ILPP2/443-322/11-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-322/11-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 4 lutego 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 9 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie doradztwa i szkoleń opodatkowaną na zasadach ogólnych.

W roku 2010 był zarejestrowany jako podatnik VAT w związku z utratą prawa do zwolnienia podmiotowego (w roku 2010 przekroczył limit 100.000 zł obrotu). Od 2011 r. ponownie korzysta ze zwolnienia podmiotowego (nie przekroczył limitu 150.000 zł obrotu). Zapisów księgowych dokonuje w formie podatkowej książki przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca - firma doradczo-szkoleniowa, zwana dalej Przedsiębiorcą - prowadzi m.in. projekty, na realizację których otrzymuje środki w formie dotacji celowej od różnych instytucji pośredniczących. Projekty wykonywane są i będą m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekty finansowane są w całości lub w części z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Przedsiębiorca występuje o przyznanie dotacji, a następnie realizuje projekty samodzielnie. Projekty pozyskiwane są w trybie konkursu. W przypadku każdego z projektów, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Przedsiębiorcę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Przedsiębiorca składa jednocześnie oświadczenie, iż nie ma możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego VAT. W związku z przyznaniem dotacji. przedsiębiorca prowadzi m.in. projekty szkoleniowe bez wkładu własnego, których to projektów dotyczy zapytanie.

Charakterystyka tego rodzaju projektów przedstawiona jest poniżej.

Przedsiębiorca zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. W ramach dofinansowanych projektów prowadzonych jest szereg działań, ściśle określonych w stosownych umowach. W ramach projektu Przedsiębiorca prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkolenia (w szczególności zapewnia trenera, materiały szkoleniowe, salę szkoleniową, wyżywienie i nocleg), a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu, zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Istotnym elementem jest również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań, związanych z realizacją projektu.

Szkolenia w ramach ww. projektów prowadzone są dla uczestników spełniających określone kryteria np. dla osób pozostających bez zatrudnienia, pracowników placówek oświatowych, mieszkańców obszarów wiejskich, osób pracujących. Szkolenia nie są natomiast adresowane dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnicy nie ponoszą z tytułu udziału w szkoleniach żadnych opłat. Część działań, w ramach projektu, realizowana jest przez podmioty zewnętrzne (dalej zwane Podwykonawcy). Niektórzy spośród Podwykonawców wystawiają na Przedsiębiorcę, w związku z wykonaniem usług szkoleniowych, faktury VAT.

Usługi Podwykonawców obejmujące przeprowadzenie szkolenia w roku 2010 były zwolnione od podatku VAT (jako usługi edukacyjne). Podwykonawcy wystawiali na Przedsiębiorcę z tytułu świadczenia takich usług faktury VAT ze stawką zwolnioną.

W roku 2010 Przedsiębiorca dodatkowo nabywał usługi i towary niepodlegające zwolnieniu od podatku VAT. Dotyczyło to takich zakupów jak np. zakup usług wynajmu sali szkoleniowej, zakup materiałów piśmiennych dla uczestników szkolenia. W takich przypadkach Przedsiębiorca otrzymywał faktury VAT, w których wykazany był należny podatek.

Otrzymana przez Przedsiębiorcę dotacja pokrywała 100% wydatków kwalifikowanych projektu. Do wydatków kwalifikowanych należały oprócz ww. usług oraz towarów nabywanych przez Przedsiębiorcę, także inne wydatki ponoszone przez niego w związku z danym projektem. Były to wydatki "wewnętrzne" Przedsiębiorcy, np. koszty zatrudnienia przez Przedsiębiorcę personelu realizującego projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedsiębiorcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu (stanowiących koszty kwalifikowane).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku VAT przysługiwało w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane były do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wykluczała możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Usługi szkoleniowe były rozliczane przez Przedsiębiorcę nieodpłatnie. Zatem nie wykonywał on w ramach projektu czynności opodatkowanych. Tym samym, Przedsiębiorca nie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych przez niego w związku z zakupem towarów i usług dotyczących projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczył usługi szkoleniowe i otrzymywał dotację celową z Europejskiego Funduszu Socjalnego w ramach realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki uzyskane z dotacji w całości lub w części pokrywały wydatki związane z zakupem towarów i usług od podmiotów trzecich w celu realizacji programu.

Świadczone usługi przez Przedsiębiorcę dla uczestników szkolenia były nieodpłatne (uczestnicy nie ponosili żadnych opłat), w związku z powyższym przedsiębiorca nie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu - jak oświadczył Wnioskodawca - nie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu.

Zatem, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych z dotacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl