ILPP2/443-313/09-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-313/09-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - firma doradczo-szkoleniowa - prowadzi m.in. projekty, na realizację których otrzymuje środki w formie dotacji rozwojowej od różnych instytucji pośredniczących. Projekty wykonywane są i będą m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekty finansowane są w całości lub w części z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Spółka występuje o przyznanie jej dotacji, a następnie realizuje projekty samodzielnie albo w układzie konsorcyjnym. Projekty pozyskiwane są w trybie przetargu, konkursu lub z wolnej ręki. w przypadku każdego z projektów, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu ("wydatki kwalifikowane"). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Spółka składa jednocześnie oświadczenie wobec instytucji finansującej dany projekt (dalej "Instytucja Pośrednicząca"), iż nie będzie korzystała z prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego VAT. w związku z przyznaniem dotacji, Spółka prowadzi m.in. projekty szkoleniowe bez wkładu własnego, których to projektów dotyczy zapytanie. Charakterystyka tego rodzaju projektów przedstawiona jest poniżej:

Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. w ramach dofinansowanych projektów prowadzonych jest szereg działań, ściśle określonych w stosownych umowach. w ramach projektu Spółka prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkolenia (w szczególności zapewnia trenera, materiały szkoleniowe, salę szkoleniową, wyżywienie i nocleg), a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu, zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Istotnym elementem jest również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu.

Szkolenia w ramach ww. projektów prowadzone są dla uczestników spełniających określone kryteria, np.: dla osób pozostających bez zatrudnienia, pracowników placówek oświatowych. Szkolenia te nie są natomiast adresowane do osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnicy nie ponoszą z tytułu udziału w szkoleniach żadnych opłat.

Część działań, w ramach projektu, realizowana jest przez podmioty zewnętrzne (dalej "Podwykonawcy"). Niektórzy spośród Podwykonawców wystawiają na Spółkę, w związku z wykonaniem usług szkoleniowych, faktury VAT. Usługi Podwykonawców obejmujące przeprowadzenie szkolenia są zwolnione od podatku VAT (jako "usługi edukacyjne"). Podwykonawcy wystawiają na Spółkę z tytułu świadczenia takich usług faktury VAT ze "zw". Dodatkowo Spółka nabywa usługi i towary niepodlegające zwolnieniu od podatku VAT. Dotyczy to takich zakupów jak np.: zakup usług wynajmu sali szkoleniowej, zakup materiałów piśmiennych dla uczestników szkolenia. w takich przypadkach Spółka otrzymuje faktury VAT, w których wykazany jest należny podatek. w niektórych przypadkach zakup tego rodzaju towarów i usług dokonywany jest bezpośrednio przez Spółkę, a niekiedy nabywa je firma szkoleniowa, wystawiając na Spółkę fakturę za usługę szkoleniową obejmującą koszty związane z realizowanym szkoleniem (m.in.: koszty trenera, wynajmu sali, wyżywienia, noclegi).

Otrzymana przez Spółkę dotacja pokrywa 100% wydatków kwalifikowanych projektu. Do wydatków kwalifikowanych należą oprócz ww. usług oraz towarów nabywanych przez Spółkę, także inne wydatki ponoszone przez nią w związku z danym projektem. Są to wydatki "wewnętrzne" Spółki, np. koszty zatrudnienia przez Spółkę personelu realizującego projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania stanowi obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Spółki, otrzymana dotacja nie stanowi obrotu i jest neutralna dla niej na gruncie podatku VAT. Bowiem w ramach projektu rozlicza ona koszty usług szkoleniowych nieodpłatnie (dotacja pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych projektu). Tym samym, brak jest dla tych usług "ceny". w konsekwencji, otrzymane dotacje nie są dotacjami "mającymi wpływ na cenę". Innymi słowy - wobec braku "kwoty należnej z tytułu sprzedaży" nie jest możliwe jej powiększenie o "otrzymane dotacje".

Identyczne stanowisko zajęli również m.in.:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 13 listopada 2008 r. (sygn. ILPP2/4441-17/08-2/SJ),

* Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1341/2004/BL), w którym przedstawił stanowisko potwierdzające, iż "otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze nie mająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. w efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. w przypadku każdego z projektów dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu ("wydatki kwalifikowane"). w ramach dofinansowanych projektów prowadzonych jest szereg działań, ściśle określonych w stosownych umowach. w ramach projektu Spółka prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkolenia (w szczególności zapewnia trenera, materiały szkoleniowe, salę szkoleniową, wyżywienie i nocleg), a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu, zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Istotnym elementem jest również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu. Szkolenia w ramach ww. projektów prowadzone są dla uczestników spełniających określone kryteria, np.: dla osób pozostających bez zatrudnienia, pracowników placówek oświatowych. Szkolenia te nie są natomiast adresowane do osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnicy nie ponoszą z tytułu udziału w szkoleniach żadnych opłat.

Tym samym, nie można uznać, że otrzymana dotacja ma wpływ na cenę świadczonych usług. Zatem dotacja ta, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Reasumując, dotacja będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego - prawa do odliczenia podatku naliczonego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 4 maja 2009 r. ILPP2/443-313/09 -3/MN. Natomiast w zakresie interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - opodatkowania dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 4 maja 2009 r. odpowiednio nr ILPP2/443-313/09-4/MN i ILPP2/443-313/09-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl