ILPP2/443-309/09-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-309/09-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładów własnych uczestników szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładów własnych uczestników szkoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą doradczo-szkoleniową. Prowadzić będzie m.in. projekty, na realizację których otrzyma środki w formie dotacji rozwojowej od różnych instytucji pośredniczących. Projekty wykonywane będą m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekty finansowane będą w całości lub w części z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Spółka wystąpi o przyznanie jej dotacji, a następnie zrealizuje projekty samodzielnie albo w układzie konsorcyjnym. Projekty pozyskiwane będą w trybie przetargu, konkursu lub z wolnej ręki. W przypadku każdego z projektów, dotacja będzie przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektu ("wydatki kwalifikowane"). Wydatki kwalifikowane obejmą także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Wnioskodawca złoży jednocześnie oświadczenie wobec instytucji finansującej dany projekt (dalej "Instytucja Pośrednicząca"), iż nie będzie korzystał z prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego VAT. W związku z przyznaniem dotacji prowadzić on będzie m.in. projekty doradcze z wkładem własnym, których to projektów dotyczy wniosek. Charakterystyka tego rodzaju projektów przedstawiona jest poniżej.

Spółka zawrze z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. W ramach dofinansowanych projektów prowadzonych będzie szereg działań, ściśle określonych w stosownych umowach. W ramach projektu prowadzić będzie ona działania związane bezpośrednio z organizacją doradztwa (w szczególności zapewnia doradcę, pomieszczenie dla potrzeb doradztwa itp.), a także wykonywać będzie czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu, zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Istotnym elementem będzie również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu.

Wspomniane projekty dotyczyć będą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków EFS, podmioty, których pracownicy uczestniczyć będą w projekcie szkoleniowym, zobowiązane będą do współfinansowania projektu i wniesienia "wkładu własnego".

Pozostała część wydatków będzie pokrywana przez podmioty, na których rzecz świadczona będzie usługa doradztwa, jako ich "wkład własny" ("wkład pieniężny"). Pojęcie "wkładu własnego" w rozumieniu umów zawieranych przez Spółkę obejmie "wkład pieniężny" - będzie to kwota płacona na rzecz Spółki przez podmiot korzystający z doradztwa jako dopełnienie dofinansowania przyznanego przez Instytucję Pośredniczącą.

Część działań w ramach projektu realizowana będzie przez podmioty zewnętrzne (dalej "Podwykonawcy"). Niektórzy spośród Podwykonawców wystawią na Zainteresowanego w związku z wykonaniem usług faktury VAT.

Wnioskodawca nabywać będzie także usługi i towary służące realizacji projektu (np.: wynajem sali, materiały promocyjne). W takich przypadkach otrzyma on faktury VAT, w których wykazany będzie należny podatek. W niektórych przypadkach, zakup tego rodzaju towarów i usług dokonywany będzie bezpośrednio przez Zainteresowanego a niekiedy nabywać je będzie Podwykonawca, refakturując następnie dokonane zakupy na Spółkę.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pokrywać będzie łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, pomniejszoną o łączną kwotę "wkładu pieniężnego". Do wydatków kwalifikowanych należeć będą, oprócz ww. usług oraz towarów nabywanych przez Spółkę, także inne wydatki ponoszone przez nią w związku z danym projektem. Będą to wydatki "wewnętrzne" Spółki, np. koszty zatrudnienia przez nią personelu fachowego realizującego projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt Spółka będzie świadczyć na rzecz podmiotów, dla których jest on realizowany, odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przy czym wynagrodzeniem za te usługi będzie kwota "wkładu własnego".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt będzie on świadczyć na rzecz podmiotów, dla których jest on realizowany, odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przy czym wynagrodzeniem za te usługi będzie kwota "wkładu własnego".

Powyższe stanowisko wynika z tego, że korzystając z usługi objętej danym projektem, podmiot na rzecz którego realizowany będzie projekt niewątpliwie uzyska "świadczenie" w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Warunkiem skorzystania z tego świadczenia będzie zapłata przez niego na rzecz Spółki kwoty "wkładu pieniężnego". Tym samym kwotę tę będzie należało uznać w całości za wynagrodzenie za świadczoną przez Spółkę usługę.

Wobec powyższego nie ma wątpliwości, że w przedmiotowej sprawie będziemy mieli do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 2 pkt 22 ustawy stanowi, iż przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Spółka jest firmą doradczo-szkoleniową, która będzie prowadzić m.in. projekty, na których realizację środki otrzyma w formie dotacji rozwojowej od różnych instytucji pośredniczących. Spółka będzie prowadzić projekty doradcze współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dotacja) oraz przez finalnego nabywcę usługi - podmioty, których pracownicy będą uczestniczyć w projekcie szkoleniowym, które zobowiązane będą do współfinansowania tego projektu i wniesienia wkładu własnego. Wkład własny w rozumieniu umów zawieranych przez Spółkę obejmować będzie wkład pieniężny - będzie to kwota płacona na rzecz Spółki przez podmiot korzystający z doradztwa jako dopełnienie dofinansowania przyznanego przez Instytucję Pośredniczącą.

Wkłady własne ww. podmiotów będą związane z konkretnymi konsumentami w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym będą bezpośrednio związane ze świadczeniem usług doradczych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny stanowić będzie obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Istotnym jest, iż gdyby Spółka nie otrzymała przedmiotowych wkładów własnych to ona opłacałaby w tej części koszty usług doradczych. Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi doradcze.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zainteresowany realizując projekt będący przedmiotem zapytania będzie świadczył odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, przy czym wynagrodzeniem za te usługi będzie kwota "wkładu własnego".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego - opodatkowania wkładów własnych wnoszonych do projektów szkoleniowych, stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - opodatkowania dotacji wnoszonych do projektów szkoleniowych oraz stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 3 czerwca 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl