ILPP2/443-3/07-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-3/07-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M. A., przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2007 r. (data wpływu 10 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rodzaju i miejsca świadczenia usługi transportu osób oraz wysokości jej opodatkowania - jest nieprawidłowa.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rodzaju i miejsca świadczenia usługi transportu osób oraz wysokości jej opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako Biuro Turystyczne. W ramach tej działalności - na podstawie wpisu do ewidencji działalności - Zainteresowany zajmuje się przewozem osób z Polski do Szwecji. Z przedmiotowych usług przewozu, korzystają osoby wyjeżdżające za granicę w celach zarobkowych. Usługi te nie obejmują noclegów, wyżywienia, jak również w ramach tej usługi Wnioskodawca nie proponuje żadnego programu zwiedzania w Szwecji. Osoby zainteresowane przewozem do Szwecji są tylko dowożone do wskazanego miejsca.

Przewóz podzielony jest na dwa odcinki. Pierwszy to przewóz na trasie K - Ś, wykonywany autokarem Wnioskodawcy. Drugi odcinek pokonywany jest promem, który przewozi autokar na podstawie umowy z przewoźnikiem promowym X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa przewozu osób fizycznych do Szwecji ma być rozliczana zgodnie z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług - jako usługa turystyczna, czy jako wewnątrzwspólnotowa usługa przewozu osób.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi przewozu osób do Szwecji nie są usługą turystyczną w rozumieniu art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Są pojedynczymi usługami przewozu osób, które nie podlegają opodatkowaniu szczególną procedurą "marży". Usługa przewozu osób - sklasyfikowana pod numerem PKWiU 60.23 - na odcinku krajowym korzysta z opodatkowania stawką 7% na podstawie poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy, natomiast odcinek na terytorium Szwecji jest opodatkowany stawką 0%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 119 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Ustawa o podatku VAT nie definiuje pojęcia "usługi turystyczne". Oznacza to, iż dla potrzeb prawa podatkowego nie mogą być formułowane odrębne definicje, jeśli uprzednio zostały powołane w innych ustawach właściwych dla tego rodzaju zagadnień.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. z 2004 r. Dz. U. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) przez pojęcie "usługi turystyczne" należy rozumieć usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Usługa turystyczna jest zatem kompleksową usługą świadczoną na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć.

Z opisu Zainteresowanego wynika, że świadczy on usługi polegające na przewozie osób do wskazanego miejsca - klasyfikowane do grupy PKWiU 60.23 jako usługi pasażerskiego transportu lądowego, pozostałe - które nie wchodzą w zakres usług turystycznych.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca nie może zastosować szczególnej procedury opodatkowania marżą usług turystycznych, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce, gdzie transport się odbywa z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Wskazany art. 28 stanowi o miejscu opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT stawka podatku wynosi 7% do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3. Usługi przewozu osób, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupy PKWiU 60.23, znajdują się pod poz. 144 wskazanego załącznika.

W związku z tym usługa przewozu autokarem osób na odcinku K - Ś jest opodatkowana stawką 7%.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 wyżej powołanej ustawy stanowi, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego - na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 2 - rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Dowodem świadczenia ww. usług są w przypadku transportu osób międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego na podstawie § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

W związku z powyższym, jeżeli Podatnik posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, usługa przewozu promem opodatkowana jest stawką 0%. W przeciwnym wypadku ma zastosowanie stawka 7% zgodnie z poz. 145 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Natomiast usługa przewozu osób wykonywana przez Biuro Turystyczne na terytorium Szwecji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, gdyż zgodnie z powołanym wcześniej przepisem art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlega ona opodatkowaniu w miejscu, gdzie transport się odbywa.

Podsumowując, usługa przewozu osób na odcinku K - określona miejscowość w Szwecji podlega opodatkowaniu wg następujących stawek:

a.

odcinek krajowy - stawka 7%;

b.

przewóz promem - stawka 0% pod warunkiem posiadania międzynarodowych promowych imiennych biletów na wykonywaną usługę, lub stawka 7% - jeśli Podatnik nie posiada dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku VAT;

c.

odcinek na terytorium Szwecji - czynność niepodlegająca opodatkowaniu z prawem do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy.

Mają powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl