ILPP2/443-317/14-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-317/14-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 22 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. (...).

Pismem z dnia 20 maja 2014 r. uzupełniono wniosek o brakujący podpis drugiej osoby reprezentującej Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Stowarzyszenie) otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (w ramach tzw. Małych projektów) na realizację operacji pn. (...). Została zawarta umowa na dofinansowanie niniejszego zadania pomiędzy Samorządem Województwa (...) a Wnioskodawcą.

* W ramach niniejszego przedsięwzięcia planuje się na placu zabaw znajdującym się na Osiedlu Gorajskim w X zamontować następujące urządzenia: huśtawka dwuosobowa typu waga

* 1 szt., huśtawka jednoosobowa typu bujak - sprężynowiec 2 szt., piaskownica 1 szt., karuzela - 1 szt., zjeżdżalnia - 1 szt.

Urządzenia będą posiadać stosowne certyfikaty. Cały plac zabaw będzie ogrodzony płotem z paneli ogrodzeniowych (ogrodzenie panelowo-przęsłowe) i zamknięty furtką. Ponadto na placu zamontowane zostaną 3 ławki.

Niniejsze zadanie należy wykonać do 30 lipca 2014 r. (data wykonania zadania i złożenia wniosku o płatność). Dokładny zakres przedsięwzięcia znajduje się także w harmonogramie rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie.

Łączna wartość projektu wynosi 53 684,48 zł z czego koszt urządzenia tego placu wynosi 50 000,00 zł a dodatkowo w ramach projektu zaplanowano wykonanie prac społecznych na kwotę 3 684,48 zł. Dofinansowanie operacji wynosi 25.000,00 zł, a pozostałe 25.000,00 zł. Stowarzyszenie zamierza uzyskać jako dotację z samorządu Gminy X.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz oświadczeniem składanym do wniosku o dofinansowanie cała kwota projektu czyli 53 684,48 zł stanowi koszt kwalifikowalny (w tym i podatek VAT).

Dla podmiotów, które nie mogą odzyskać podatku VAT co się tyczy także i Zainteresowanego we wniosku o dofinansowanie można zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych, od których zależy wysokość dofinansowania. Gdyby Stowarzyszenie mogło odzyskać podatek VAT wówczas kosztem kwalifikowalnym byłaby kwota netto a nie brutto przedsięwzięcia.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, korzysta z treści art. 113 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. i nie może odzyskać podatku naliczonego VAT. Celem statutowym Zainteresowanego jest:

1. Wspieranie inicjatyw kulturalnych na terenie Gminy X.

2. Podnoszenie prestiżu w środowisku lokalnym.

3. Rozbudzanie aktywności kulturalnej społeczeństwa.

4. Promowanie i wspomaganie finansowe działalności teatralnej w X i gminie.

5. Wspieranie innych form działalności kulturalnej i artystycznej.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie może odzyskać podatku VAT. Środki jakie są do dyspozycji Stowarzyszenia pochodzą głównie ze składek członkowskich, dotacji i darowizn. Wobec powyższego cały koszt przedsięwzięcia opisanego powyżej jest kosztem kwalifikowalnym przez co nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakupione towary i usługi dokonane w ramach realizacji ww. zadania nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji będą udostępnianie nieodpłatnie mieszkańcom Gminy X i osobom przyjezdnym (głównie dzieciom).

Ponadto Zainteresowany wskazał, że niniejsza interpretacja jest mu konieczna do dołączenia do wniosku o płatność celem zrefundowania kosztów jakie zostaną poniesione na realizację ww. projektu ze środków unijnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca zapytuje czy ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji (dofinansowania) przy realizacji operacji pn. (...) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (w ramach tzw. Małych projektów).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów, ponieważ Stowarzyszenie korzysta z tzw. zwolnienia przedmiotowego (art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Zainteresowany nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Środki przeznaczone na realizację ww. operacji zostaną wykorzystane na cele statutowe Stowarzyszenia.

Ponadto Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej a efekty przedmiotowej dotacji będą udostępnione nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (w ramach tzw. Małych projektów) na realizację operacji pn. (...).

W ramach niniejszego przedsięwzięcia planuje się na placu zabaw zamontować następujące urządzenia: huśtawka dwuosobowa typu waga - 1 szt., huśtawka jednoosobowa typu bujak - sprężynowiec 2 szt., piaskownica 1 szt., karuzela - 1 szt., zjeżdżalnia - 1 szt.

Cały plac zabaw będzie ogrodzony płotem z paneli ogrodzeniowych (ogrodzenie panelowo-przęsłowe) i zamknięty furtką. Ponadto na placu zamontowane zostaną 3 ławki.

Zakupione towary i usługi dokonane w ramach realizacji ww. zadania nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji będą udostępnianie nieodpłatnie mieszkańcom Gminy X i osobom przyjezdnym (głównie dzieciom).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. (...) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (tzw. Małe projekty).

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl