ILPP2/443-29/09-4/MN
Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-29/09-4/MN
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług cateringowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług cateringowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o dokument, z którego wynika prawo do występowania osoby upoważnionej, podpisanej na wniosku, w imieniu Zainteresowanego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz dodatkową opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi prowadzenie elektronicznych (internetowych) serwisów informacyjnych dla rynku paliw. Spółka dostarcza informacje o wydarzeniach, ludziach i firmach działających w sektorze paliwowym w kraju i na świecie. Informacje prezentowane są w postaci notatek prasowych, notowań cen i zestawień wydarzeń - ważnych z punktu widzenia uczestników rynku, wspomagających codzienne podejmowanie decyzji w handlu paliwami. Usługi informacyjne uzupełniane są analizami, prognozami i zestawieniami dotyczącymi branży paliwowej, w szczególności handlu produktami petrochemicznymi. Serwis oferuje również elektroniczną giełdę paliw, która umożliwia znalezienie najkorzystniejszej oferty zarówno kupna jak i sprzedaży dowolnego rodzaju paliwa. Wykorzystując swoją pozycję eksperta w dziedzinie paliw - Spółka rozszerzyła zakres prowadzonej działalności o organizacje konferencji i spotkań dla branży petrochemicznej. w ramach organizowanego spotkania (konferencji branżowej) Spółka sprzedaje swoim klientom - uczestnikom, kompleksową usługę udziału w spotkaniu branżowym, rozumianą jako organizację wszystkich aspektów wiążących się z obsługą uczestników spotkania, tj. zapewnienie udziału w części konferencyjnej, podczas której realizowany jest program merytoryczny spotkania, zapewnienie udziału w części biznesowej, podczas której uczestnicy mają możliwość prowadzenia niemoderowanych rozmów i dyskusji dotyczących bezpośrednio działań i współpracy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w spotkaniu.
W ramach oferowanej usługi Spółka zapewnia:
umieszczenie w materiałach informacji podstawowej o uczestniku,
uczestnictwo w Spotkaniu,
pełne wyżywienie podczas trwania Spotkania,
otrzymanie przez uczestnika kompletu " (...)",
otrzymanie publikacji " (...)",
zaproszenie na bankiet.
Podczas konferencji - (...) - omawiane są zagadnienia związane z:
podatkami, wynikające z przepisów prawa obowiązującego w Polsce, w szczególności ustaw regulujących kwestię rozliczania podatku akcyzowego od paliw ciekłych,
analizami perspektyw rozwoju rynku paliw (w odniesieniu do sektora rynku, którego dotyczy spotkanie), wynikającymi zarówno z bieżącej sytuacji przedsiębiorców działających na obszarze Polski, jak i warunków makroekonomicznych determinujących działalność firm eksportujących i importujących paliwa w obrocie wewnątrzwspólnotowym i poza kraje należące do Unii Europejskiej,
działalnością handlową przedsiębiorców działających w branży paliwowej, tj. omawianie i dyskusja nad tematyką działalności operacyjnej podmiotów, z jakimi problemami muszą się zmagać, jak sobie z nimi radzą.
Na kompleksową usługę organizacji spotkania branżowego składają się następujące wydatki (koszty), które Spółka w związku z organizacją konferencji musi ponieść:
usługi związane z wynajmem pomieszczeń:
najem sali konferencyjnej,
przygotowanie i obsługę punktów informacyjnych, służących do rejestracji uczestników spotkania,
przygotowanie sali i obsługa techniczna podczas konferencji i przerw w obradach,
obsługę techniczną urządzeń audiowizualnych, nagłośnienia i systemów do tłumaczeń symultanicznych,
przygotowanie pomieszczeń do realizacji usług reklamowych oraz koszty wynajmu powierzchni reklamowej,
usługi reklamowe:
projekty graficzne,
reklama prasowa,
banery reklamowe,
roll-up,
pozostałe usługi wynajmu personelu (prelegentów, tłumaczy):
usługa hotelowa dla prelegentów,
techniczna oraz tłumaczeniowa obsługa spotkania branżowego w zakresie tłumaczeń symultanicznych,
wydatki na zakup gadżetów reklamowych oraz pozostałych materiałów:
segregatory (cena jednostkowa 10,50 zł),
identyfikatory (cena jednostkowa 0,59 zł),
koszulki na długopisy (cena jednostkowa 0,79 zł),
długopisy (cena jednostkowa 6,10 zł),
zestawy upominkowe (cena jednostkowa 76,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,
drewniane skrzynki na wino (cena jednostkowa 56,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,
pióra (cena jednostkowa 241,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,
organizacja noclegów, wyżywienia, poczęstunków oraz bankietu (tzw. wieczór branżowy):
zakup usług hotelowych dla uczestników spotkania branżowego,
zakup usług gastronomicznych i cateringowych,
zakup usług obsługi bankietu w tym występu zespołów muzycznych, pokazów i animacji.
Każdy uczestnik decydując się na udział w spotkaniu branżowym zobligowany jest regulaminem uczestnictwa w konferencji do wykupienia pakietu usług wchodzących w skład kompleksowej usługi organizacji Spotkania. w skład tego pakietu wchodzi m.in. udział w Spotkaniu oraz udział w tzw. wieczorze branżowym. Podczas konferencji uczestnicy otrzymują m.in.: wyżywienie, napoje oraz segregatory na gromadzenie materiałów informacyjnych, długopisy, identyfikatory itp. Wieczór branżowy to jedyna okazja, która umożliwia spotkanie się wszystkich uczestników, co daje możliwość swobodnej wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy handlowej. Uczestnicy są informowani wcześniej o programie wieczoru branżowego (jaki lokal, jaki poczęstunek, jaka oprawa muzyczna).
Analiza podobnych przedsięwzięć w branży paliw wskazuje, że źródłem przewagi konkurencyjnej w zakresie organizacji spotkań branżowych jest metodologia organizacji przedsięwzięcia, skupiająca się na przyjęciu na siebie obowiązku organizacji pełnego zakresu działań wynikających z uczestnictwa w spotkaniach. z tego też powodu kolejne organizowane spotkania cieszą się coraz większym powodzeniem i pozwalają zwiększać obroty organizatora.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na powodzenie finansowe przedsięwzięcia, jest element zaskoczenia uczestników czymś unikalnym i nowym za każdym razem. z tego też powodu organizowane są wyróżnienia dla maksymalnie 5 uczestników wg kryteriów określonych przez organizatora. Wyróżnione firmy otrzymują, oprócz pamiątkowych dyplomów, ekskluzywne upominki. Akcja ma na celu podnoszenie prestiżu imprezy i budowanie wśród stałych uczestników potrzeby udziału w kolejnych wydarzeniach.
Spółka na organizację Spotkania ponosi szereg kosztów. Jednocześnie Spółka realizuje z tego tytułu przychody, gdyż uczestnicy spotkania branżowego, decydując się na uczestnictwo w konferencji, zobowiązani są pokryć koszty uczestnictwa.
Wszystkie wymienione wydatki, poniesione przez Spółkę na świadczenie kompleksowej usługi organizacji spotkania branżowego zostały wkalkulowane w cenę pakietu usług. Spółka w związku z organizacją spotkania branżowego dokonała zakupu gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych dla pięciu wyróżnionych uczestników i materiałów biurowych, które następnie w ramach spotkania zostały wydane uczestnikom. Przy zakupie tym Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy od wydatków na zakup usług cateringowych przysługuje Spółce możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT zakupu.
Zdaniem Wnioskodawcy, z PKWiU wynika, że usługi cateringowe (PKWiU 55.52.1) nie są uważane za usługi gastronomiczne (PKWiU 55.3), ale za usługi przygotowania i dostarczania posiłków. Oznacza to, iż ograniczenie w odliczaniu VAT, wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do nabycia posiłków w ramach usługi cateringu. Dlatego też, zdaniem Spółki, z faktur dokumentujących nabycie tego typu usług ma ona prawo odliczyć podatek VAT w pełnej wysokości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) w dziale 55 - "usługi hotelarskie i gastronomiczne", ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 "usługi gastronomiczne", natomiast "usługi stołówkowe i cateringowe" posiadają symbol PKWiU 55.5.
Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi usługę odrębną od gastronomicznej. w powołanym przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca wymienił jedynie usługi gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych w takiej części, w jakiej nabyte usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
Dodatkowo tut. Organ informuje, iż zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Jednakże, z dniem 1 grudnia 2008 r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) uchylony został cyt. przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, uzależniający prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych i materiałów biurowych - w dniu 24 marca 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-29/09-5/MN.
Natomiast, w kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z kompleksową usługą organizacji spotkania branżowego, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.