ILPP2/443-291/13-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-291/13-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o wyjaśnienie dotyczące zakresu wniosku oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą rolniczą działalność w zakresie 01.19.Z PKD (pozostałe uprawy rolne inne niż wieloletnie). Od dnia 1 marca 2013 r. Zainteresowany podjął decyzję o założeniu pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie: 47.99.Z (pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami). Wnioskodawca nie zrezygnował jednak z dotychczasowej rolniczej działalności, w której z własnych upraw sprzedaje produkty - jest więc nadal rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 1 marca 2013 r. Wnioskodawca zgłosił się także do VAT na druku VAT-R wybierając jednocześnie: zwolnienie z VAT dla rolników ryczałtowych (art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT) i jednocześnie w zakresie prowadzonej działalności zrezygnował ze zwolnienia z VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy o VAT. Zatem od dnia 1 marca 2013 r., w ocenie Wnioskodawcy, jest on płatnikiem VAT w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej i jednocześnie jest zarejestrowanym płatnikiem VAT ze zwolnieniem dotyczącym działalności rolniczej (nadal jest rolnikiem ryczałtowym w myśl przepisów VAT). Na stoisku Wnioskodawca jednocześnie sprzedaje produkty dotyczące działalności rolniczej (nie ewidencjonuje tej sprzedaży dla potrzeb VAT / jednakże chce je także ewidencjonować na kasie fiskalnej ze stawkami "zw") i jednocześnie produkty, które są z działalności gospodarczej (handel) - te produkty ewidencjonuje zgodnie ze stawkami VAT, sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych ewidencjonuje na kasie fiskalnej. W deklaracji VAT Zainteresowany nie ujmuje sprzedaży zwolnionej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3, a jedynie sprzedaż opodatkowaną z działalności pozarolniczej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej wykonuje:

a.

PKD 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami - Wnioskodawca sprzedaje rośliny, korę, nawozy itp., wszystkie produkty kupuje od innych dostawców,

b.

PKD 43.12.Z - Przygotowanie terenu pod budowę,

c.

PKD 49.41.Z - Transport drogowy towarów,

d.

PKD 81.29.Z - Pozostałe sprzątanie,

e.

PKD 81.30.Z - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (stawka VAT 8%).

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni PKWiU 81.30.Z - nie są to usługi rolnicze, w ocenie Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, Zainteresowany stosuje stawkę VAT w wysokości 8%.

W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie sprzedaje produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej Zainteresowany sprzedaje w ramach własnej działalności rolniczej zwolnionej z wszelkich podatków i obowiązków ewidencyjnych. Jednocześnie, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Zainteresowany sprzedaje produkty kupione od innych podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, od gospodarstw rolnych prowadzących działalność rolniczą i innych rolników, ogrodników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może ewidencjonować na kasie fiskalnej jednocześnie sprzedaż opodatkowaną VAT z działalności gospodarczej pozarolniczej i jednocześnie sprzedaż z działalności rolniczej tych samych produktów, ale ze stawkami "zw".

Zdaniem Wnioskodawcy, może ewidencjonować jednocześnie sprzedaż opodatkowaną VAT dotyczącą produktów z działalności gospodarczej pozarolniczej i jednocześnie produktów pochodzących z rolniczej działalności, własnej produkcji rolnej, która korzysta ze zwolnienia z VAT (stawka "zw"), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3. W deklaracji VAT Wnioskodawca nie będzie ujmować sprzedaży z działalności rolniczej ze stawką "zw" - będzie ona jedynie ujęta w raporcie fiskalnym miesięcznym. Sprzedaż ta z działalności rolniczej nie będzie miała także wpływu na podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez działalność rolniczą - w myśl art. 2 pkt 15 ustawy - rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia, w części II w poz. 48 (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) zostały wymienione dokonywane przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Według § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1.

wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;

2.

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3.

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą rolniczą działalność w zakresie 01.19.Z PKD (pozostałe uprawy rolne inne niż wieloletnie). Od dnia 1 marca 2013 r. Zainteresowany podjął decyzję o założeniu pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie: 47.99.Z (pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami). Wnioskodawca nie zrezygnował jednak z dotychczasowej rolniczej działalności, w której z własnych upraw sprzedaje produkty - jest więc nadal rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 1 marca 2013 r. Wnioskodawca zgłosił się także do VAT na druku VAT-R wybierając jednocześnie: zwolnienie z VAT dla rolników ryczałtowych (art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy) i jednocześnie w zakresie prowadzonej działalności zrezygnował ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy. Zatem od dnia 1 marca 2013 r. Wnioskodawca jest płatnikiem VAT w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej i jednocześnie jest zarejestrowanym płatnikiem VAT ze zwolnieniem dotyczącym działalności rolniczej (nadal jest rolnikiem ryczałtowym w myśl przepisów VAT). Na stoisku Wnioskodawca jednocześnie sprzedaje produkty dotyczące działalności rolniczej (nie ewidencjonuje tej sprzedaży dla potrzeb VAT / jednakże chce je także ewidencjonować na kasie fiskalnej ze stawkami "zw") i jednocześnie produkty, które są z działalności gospodarczej (handel) - te produkty ewidencjonuje zgodnie ze stawkami VAT, sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych ewidencjonuje na kasie fiskalnej. W deklaracji VAT Zainteresowany nie ujmuje sprzedaży zwolnionej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3, a jedynie sprzedaż opodatkowaną z działalności pozarolniczej. Zainteresowany wskazał, iż w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej wykonuje: PKD 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami - Wnioskodawca sprzedaje rośliny, korę, nawozy itp., wszystkie produkty kupuje od innych dostawców; PKD 43.12.Z - Przygotowanie terenu pod budowę; PKD 49.41.Z - Transport drogowy towarów; PKD 81.29.Z - Pozostałe sprzątanie; PKD 81.30.Z - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (stawka VAT 8%). W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni PKWiU 81.30.Z - nie są to usługi rolnicze, w ocenie Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy.

W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie sprzedaje produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej Zainteresowany sprzedaje w ramach własnej działalności rolniczej zwolnionej z wszelkich podatków i obowiązków ewidencyjnych. Jednocześnie, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Zainteresowany sprzedaje produkty kupione od innych podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, od gospodarstw rolnych prowadzących działalność rolniczą i innych rolników, ogrodników.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości ewidencjonowania na kasie rejestrującej jednocześnie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz sprzedaży w ramach działalności rolniczej tych samych produktów, ale zwolnioną od podatku.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, dokonywanej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (sprzedaż produktów kupionych od innych podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, od gospodarstw rolnych prowadzących działalność rolniczą i innych rolników, ogrodników) - o ile nie korzysta on w tym zakresie ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast dokonywana przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego sprzedaż artykułów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. W tym też zakresie nie powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy. Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (własnego gospodarstwa rolnego).

Jednocześnie, powołane przepisy nie stoją na przeszkodzie, aby dokonywać ewidencji sprzedaży dotyczącej produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z warunkami dotyczącymi tej ewidencji.

Reasumując, Wnioskodawca może ewidencjonować na kasie rejestrującej jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (sprzedaż produktów kupionych od innych podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, od gospodarstw rolnych prowadzących działalność rolniczą i innych rolników, ogrodników) oraz sprzedaż w ramach działalności rolniczej tych samych produktów, zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (sprzedaż produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej).

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl