ILPP2/443-29/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-29/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług cateringowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o dokument, z którego wynika prawo do występowania osoby upoważnionej, podpisanej na wniosku, w imieniu Zainteresowanego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi prowadzenie elektronicznych (internetowych) serwisów informacyjnych dla rynku paliw. Spółka dostarcza informacje o wydarzeniach, ludziach i firmach działających w sektorze paliwowym w kraju i na świecie. Informacje prezentowane są w postaci notatek prasowych, notowań cen i zestawień wydarzeń - ważnych z punktu widzenia uczestników rynku, wspomagających codzienne podejmowanie decyzji w handlu paliwami. Usługi informacyjne uzupełniane są analizami, prognozami i zestawieniami dotyczącymi branży paliwowej, w szczególności handlu produktami petrochemicznymi. Serwis oferuje również elektroniczną giełdę paliw, która umożliwia znalezienie najkorzystniejszej oferty zarówno kupna jak i sprzedaży dowolnego rodzaju paliwa. Wykorzystując swoją pozycję eksperta w dziedzinie paliw - Spółka rozszerzyła zakres prowadzonej działalności o organizacje konferencji i spotkań dla branży petrochemicznej. w ramach organizowanego spotkania (konferencji branżowej) Spółka sprzedaje swoim klientom - uczestnikom, kompleksową usługę udziału w spotkaniu branżowym, rozumianą jako organizację wszystkich aspektów wiążących się z obsługą uczestników spotkania, tj. zapewnienie udziału w części konferencyjnej, podczas której realizowany jest program merytoryczny spotkania, zapewnienie udziału w części biznesowej, podczas której uczestnicy mają możliwość prowadzenia niemoderowanych rozmów i dyskusji dotyczących bezpośrednio działań i współpracy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w spotkaniu.

W ramach oferowanej usługi Spółka zapewnia:

1.

umieszczenie w materiałach informacji podstawowej o uczestniku,

2.

uczestnictwo w Spotkaniu,

3.

pełne wyżywienie podczas trwania Spotkania,

4.

otrzymanie przez uczestnika kompletu " (...)",

5.

otrzymanie publikacji " (...)",

6.

zaproszenie na bankiet.

Podczas konferencji - (...) - omawiane są zagadnienia związane z:

1.

podatkami, wynikające z przepisów prawa obowiązującego w Polsce, w szczególności ustaw regulujących kwestię rozliczania podatku akcyzowego od paliw ciekłych,

2.

analizami perspektyw rozwoju rynku paliw (w odniesieniu do sektora rynku, którego dotyczy spotkanie), wynikającymi zarówno z bieżącej sytuacji przedsiębiorców działających na obszarze Polski, jak i warunków makroekonomicznych determinujących działalność firm eksportujących i importujących paliwa w obrocie wewnątrzwspólnotowym i poza kraje należące do Unii Europejskiej,

3.

działalnością handlową przedsiębiorców działających w branży paliwowej, tj. omawianie i dyskusja nad tematyką działalności operacyjnej podmiotów, z jakimi problemami muszą się zmagać, jak sobie z nimi radzą.

Na kompleksową usługę organizacji spotkania branżowego składają się następujące wydatki (koszty), które Spółka w związku z organizacją konferencji musi ponieść:

1.

usługi związane z wynajmem pomieszczeń:

a)

najem sali konferencyjnej,

b)

przygotowanie i obsługę punktów informacyjnych, służących do rejestracji uczestników spotkania,

c)

przygotowanie sali i obsługa techniczna podczas konferencji i przerw w obradach,

d)

obsługę techniczną urządzeń audiowizualnych, nagłośnienia i systemów do tłumaczeń symultanicznych,

e)

przygotowanie pomieszczeń do realizacji usług reklamowych oraz koszty wynajmu powierzchni reklamowej,

2.

usługi reklamowe:

a)

projekty graficzne,

b)

reklama prasowa,

c)

banery reklamowe,

d)

roll-up,

3.

pozostałe usługi wynajmu personelu (prelegentów, tłumaczy):

a)

usługa hotelowa dla prelegentów,

b)

techniczna oraz tłumaczeniowa obsługa spotkania branżowego w zakresie tłumaczeń symultanicznych,

4.

wydatki na zakup gadżetów reklamowych oraz pozostałych materiałów:

a)

segregatory (cena jednostkowa 10,50 zł),

b)

identyfikatory (cena jednostkowa 0,59 zł),

c)

koszulki na długopisy (cena jednostkowa 0,79 zł),

d)

długopisy (cena jednostkowa 6,10 zł),

e)

zestawy upominkowe (cena jednostkowa 76,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,

f)

drewniane skrzynki na wino (cena jednostkowa 56,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,

g)

pióra (cena jednostkowa 241,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,

5.

organizacja noclegów, wyżywienia, poczęstunków oraz bankietu (tzw. wieczór branżowy):

a)

zakup usług hotelowych dla uczestników spotkania branżowego,

b)

zakup usług gastronomicznych i cateringowych,

c)

zakup usług obsługi bankietu w tym występu zespołów muzycznych, pokazów i animacji.

Każdy uczestnik decydując się na udział w spotkaniu branżowym zobligowany jest regulaminem uczestnictwa w konferencji do wykupienia pakietu usług wchodzących w skład kompleksowej usługi organizacji Spotkania. w skład tego pakietu wchodzi m.in. udział w Spotkaniu oraz udział w tzw. wieczorze branżowym. Podczas konferencji uczestnicy otrzymują m.in.: wyżywienie, napoje oraz segregatory na gromadzenie materiałów informacyjnych, długopisy, identyfikatory itp. Wieczór branżowy to jedyna okazja, która umożliwia spotkanie się wszystkich uczestników, co daje możliwość swobodnej wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy handlowej. Uczestnicy są informowani wcześniej o programie wieczoru branżowego (jaki lokal, jaki poczęstunek, jaka oprawa muzyczna).

Analiza podobnych przedsięwzięć w branży paliw wskazuje, że źródłem przewagi konkurencyjnej w zakresie organizacji spotkań branżowych jest metodologia organizacji przedsięwzięcia, skupiająca się na przyjęciu na siebie obowiązku organizacji pełnego zakresu działań wynikających z uczestnictwa w spotkaniach. z tego też powodu kolejne organizowane spotkania cieszą się coraz większym powodzeniem i pozwalają zwiększać obroty organizatora.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na powodzenie finansowe przedsięwzięcia, jest element zaskoczenia uczestników czymś unikalnym i nowym za każdym razem. z tego też powodu organizowane są wyróżnienia dla maksymalnie 5 uczestników wg kryteriów określonych przez organizatora. Wyróżnione firmy otrzymują, oprócz pamiątkowych dyplomów, ekskluzywne upominki. Akcja ma na celu podnoszenie prestiżu imprezy i budowanie wśród stałych uczestników potrzeby udziału w kolejnych wydarzeniach.

Spółka na organizację Spotkania ponosi szereg kosztów. Jednocześnie Spółka realizuje z tego tytułu przychody, gdyż uczestnicy spotkania branżowego, decydując się na uczestnictwo w konferencji, zobowiązani są pokryć koszty uczestnictwa.

Wszystkie wymienione wydatki, poniesione przez Spółkę na świadczenie kompleksowej usługi organizacji spotkania branżowego zostały wkalkulowane w cenę pakietu usług. Spółka w związku z organizacją spotkania branżowego dokonała zakupu gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych dla pięciu wyróżnionych uczestników i materiałów biurowych, które następnie w ramach spotkania zostały wydane uczestnikom. Przy zakupie tym Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wydatków na zakup usług cateringowych przysługuje Spółce możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z PKWiU wynika, że usługi cateringowe (PKWiU 55.52.1) nie są uważane za usługi gastronomiczne (PKWiU 55.3), ale za usługi przygotowania i dostarczania posiłków. Oznacza to, iż ograniczenie w odliczaniu VAT, wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do nabycia posiłków w ramach usługi cateringu. Dlatego też, zdaniem Spółki, z faktur dokumentujących nabycie tego typu usług ma ona prawo odliczyć podatek VAT w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) w dziale 55 - "usługi hotelarskie i gastronomiczne", ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 "usługi gastronomiczne", natomiast "usługi stołówkowe i cateringowe" posiadają symbol PKWiU 55.5.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi usługę odrębną od gastronomicznej. w powołanym przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca wymienił jedynie usługi gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych w takiej części, w jakiej nabyte usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże, z dniem 1 grudnia 2008 r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) uchylony został cyt. przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, uzależniający prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych i materiałów biurowych - w dniu 24 marca 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-29/09-5/MN.

Natomiast, w kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z kompleksową usługą organizacji spotkania branżowego, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl