ILPP2/443-330/08-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-330/08-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwiecień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje na rzecz innych podmiotów (zwanych dalej kontrahentami, odbiorcami) dostaw towarów. Towary te są następnie sprzedawane w sieci sklepów. Zasady współpracy pomiędzy Spółką a odbiorcami są określane w specjalnych umowach. Umowy te określają generalne zasady współpracy pomiędzy Spółką i kontrahentem. Zawarte są w nich także szczególne uregulowania dotyczące intensyfikacji obrotów między stronami, w tym regulacje dotyczące premii pieniężnych. Strony zakładają, że z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym, Spółka przyzna danemu odbiorcy premię pieniężną. Warunkiem przyznania tej premii jest zrealizowanie przez odbiorcę w stosunkach handlowych ze Spółką określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego. Dotychczas Spółka traktowała premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługę. Kontrahenci wystawiali faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Spółka ma jednak wątpliwości, czy wypłata premii pieniężnych jest wynagrodzeniem za usługę, a w związku z tym, czy występuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wątpliwości te pojawiły się w związku z występującym stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych, a także niektórych organów podatkowych, że premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za świadczenie usług. Dodatkowo zmiana od 1 stycznia 2008 r. brzmienia art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, powoduje, że Spółka ma obawy, co do prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawianych w związku z wypłatą premii pieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przytoczonym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne są wynagrodzeniem za usługę. Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ustawy za świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług jest więc definicją bardzo szeroką i obejmuje każde świadczenie będące treścią zobowiązania, które nie jest dostawą towarów. W świetle powyższego przepisu, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonywaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Pojęcie usługi, według ustawy o podatku od towarów i usług, jest bowiem szersze od pojęcia usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych i odnosi się bardziej do pojęcia świadczenia zawartego w Kodeksie Cywilnym. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego, świadczenie może polegać zarówno na czynieniu jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania. W rezultacie każde odpłatne zobowiązanie się podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności do działania, zaniechania lub tolerowania czyjegoś zachowania stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. W omawianym stanie faktycznym premia wypłacana jest na podstawie umowy cywilnoprawnej, po spełnieniu przez kontrahenta warunków określonych w tej umowie. Występuje więc świadczenie wzajemne. Wypłata nie jest dobrowolna, ale uzależniona i związana z podjęciem konkretnego zachowania przez kontrahenta. W omawianym przypadku zachowaniem tym jest wykonanie przez kontrahenta nabyć określonej wartości, przez co powstaje zobowiązanie po stronie Spółki.

Kolejnym argumentem przemawiającym za uznaniem premii pieniężnej za wynagrodzenie za świadczenie usługi jest to, że podmiot udzielający premii odnosi wymierne korzyści związane z określonym zachowaniem świadczącego, zmierzającym do spełnienia warunków uzyskania premii. W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług skutki podatkowe przyznania premii pieniężnej uzależnione są od wielu czynników. Pogląd taki wyraził także Minister Finansów w interpretacji z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom. Zgodnie ze wskazaną interpretacją, wydaną w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe - która ciągle obowiązuje - jeżeli niemożliwe jest dokładne przypisanie rzeczowej premii do konkretnej dostawy, należy uznać, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za usługę. Umowy zawierane pomiędzy Spółką i kontrahentami wyraźnie wskazują, że premie pieniężne są wynagrodzeniem niezwiązanym z konkretną dostawą, ale są wynagrodzeniem za działanie podjęte przez danego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym.

Za uznaniem wypłacanych premii pieniężnych jako wynagrodzenia za wykonane usługi przemawiają także argumenty przytaczane przez organy podatkowe wydające interpretacje w kwestii rozliczenia premii pieniężnych. Jako przykład można podać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 stycznia 2008 r. (syg. IP-PP2-443-585/07-2/BM).

W piśmie tym czytamy, że premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat, stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Zgodnie z przytoczoną wcześniej interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., premia pieniężna jest uznawana za rabat, gdy jest wypłacana w związku z konkretną dostawą. W omawianym stanie faktycznym wypłacane premie pieniężne nie są powiązane z konkretną dostawą, a więc powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

Spółka pragnie także zauważyć, że jej główny odbiorca rozliczając otrzymywane premie pieniężne wystawia faktury VAT. Swoje postępowanie argumentuje powołując się na interpretację Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2007 r. (sygn. 1471/VTR1/443-47/07MA). Zgodnie z oświadczeniem odbiorcy interpretacja ta została wydana w indywidualnej sprawie na jego wniosek. Organ podatkowy w przytoczonym piśmie stwierdza prawidłowość przyjętego sposobu rozliczania premii pieniężnych za pomocą faktury VAT. Organ po ocenie stanu faktycznego stwierdził, że premie pieniężne otrzymywane przez odbiorcę powinny być traktowane dla celów podatku od towarów i usług jako wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz dostawców (a więc także na rzecz Spółki).

Spółka pragnie zauważyć, że brak możliwości odliczenia podatku określonego w fakturach, których wystawienie jest zgodne z prawem - co zostało potwierdzone przez organ podatkowy - godziłby w jedną z głównych zasad podatku od towarów i usług - zasadę neutralności. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że w omawianym stanie faktycznym premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługi i zgodnie z art. 86 Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wypłatę premii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl