ILPP2/443-303/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-303/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania przyznanych premii pieniężnych i bonusów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania przyznanych premii pieniężnych i bonusów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest dealerem samochodowym. Przedmiotem jej działalności jest sprzedaż samochodów, części zamiennych i usług serwisowych. Spółka ma zawartą umowę z dostawcą (importerem) dotyczącą zasad współpracy handlowej. W umowie strony zamieściły postanowienia, zgodnie z którymi dostawca zobowiązał się do udzielenia Spółce premii pieniężnej, jeśli zostaną spełnione odpowiednie warunki. Warunki te polegają na tym, że Spółce zostaje przyznany bonus lub premia pieniężna wówczas, jeśli obrót roczny Spółki z tytułu sprzedaży samochodów, części i usług przekroczy określony w umowie pułap. Wysokość bonusu określona procentowo jest zależna od obrotu rocznego. Spółka otrzymuje ponadto premie pieniężne i bonusy za jakość przedsiębiorstwa, jakość obsługi klienta, jakość usług serwisowych. Zgodnie ze stanowiskiem dostawcy Spółka dokumentuje bonusy i premie pieniężne fakturami VAT. W myśl umowy w 2010 r. po zakończeniu I, II i III kwartału Spółka wystawiła faktury zaliczkowe, za które otrzymała zapłatę na rachunek bankowy. Zaliczki te nie były przedmiotem opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Zaliczki te w przypadku niezrealizowania planu rocznego podlegają zwrotowi do dostawcy.

Wnioskodawca zrealizował plan roczny i po całkowitym rozliczeniu w miesiącu styczniu 2011 r. została wystawiona faktura, na której jednocześnie zostały rozliczone zaliczki otrzymane w roku 2010. Tym samym Spółka otrzyma w 2011 r. wpłatę na rachunek bankowy tylko w wysokości różnicy pomiędzy rozliczeniem rocznym a wcześniej otrzymanymi zaliczkami.

Niektóre faktury zostały wystawione w roku 2011 za rok 2010, np.:

a.

"specjalny bonus jesienny 2010 r. za sprzedaż samochodów osobowych"

b.

"premia za jakość obsługi klienta w II półroczu 2010 r".

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

1.

W odniesieniu do bonusów lub premii za zrealizowanie określonego rocznego celu sprzedaży samochodów i części:

a.

w zamian za udzielenie premii, bonusów Spółka nie jest zobowiązana do świadczenia jakichkolwiek usług, ani też dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, ani do innych zachowań wskazanych w wezwaniu. Jedynym warunkiem jest dokonanie zakupów w minimalnej ilości określonej przez dostawcę w rocznym celu sprzedaży dla dealera;

b.

premie za sprzedaż samochodów osobowych są przyznawane za okres roku z podziałem na poszczególne kwartały (faktury zaliczkowe i faktura rozliczeniowa), natomiast inne premie, np. za sprzedaż samochodów ciężarowych, sprzedaż części są wypłacane różnie: czasami za okresy kwartalne, czasami za okresy roczne. W przypadku specjalnych akcji sprzedażowych mogą to być premie za okresy miesięczne;

c.

udzielone premie można powiązać z konkretnymi dostawami samochodów, części.

2.

W odniesieniu do bonusów, premii pieniężnych za jakość przedsiębiorstwa, jakość obsługi Klienta, jakość usług serwisowych:

a.

możliwość uzyskania takich premii/bonusów wynika z opracowanych przez importera zasad przyznawania takich bonusów na dany rok kalendarzowy, zwanych Systemem bonusów.

Z Systemu tego wynika, że:

* bonusy za jakość obsługi klientów w salonie i w serwisie są przyznawane za osiągnięcie odpowiedniego, wysokiego poziomu obsługi klientów,

* bonusy za jakość przedsiębiorstwa dealera są przyznawane za spełnienie określonych standardów jakościowych obowiązujących w sieci dealerskiej marki X,

a.

by otrzymać takie premie/bonusy za jakość Spółka musi osiągnąć odpowiednio wysoki poziom obsługi klientów lub poziom jakości w przedsiębiorstwie,

b.

jakość obsługi w salonie i jakość obsługi w serwisie jest weryfikowana przez dostawcę za pomocą przeprowadzanych analiz - badań zadowolenia klientów i badań jakości obsługi w punkcie dealerskim przy wykorzystaniu tzw. "Tajemniczego Klienta", natomiast jakość przedsiębiorstwa jest weryfikowana przez okresowe oceny jakościowe zakładów dealerskich przeprowadzane przez dostawcę,

c.

jak już wyżej Wnioskodawca wspominał wypłata takich premii/bonusów za jakość nie jest uzależniona od żadnych działań dealera, jedynym warunkiem jest ocena jakościowa przeprowadzona przez dostawcę,

d.

Spółka nie używa pojęć premia pieniężna/bonus zamiennie, treści wpisywane w fakturach są wprost zacytowane z treści wynikającej z rozliczeń, które do każdej faktury otrzymujemy od dostawcy,

e.

"Specjalny bonus jesienny 2010 za sprzedaż samochodów osobowych" wskazany w punkcie a wniosku jest bonusem za sprzedaż określonej ilości samochodów w okresie 30 listopada 2010 r.-31 grudnia 2010 r., natomiast "Premia za jakość obsługi klientów X osobowe w II półroczu 2010 r." wskazana w pkt b wniosku jest premią za jakość obsługi klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne powinny być udokumentowane fakturą VAT czy notą obciążeniową.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT,. bowiem w takim przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki przedmiotowe premie nie powinny być dokumentowane fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty za przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dealerem samochodowym. Przedmiotem jego działalności jest sprzedaż samochodów, części zamiennych i usług serwisowych. Spółka ma zawartą umowę z dostawcą (importerem) dotyczącą zasad współpracy handlowej. W umowie strony zamieściły postanowienia, zgodnie z którymi dostawca zobowiązał się do udzielenia Spółce premii pieniężnej, jeśli zostaną spełnione odpowiednie warunki. Warunki te polegają na tym, że Spółce zostaje przyznany bonus lub premia pieniężna wówczas, jeśli obrót roczny Spółki z tytułu sprzedaży samochodów, części i usług przekroczy określony w umowie pułap. Wysokość bonusu określona procentowo jest zależna od obrotu rocznego. Spółka otrzymuje ponadto premie pieniężne i bonusy za jakość przedsiębiorstwa, jakość obsługi klienta, jakość usług serwisowych.

W zamian za udzielenie premii, bonusów Spółka nie jest zobowiązana do świadczenia jakichkolwiek usług, ani też dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, ani do innych zachowań. Jedynym warunkiem jest dokonanie zakupów w minimalnej ilości określonej przez dostawcę w rocznym celu sprzedaży dla dealera. Premie za sprzedaż samochodów osobowych są przyznawane za okres roku z podziałem na poszczególne kwartały (faktury zaliczkowe i faktura rozliczeniowa), natomiast inne premie, np. za sprzedaż samochodów ciężarowych, sprzedaż części są wypłacane różnie: czasami za okresy kwartalne, czasami za okresy roczne. W przypadku specjalnych akcji sprzedażowych mogą to być premie za okresy miesięczne. Udzielone premie można powiązać z konkretnymi dostawami samochodów, części.

W odniesieniu do bonusów, premii pieniężnych za jakość przedsiębiorstwa, jakość obsługi Klienta, jakość usług serwisowych:

Możliwość uzyskania takich premii/bonusów wynika z opracowanych przez importera zasad przyznawania takich bonusów na dany rok kalendarzowy, zwanych Systemem bonusów.

Z Systemu tego wynika, że:

* bonusy za jakość obsługi klientów w salonie i w serwisie są przyznawane za osiągnięcie odpowiedniego, wysokiego poziomu obsługi klientów,

* bonusy za jakość przedsiębiorstwa dealera są przyznawane za spełnienie określonych standardów jakościowych obowiązujących w sieci dealerskiej marki X,

* by otrzymać takie premie/bonusy za jakość Spółka musi osiągnąć odpowiednio wysoki poziom obsługi klientów lub poziom jakości w przedsiębiorstwie,

* jakość obsługi w salonie i jakość obsługi w serwisie jest weryfikowana przez dostawcę za pomocą przeprowadzanych analiz - badań zadowolenia klientów i badań jakości obsługi w punkcie dealerskim przy wykorzystaniu tzw. "Tajemniczego Klienta", natomiast jakość przedsiębiorstwa jest weryfikowana przez okresowe oceny jakościowe zakładów dealerskich przeprowadzane przez dostawcę,

* wypłata takich premii/bonusów za jakość nie jest uzależniona od żadnych działań dealera, jedynym warunkiem jest ocena jakościowa przeprowadzona przez dostawcę,

* Spółka nie używa pojęć premia pieniężna/bonus zamiennie, treści wpisywane w fakturach są wprost zacytowane z treści wynikającej z rozliczeń, które do każdej faktury otrzymujemy od dostawcy.

"Specjalny bonus jesienny 2010 za sprzedaż samochodów osobowych" jest bonusem za sprzedaż określonej ilości samochodów w okresie 30 listopada 2010 r.-31 grudnia 2010 r., natomiast "Premia za jakość obsługi klientów X osobowe w II półroczu 2010 r." jest premią za jakość obsługi klienta.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta, można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów, dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (roku z podziałem na poszczególne kwartały, miesiące bądź półrocza). Wysokość premii różnicowana jest ze względu na wielkość obrotów i kształtuje się przez ustalony procent.

Ponadto - jak wynika z wniosku - w przedmiotowej sprawie brak jest jednak jakichkolwiek usług w zamian za które premia miałaby być wypłacona, bowiem kontrahent Spółki nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na jej rzecz jakichkolwiek innych ekwiwalentnych czynności.

Zatem, zawarty we wniosku opis stanu faktycznego, pozwala na stwierdzenie, iż kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że kontrahent nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż nie wykonuje on takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii. Również wypłata premii/bonusów za jakość przedsiębiorstwa, jakość obsługi Klienta, jakość usług serwisowych - jak wskazał Zainteresowany - nie jest uzależniona od żadnych dodatkowych działań dealera na rzecz wypłacającego premie, jedynym warunkiem jest ocena jakościowa przeprowadzona przez dostawcę. Zatem nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy na rzecz dostawcy.

Wysoki poziom obsługi klienta i jakości świadczonych przez Wnioskodawcę usług wpływa na ocenę firmy przez istniejących jak i przyszłych klientów, a to niewątpliwie w sposób pośredni wpływa na wielkość sprzedaży samochodów, ilości wykonywanych usług serwisowych w tym sprzedaży części zamiennych. W dobie ogromnej konkurencji jakość obsługi klienta w dużej mierze wpływa na postrzeganie danej marki i przekłada się na wielkość sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne/bonusy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako świadczenie usług, bowiem stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, obowiązującym w brzmieniu do dnia 31 marca 2011 r., w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na mocy § 13 ust. 2a cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 2b ww. rozporządzenia).

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Wobec powyższego, premie pieniężne wypłacane Wnioskodawcy, stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem udzielenie przedmiotowych premii pieniężnych podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., obligują importera (udzielającego premię) w takiej sytuacji do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Również od dnia 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, na podstawie której przepis art. 29 ust. 1 otrzymał brzmienie: "podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl