ILPP2/443-325/11-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-325/11-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży świń-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży świń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku VAT jako podatnik "VAT czynny". W 2011 r. planuje sprzedać trzodę chlewną (świnie) z przeznaczeniem na ubój. Są to świnie, które są hodowane w Jego gospodarstwie rolnym, a w chwili uzyskania odpowiedniej wagi są sprzedawane jako trzoda chlewna do masarni. Świnie są sklasyfikowane jako PKWiU 01.46.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT ma stosować Wnioskodawca przy sprzedaży świń z własnego gospodarstwa 5% czy 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w załączniku 10 ustawy o podatku do towarów i usług pod poz. 14 ustawodawca ustalił zastosowanie stawki VAT na poziomie 5% przy dostawie zwierząt żywych i produktów pochodzenia zwierzęcego z wyłączeniem zwierząt żywych i ich nasienia. Sprzedaż świń na ubój korzysta z 5% stawki ponieważ, jest to zgodnie z zapisem załącznika zwierzę żywe (świnia), które nie jest sprzedawane jako materiał do dalszego rozrodu (rozmnażania), a tylko takie zwierzę jest w intencji ustawodawcy opodatkowane stawką 8%. Tylko zwierzęta przeznaczone do rozmnażania (wraz z ich materiałem rozrodczym) są wyłączone przez ustawodawcę do stosowania stawki 5%.

Natomiast zwierzęta żywe przeznaczone do uboju są opodatkowane stawką 5%. Zainteresowany podkreśla, że ustawodawca w poz. 14 pkt 3 załącznika nr 10 ustawy o VAT wyłączył z opodatkowania 5% jaja wylęgowe, które służą do pomnożenia populacji ptaków. Dlatego jaja konsumpcyjne korzystają z opodatkowania stawką 5%. Jaja konsumpcyjne są więc traktowane jako towar konsumpcyjny. Jaja wylęgowe nie są przeznaczone do konsumpcji tylko do pomnażania hodowli, dlatego są opodatkowane inaczej.

Intencją ustawodawcy jest rozróżnienie zwierząt w zależności od tego jakie jest przeznaczenie tych zwierząt po sprzedaży. Gdyby iść dalej można by przyjąć, że zwierzęta już ubite są na stawce 5%, a żywe na 8%. Gdyby wszystkie zwierzęta były opodatkowane stawką 8%, dochodziłoby do sytuacji, w której hodowcy najpierw uśmiercają zwierzęta, a potem sprzedają tylko dlatego, żeby zastosować stawkę 5%.

Końcowo Wnioskodawca stwierdza, że sprzedaż świń żywych jest opodatkowana stawką 5%, ponieważ trzoda chlewna jest przeznaczona na ubój (analogia w jajach konsumpcyjnych i jajach wylęgowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei w świetle przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wyhodowanych przez siebie zwierząt żywych (świń), które zaklasyfikował do PKWiU 01.46.10.0 i przyjął stawkę podatku w wysokości 5%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji ww. towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z uwagi na wygaśnięcie derogacji dotyczącej możliwości stosowania przez Polskę stawek obniżonych (7%, 3%) zapisanej w Traktacie Akcesyjnym z 2004 r. i przedłużonej w grudniu 2007 r. na dalsze trzy lata, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r., od stycznia 2011 r. stawki podatku VAT na m.in. nieprzetworzoną żywność muszą wynosić co najmniej 5% - co wynika z przepisów Unii Europejskiej.

W świetle powyższego, ustawodawca polski wprowadził nową stawkę podatku w wysokości 5%.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

We wspomnianym wyżej załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 14 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 5% wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU "ex 01.4" zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

1.

zwierząt żywych i ich nasienia,

2.

wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0),

3.

jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0),

4.

kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0),

5.

wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),

6.

embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0),

7.

produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),

8.

skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

Stosownie do objaśnień zawartych do załącznika, przez symbol ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, co oznacza, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. W przedmiotowej sprawie oznacza to, sprzedawane przez Wnioskodawcę wyhodowane zwierzęta (świnie) nie korzystają od 1 stycznia 2011 r. z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, gdyż na podstawie pkt 1 zostały one wyłączone z poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy.

Reasumując, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w związku z poz. 14 załącznika nr 3 do tej ustawy tuczniki i bydło opasowe, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 207, poz. 1293) w grupowaniu 01. 4 "Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego", w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl