ILPP2/443-326/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-326/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji pięciu projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji pięciu projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Fundacja) działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Prowadzona przez Fundację działalność jest działalnością nieodpłatną. Obecnie Zainteresowany realizuje pięć projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

1. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji Y.

2. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji X.

3. Projekt pn. (...) polegający na promocji pomników przyrody w ośmiu gminach (strona internetowa, mapa i folder turystyczny, tablice informacyjne).

4. Projekt pn. (...) polegający na wyposażeniu boiska sportowego i zaplecza w sprzęt sportowy (bramki piłkarskie, piłki, ławki, krzesła, stoły, chorągiewki, słupki, siatki, pachołki).

5. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu skwerów zieleni, ławek, siłowni pod chmurką, koszy na nieczystości, tablic informacyjno-turystycznych.

Wszystkie projekty współfinansowane są ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przyznana dotacja przeznaczona została na cele (publiczne) służące mieszkańcom.

Fundacja nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów pod nazwą:

1. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji Y.

2. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji X.

3. Projekt pn. (...) polegający na promocji pomników przyrody w ośmiu gminach (strona internetowa, mapa i folder turystyczny, tablice informacyjne).

4. Projekt pn. (...) polegający na wyposażeniu boiska sportowego i zaplecza w sprzęt sportowy (bramki piłkarskie, piłki, ławki, krzesła, stoły, chorągiewki, słupki, siatki, pachołki).

5. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu skwerów zieleni, ławek, siłowni pod chmurką, koszy na nieczystości, tablic informacyjno-turystycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów pod nazwą:

1. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji Y.

2. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji X.

3. Projekt pn. (...) polegający na promocji pomników przyrody w ośmiu gminach (strona internetowa, mapa i folder turystyczny, tablice informacyjne).

4. Projekt pn. (...) polegający na wyposażeniu boiska sportowego i zaplecza w sprzęt sportowy (bramki piłkarskie, piłki, ławki, krzesła, stoły, chorągiewki, słupki, siatki, pachołki).

5. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu skwerów zieleni, ławek, siłowni pod chmurką, koszy na nieczystości, tablic informacyjno-turystycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Prowadzona przez Fundację działalność jest działalnością nieodpłatną.

Zainteresowany realizuje pięć projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi pn.:

1.

(...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji Y.

2.

(...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji X.

3.

(...) polegający na promocji pomników przyrody w ośmiu gminach (strona internetowa, mapa i folder turystyczny, tablice informacyjne).

4.

(...) polegający na wyposażeniu boiska sportowego i zaplecza w sprzęt sportowy (bramki piłkarskie, piłki, ławki, krzesła, stoły, chorągiewki, słupki, siatki, pachołki).

5.

(...) polegający na powstaniu skwerów zieleni, ławek, siłowni pod chmurką, koszy na nieczystości, tablic informacyjno-turystycznych.

Wszystkie projekty współfinansowane są ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przyznana dotacja przeznaczona została na cele (publiczne) służące mieszkańcom, a nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanych projektów nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektów.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów:

1. Projekt pn (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji Y.

2. Projekt pn. (...) polegający na powstaniu parkingu turystycznego, tablic edukacyjno-informacyjnych i promocji X.

3. Projekt pn. (...) polegający na promocji pomników przyrody w ośmiu gminach (strona internetowa, mapa i folder turystyczny, tablice informacyjne).

4. Projekt pn. (...) polegający na wyposażeniu boiska sportowego i zaplecza w sprzęt sportowy (bramki piłkarskie, piłki, ławki, krzesła, stoły, chorągiewki, słupki, siatki, pachołki).

5. Projekt pn. " (...) polegający na powstaniu skwerów zieleni, ławek, siłowni pod chmurką, koszy na nieczystości, tablic informacyjno-turystycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl