zasadach ogólnych, prowadząc księgę przychodów i rozchodów, a także jest podatnikiem VAT.

Wnioskodawca od około 10 lat prowadzi niewielki sklep. Główną działalnością Zainteresowanego jest prowadzenie usług na rzecz i w imieniu X Sp. z o.o. (sprzedaż zakładów oraz sprzedaż losów loterii pieniężnych). Ponadto, w sklepie tym Zainteresowany prowadzi usługi ksero i drobną sprzedaż różnych artykułów gospodarstwa domowego (m.in.: zegary ścienne, zegarki ręczne, budziki, paski do zegarków, baterie, papierosy, wkładki do obuwia itp.).

W dniu 18 września 2001 r. Wnioskodawca zakupił na swoją firmę samochód ciężarowy (z kratką). Samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i przez pięć lat dokonywano odpisów amortyzacyjnych. Samochód został całkowicie zamortyzowany w październiku 2006 r. Obecnie Zainteresowany sprzedaje ww. samochód (ogłoszenie w gazecie i na samochodzie - samochód dalej jest z kratką i zarejestrowany na firmę Wnioskodawcy). Samochód zostanie sprzedany osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Przy sprzedaży samochodu osobie fizycznej, Zainteresowany wystawi fakturę VAT dla nabywcy pojazdu. Koszt sprzedaży - według wystawionej faktury - Wnioskodawca wpisze do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w poz. 8 - "Pozostałe przychody" oraz do ewidencji sprzedaży, odprowadzając podatek VAT i podatek dochodowy wynikający ze sprzedaży.

Z uwagi na niewielki przychód - obrót półroczny - roczny z prowadzonej działalności (sklep) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca do tej pory jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu (sprzedaży) przy zastosowaniu kas rejestrujących - zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) - obrót z działalności nie przekroczył kwoty 40.000 zł w 2007 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż samochodu, poprzez wystawienie faktury VAT i wpisanie jej w poz. 8 - "Pozostałe przychody" księgi przychodów i rozchodów wpłynie na przychód (obrót), od którego zależne będzie zainstalowanie kasy rejestrującej - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż samochodu jest jednorazową sprzedażą, niezwiązaną z jego główną działalnością gospodarczą (sprzedaż drobnych artykułów różnych i usług ksero) - będzie zaksięgowana w księdze przychodów i rozchodów w poz. 8 jako "Pozostałe przychody", a nie w poz. 7, gdzie Wnioskodawca księguje wartość sprzedaży towarów i usług ze sklepu oraz "X" Sp. z o.o. W związku z powyższym, nie powinna mieć wpływu na wysokość kwoty 40.000 zł, od przekroczenia której będzie wymagane zainstalowanie kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z art. 111 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwanego dalej rozporządzeniem, a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Mocą § 2 rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast przepis § 3 rozporządzenia, wymienia sytuacje, w których niektóre grupy podatników mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego od obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży zakładów "X" Sp. z o.o., usług ksero oraz sprzedaży artykułów różnych gospodarstwa domowego.

Obrót z ww. działalności w 2007 roku nie przekroczył kwoty 40.000 zł, a Zainteresowany korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej (§ 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia).

W ramach prowadzonej działalności Zainteresowany dokonał zakupu samochodu ciężarowego, od którego dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Wnioskodawca zamierza odsprzedać samochód osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, a transakcja udokumentowana zostanie fakturą VAT.

Powołane rozporządzenie zawiera zwolnienia pewnych czynności i grup podatników z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, jednakże stwierdzić należy, iż nie dotyczą one dostawy przez Zainteresowanego przedmiotowego samochodu.

Również obowiązujące do dnia 30 czerwca 2008 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), nie zawierało tego typu zwolnienia.

Stosowanie do § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2008 roku przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, że wartość jednorazowej sprzedaży samochodu na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zwiększy obrót, po przekroczeniu którego Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej, w terminie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczy kwotę 40.000 zł obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy - zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Należy podkreślić, iż dla przedmiotowej sprawy bez znaczenia pozostaje fakt zaksięgowania przez Zainteresowanego przychodu z tytułu sprzedaży przedmiotowego samochodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, gdyż zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług samochód spełnia definicję towaru (art. 2 pkt 6 ustawy), a z tytułu jego sprzedaży powstanie obrót, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii zaksięgowania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl