ILPP2/443-306/12-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-306/12-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działania "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działania "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa XXX o płatność na działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW 2007-2013. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, nie figarnie w ewidencji podatników VAT i nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT. Celem Stowarzyszenia jest propagowanie i rozwój kultury fizycznej wśród młodzieży szkolnej, podnoszenie sprawności fizycznej społeczeństwa, krzewienie zamiłowań do uprawiania kultury fizycznej i sportu wyczynowego wśród społeczeństwa.

W rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013 cele Stowarzyszenia mieszczą się w ramach działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w organizacji imprezy "XXX". W ramach realizacji projektu została przeprowadzona impreza sportowa w zapasach pod patronatem Marszałka Województwa, w której partnerem był XXX. Zawody odbyły się przy udziale licznej publiczności bez konieczności wnoszenia opłat za bilety, gdyż wstęp na imprezę był wolny, odbyła się również transmisja w telewizji publicznej. Stowarzyszenie poniosło wydatki związane z organizacją imprezy w postaci zakupu usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne oraz zakupu różnych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zawodów, w tym materiały reklamowe, materiały biurowe, puchary, usługi transportowe, obsługa techniczna.

Poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej. Do wniosku o przyznanie pomocy złożone zostało oświadczenie o kwalifikalności VAT oraz wykazane zostało w kosztach kwalifikowanych opłacenie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Stowarzyszenie posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupem usług, materiałów.

2.

Czy Stowarzyszenie realizując działanie może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

3.

Jaki jest powód, dla którego Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT z tytułu realizowanego działania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Stowarzyszenie nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem materiałów i usług, gdyż zakupy nie były związane z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na to, że realizowane działanie posiada specyfikę niekomercyjnej użyteczności publicznej czynności opodatkowane nie wystąpią.

Ad. 2. Zakup towarów i usług związanych z realizacją działań nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób naliczonego podatku VAT.

Ad. 3. Powodem uniemożliwiającym odliczenie podatku VAT od zakupów z realizacji działania jest brak wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że w 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w organizacji imprezy "XXX". W ramach realizacji projektu została przeprowadzona impreza sportowa w zapasach pod patronatem Marszałka Województwa, w której partnerem był XXX. Zawody odbyły się przy udziale licznej publiczności bez konieczności wnoszenia opłat za bilety, gdyż wstęp na imprezę był wolny, odbyła się również transmisja w telewizji publicznej. Stowarzyszenie poniosło wydatki związane z organizacją imprezy w postaci zakupu usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne oraz zakupu różnych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zawodów, w tym materiały reklamowe, materiały biurowe, puchary, usługi transportowe, obsługa techniczna. Poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji działania nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego działania.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania w jakikolwiek sposób (w tym również poprzez obniżenie podatku należnego) podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację działania "XXX". Bowiem w przedmiotowej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji działania nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto, tut. Organ pragnie poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, § 2 i § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją danego działania. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl