ILPP2/443-29/08-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-29/08-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E. J., przedstawione we wniosku z dnia 1 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez technika dentystycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez technika dentystycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest technikiem dentystycznym i prowadzi od wielu lat własną praktykę. Do każdej faktury dolicza 7% podatku VAT. Taką stawką są opodatkowane "sztuczne stawy, przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne, sztuczne zęby, protezy dentystyczne, protezy innych części ciała gdzie indziej niesklasyfikowane" - PKWiU 33.10.17 - poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Sytuacja uległa zmianie od 1 stycznia 2008 r., kiedy weszły w życie nowe przepisy podatkowe, wynikające z ustawy z dnia 19 września 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382). Zmienił się sposób rozliczania podatku VAT przez techników dentystycznych w ramach wykonywania zawodu.

Świadczenie usług przez techników, jak również dostawa protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów są zwolnione od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 14 i zmiany poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.).

Nadal 7% stawka VAT będzie obejmowała dostawę sztucznych stawów, przyrządów i protez ortopedycznych oraz protez innych części ciała.

Praca Zainteresowanego jako technika dentystycznego polega na wykonywaniu prac zleconych przez gabinety lekarzy ortodontów (ortodoncja - dział stomatologii obejmujący rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie wrodzonych i nabytych wad narządu żucia). Najczęściej są to: aparaty retencyjne, szyny retencyjne, szyny repozycyjne, aparaty rozrywające szew podniebienny, aparaty korygujące wady zgryzu bierne i czynne, mikro protezy, pozycjonery, szyny tymczasowo uzupełniające braki uzębienia, aparaty zapobiegające wadom zgryzu, aparaty relaksacyjne, aparaty zapobiegające bezdechom nocnym, aparaty ortodontyczne z zębami.

W niektórych pracach wykonywanych przez Zainteresowanego wykorzystywane są sztuczne zęby.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. zmiany przepisów podatkowych dotyczą także praktyki prowadzonej przez Wnioskodawcę. Czy od 1 stycznia 2008 r. Zainteresowany jest zwolniony z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana dotyczy wszystkich techników dentystycznych (protetyków i ortodontów, a także wykonujących obydwa rodzaje prac - tak jak Zainteresowany), ponieważ w powołanym przepisie mowa jest o świadczeniu usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), w art. 43 w ust. 1 w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się punkt 14 w brzmieniu:

14)

"świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych".

Artykuł 7 stanowi, iż ww. ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6 lit. b) i pkt 14 lit. b) oraz art. 6, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany świadczy usługi technika dentystycznego na zlecenie lekarzy ortodontów. Usługi te obejmują m.in.: aparaty retencyjne, szyny retencyjne, szyny repozycyjne, aparaty rozrywające szew podniebienny, aparaty korygujące wady zgryzu bierne i czynne, mikro protezy, pozycjonery, szyny tymczasowo uzupełniające braki uzębienia, aparaty zapobiegające wadom zgryzu, aparaty relaksacyjne, aparaty zapobiegające bezdechom nocnym, aparaty ortodontyczne z zębami.

Wprowadzone dodanym ww. ustawą pkt 14 do art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług świadczonych przez osoby fizyczne, które są dentystami lub technikami dentystycznymi i mają uprawnienia do wykonywania zawodu, a także do dostaw protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Zatem, jeżeli Zainteresowany świadczy ww. usługi oraz dokonuje ww. dostawy jako technik dentystyczny może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl