ILPP2/443-289/10-2/EWW - Ustalenie miejsca świadczenia usług magazynowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-289/10-2/EWW Ustalenie miejsca świadczenia usług magazynowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług magazynowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług magazynowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi transportowe, a także usługi spedycji międzynarodowej oraz krajowej. Ponadto, świadczy ona usługi w zakresie obsługi logistycznej, magazynowania, dystrybucji międzynarodowej, krajowej, spedycji morskiej i lotniczej.

Wnioskodawca jest zainteresowany kwestią skutków podatkowych na gruncie ustawy o VAT w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług magazynowych na rzecz klientów polskich oraz zagranicznych (dalej: Klient, Klienci). Zainteresowany świadczy usługi magazynowania na rzecz Klientów polskich i zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

Usługi magazynowe świadczone przez Spółkę mają charakter kompleksowy i obejmują następujące elementy:

*

przyjęcie towarów Klienta do magazynu;

*

przechowywanie towarów należących do Klientów;

*

zarządzanie towarami poprzez profesjonalny system informatyczny;

*

przygotowywanie raportów bieżących dla Klientów;

*

konfekcjonowanie towarów wg przesłanych zleceń Klienta (formowanie palet zawierających wiele asortymentów);

*

świadczenie dodatkowych usług magazynowych;

*

inwentaryzację magazynowanych towarów;

*

kontrolę jakościową towarów;

*

przechowanie towarów w odpowiednich, wymaganych przez Klienta warunkach;

*

stałą ochronę i monitoring magazynów.

Odnosząc się do poszczególnych elementów świadczonych przez Wnioskodawcę kompleksowych usług należy wskazać na następujące cechy tej usługi:

*

Świadczone usługi polegają nie tylko na przechowywaniu towarów należących do Klientów, ale przede wszystkim na kompleksowej obsłudze logistycznej wspierającej dystrybucję tych towarów. Klient ma zapewniony wstęp na teren magazynu wyłącznie w obecności pracowników Spółki, nie dysponuje on więc w żaden sposób powierzchnią magazynu.

*

Oprócz faktu przechowywania towarów należących do Klientów Zainteresowany, z zastosowaniem metod informatycznych, na bieżąco informuje Klientów o magazynowanych towarach, zapewniając po stronie Klientów terminowość realizowanych przez nich dostaw. W celu zapewnienia po stronie Klientów ciągłości dostaw towarów (realizowanych przez nich na rzecz odbiorców towarów), wprowadza on do systemu informatycznego wszystkie posiadane informacje o przyjmowanych, przechowywanych i wydawanych towarach oraz na bieżąco przekazuje te informacje Klientom. W ten sposób Spółka aktywnie zarządza stanami magazynowymi oraz elektronicznie wymienia dane z Klientami poprzez transfer informacji w czasie rzeczywistym.

*

W związku z przyjęciem towarów Klienta do magazynu, Wnioskodawca dokonuje kontroli jakości i ilości towarów, analizując m.in.: daty ważności produktów, numer serii produktów, numery seryjne palet. Funkcja ta powoduje, iż Klient może sprawnie zarządzać produkcją towarów na podstawie uzyskiwanych od Spółki danych, np. w zakresie zapadalności terminów ważności towarów przechowywanych w magazynie. W szczególności, dzięki informacjom uzyskiwanym na bieżąco o wszelkich ruchach magazynowych dotyczących towarów Klienta, jak i stanu tych towarów lub zbliżającego się upływu terminu ważności, Klient może w odpowiedni sposób modyfikować swoją produkcję. W oparciu o bieżące informacje o stanach magazynowych, jakości magazynowanych towarów oraz zbliżających się upływach terminów ważności produktów, uzyskiwanych od Spółki, Klient ma również możliwość utrzymywania minimalnych zapasów, niezbędnych dla konieczności zapewnienia ciągłości dostaw do odbiorców oraz stosownego uzupełniania stanu tych zapasów. Na zlecenie Klienta Wnioskodawca przygotowuje towar do wysyłki do jego odbiorców. Należy przy tym zaznaczyć, iż prowadzi on komputerową administrację lokacjami magazynowymi, co umożliwia pełną identyfikację miejsca składowania określonych towarów w magazynie, ich sprawną identyfikację, a tym samym zarządzanie przez Klienta dystrybucją tych towarów. Przykładowo, dzięki precyzyjnej informacji o miejscu składowania produktów o określonym terminie ważności bądź produktów określonej serii, w zależności od potrzeb, Klient ma możliwość kierowania do dystrybucji w pierwszej kolejności towarów o najkrótszym terminie ważności bądź też wycofania określonej serii produktów (np. ze względu na wykrytą przez Klienta wadę techniczną). Przygotowywanie towaru do wysyłki (konfekcjonowanie) odbywa się w oparciu o system wspomagania zarządzania magazynem i technologię RF i skanery.

*

W związku z charakterem przechowywanych towarów, zgodnie ze zleceniem Klienta, Spółka przechowuje towar w odpowiednich warunkach uwzględniających wymaganą temperaturę oraz wilgotność pomieszczeń. W związku z tym, Wnioskodawca nadzoruje warunki przechowywania towarów kontrolując zarówno temperaturę, jak i wilgotność, wymagane nie tylko ze względu na zachowanie stanu danego towaru, ale także dla celów dojrzewania określonych produktów (np. dojrzewanie owoców lub tzw. kondycjonowanie czekolady). W tym celu, w magazynach znajdują się wydzielone strefy dla produktów żywnościowych i nieżywnościowych, strefy z kontrolowaną temperaturą, strefy dla produktów świeżych, a także wydzielone hale dla towarów niebezpiecznych (ADR). Poprzez tę funkcję Spółka zapewnia więc Klientom nie tylko możliwość przechowywania towarów, ale także, w miarę potrzeb, możliwość ich dojrzewania lub tzw. kondycjonowania.

*

Zainteresowany świadczy także dodatkowe usługi magazynowe polegające na foliowaniu towarów, ważeniu, przepakowywaniu, przygotowywaniu zestawów promocyjnych oraz etykietowaniu. Strefy przeznaczone dla potrzeb świadczenia opisanych wyżej usług znajdują się w wydzielonych częściach magazynu, możliwie najbliżej obszaru składowania.

*

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca dokonuje inwentaryzacji towarów. Celem inwentaryzacji jest sprawdzenie aktualnego stanu magazynowego przechowywanych towarów, w tym również stanu tych towarów oraz wyjaśnienie różnic pomiędzy stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji (rzeczywistym), a stanem wynikającym z ewidencji magazynowej. Celem okresowych inwentaryzacji jest więc stwierdzenie wszelkich ubytków i niedoborów towarów, dla celów rachunkowych Klientów.

*

W celu zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanych towarów, Spółka zapewnia całodobową ochronę powierzchni magazynowych stosując procedury monitorowania obiektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia opisanych usług, świadczonych na rzecz podatnika i wykorzystywanych przez niego dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeśli usługi te są świadczone dla takiego stałego miejsca prowadzenia działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi magazynowe świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą są opodatkowane podatkiem VAT w miejscu siedziby (względnie miejsca stałego zamieszkania etc.) usługobiorcy, tj. według zasady ogólnej określonej w art. 28b ustawy o VAT. Za przyjęciem takiej interpretacji przemawiają dotychczasowe zasady opodatkowania przedmiotowych usług, potwierdzone przez liczne interpretacje organów podatkowych.

W świetle przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., opisane we wniosku usługi podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT według zasady ogólnej wyrażonej w obowiązującym wówczas art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług było miejsce, gdzie świadczący usługi posiadał siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczył usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiadał stałe miejsce prowadzenia działalności.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. według zasady ogólnej, usługi podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym usługodawca posiadał siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczył usługi - to miejsce. W oparciu o przedmiotowy przepis Spółka, mając siedzibę na terytorium Polski i świadcząc usługi magazynowe na rzecz kontrahentów polskich oraz zagranicznych, była obowiązana opodatkować świadczone usługi polskim podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 22%.

Zasadność potraktowania opisywanych usług jako usług podlegających zasadzie ogólnej wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, wynikała wprost z orzecznictwa organów podatkowych. W szczególności, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2008 r. (sygn. ILPP2/443-144/08-4/SJ) stwierdził, iż "miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi magazynowania towarów, świadczonej na podstawie odrębnej umowy z kontrahentem oraz niewymienionej w katalogu usług pomocniczych do usług transportu (przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej) jest terytorium kraju, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, usługi magazynowania towarów świadczone przez Zainteresowanego, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT. Bez znaczenia jest fakt czy Wnioskodawca oprócz przedmiotowej usługi wykonuje jeszcze na podstawie odrębnej umowy usługi transportu tych towarów".

Ponadto, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 maja 2009 r. (sygn. ILPP2/443-303/09-4/ISN) organ stwierdził, iż "odnośnie usług magazynowania ładunków, stwierdzić należy, że nie zostały one wymienione w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy, nie można ich zatem traktować jako usług pomocniczych do usług transportowych. Magazynowanie towarów można byłoby uznać za usługi pomocnicze do usług transportowych o ile byłyby niezbędne do wykonywania usługi transportowej, np. na czas przeładunku na inny środek transportu - tzw. magazynowanie krótkotrwałe. W przedmiotowej sprawie okres przechowywania wynosi jeden miesiąc, a ponadto w opisie sprawy Zainteresowany wskazał, że okres ten się wydłuża, wobec czego nie można uznać, iż jest to magazynowanie krótkotrwałe. Dlatego też miejsce opodatkowania usług magazynowania towarów należy określić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą miejsca świadczenia przy świadczeniu usług (art. 27 ust. 1 ustawy), tj. w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, w przedmiotowej sprawie - na terytorium kraju, według stawki właściwej dla tego typu usług, a więc 22%".

Analogiczne stanowisko wynika również z interpretacji wydanych przez inne organy. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2008 r. (sygn. IBPP2/443-177/08/WN) stwierdził, iż "miejscem opodatkowania przedmiotowych usług magazynowania towarów, świadczonych na podstawie odrębnej umowy z kontrahentem oraz niewymienionej w katalogu usług pomocniczych do usług transportu jest terytorium kraju, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o VAT".

W myśl powyższych interpretacji wydanych w imieniu Ministra Finansów, usługi magazynowania towarów do dnia 31 grudnia 2009 r. należało traktować jako usługi opodatkowane podatkiem VAT według zasady ogólnej, wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT.

Artykuł 27 ustawy o VAT został uchylony przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 23 października 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 195, poz. 1504), zmieniającej ustawę o VAT z dniem 1 stycznia 2010 r. W miejsce zasady ogólnej, określającej miejsce świadczenia usług i wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, wprowadzona została nowa reguła ogólna - w art. 28b ustawy o VAT.

Zgodnie z tą nową regułą ogólną, obowiązującą w zakresie zasad ustalania miejsca świadczenia usług i wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT, od dnia 1 stycznia 2010 r. miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności (dla którego usługa jest świadczona) lub stałe miejsce zamieszkania. Podatnikiem w rozumieniu przedmiotowego przepisu jest przy tym (zgodnie z art. 28a ustawy o VAT):

*

podmiot, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

*

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej, a która jest zidentyfikowana do celów podatku VAT lub podatku od wartości dodanej.

W ocenie Zainteresowanego, świadcząc opisane we wniosku kompleksowe usługi na rzecz podatników polskich i zagranicznych, tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT lub działalność równoważną, winien on uznać te usługi za opodatkowane w miejscu, w którym znajduje się siedziba usługobiorcy. Zgodnie z nową regułą ogólną, której podlegają opisane we wniosku usługi:

*

świadcząc usługi na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, mających siedzibę na terytorium Polski, Spółka winna opodatkować przedmiotowe usługi według stawki 22% VAT,

*

świadcząc usługi na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i mających siedzibę poza terytorium Polski, winna ona uznać je za niepodlegające opodatkowaniu polskim podatkiem VAT.

Za przyjęciem powyższej zasady przemawia również uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT, w którym wskazano, iż art. 28b ustawy o VAT wprowadza fundamentalną zmianę jaką jest modyfikacja ogólnej zasady dotyczącej miejsca świadczenia usług w transakcjach między podatnikami, z miejsca siedziby usługodawcy na miejsce siedziby usługobiorcy. W uzasadnieniu podkreślono także, iż proponowane zmiany w odniesieniu do miejsca świadczenia usług miały na celu wprowadzenie w szerokim zakresie rozwiązania polegającego na opodatkowaniu usług w miejscu ich konsumpcji. W przypadku transgranicznego świadczenia usług na rzecz podatników oraz osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku VAT w innym państwie członkowskim UE, obowiązek rozliczenia należnego podatku VAT ma spoczywać, co do zasady, na usługobiorcy. Jak wskazano w przedmiotowym uzasadnieniu, istnieje szereg usług, których specyfika pozwala na świadczenie ich na odległość, w wyniku czego faktyczna ich konsumpcja nie odbywa się w państwie członkowskim usługodawcy, lecz usługobiorcy. Ze względu na różnice w wysokości stawek VAT obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich UE, może to w praktyce prowadzić do zakłócenia zasad konkurencji - usługobiorca ma bowiem możliwość wyboru usługodawcy z różnych państw członkowskich, a wysokość opodatkowania w tych państwach znacząco się różni. Zmiana miejsca świadczenia usług w odniesieniu do transakcji między podatnikami VAT ma więc na celu zapewnienie opodatkowania wszystkich usług, również tych świadczonych na odległość w miejscu ich konsumpcji (tak w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT; druk sejmowy Nr 2222 str. 7). Tym samym, przedmiotowa zmiana ma na celu ograniczenie zakłóceń konkurencji. Biorąc pod uwagę ten cel nowelizacji wskazać należy, iż usługi świadczone przez Spółkę winny być opodatkowane tam, gdzie ich nabywca "konsumuje" przedmiotowe usługi, czyli odnosi z nich faktyczne korzyści.

Z tej perspektywy zasadnym jest, by usługi świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Polski podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, zaś usługi świadczone na rzecz podatników mających siedzibę poza terytorium Polski - by były wyłączone z zakresu opodatkowania polskim podatkiem VAT. Konsumpcja usług w tym drugim przypadku, a więc odnoszenie korzyści z tych usług, ma bowiem miejsce poza terytorium Polski.

Podsumowując, w ocenie Spółki, świadczone przez nią kompleksowe usługi magazynowe powinny być od dnia 1 stycznia 2010 r. opodatkowane według zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ustawy o VAT, tj. w miejscu siedziby nabywcy prowadzącego działalność gospodarczą. Takie podejście do analizowanych usług wynika z dotychczasowej ich kwalifikacji jako usług opodatkowanych zgodnie z obowiązującym do dnia 1 stycznia 2010 r. art. 27 ust. 1 ustawy o VAT oraz faktu, iż przewidziana w tym przepisie zasada ogólna została zastąpiona nową regułą - wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT (oraz art. 28c w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz niepodatników). Ponadto, za zasadnością objęcia przedmiotowych usług zasadą ogólną w zakresie miejsca świadczenia usług przemawiają również cele zmian wprowadzonych do ustawy o VAT i wyrażone w powołanym przez Wnioskodawcę uzasadnieniu do rządowego projektu tych zmian.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi magazynowania na rzecz Klientów polskich i zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Świadczone przez niego usługi magazynowe mają charakter kompleksowy i obejmują następujące elementy:

*

przyjęcie towarów Klienta do magazynu;

*

przechowywanie towarów należących do Klientów;

*

zarządzanie towarami poprzez profesjonalny system informatyczny;

*

przygotowywanie raportów bieżących dla Klientów;

*

konfekcjonowanie towarów wg przesłanych zleceń Klienta (formowanie palet zawierających wiele asortymentów);

*

świadczenie dodatkowych usług magazynowych;

*

inwentaryzację magazynowanych towarów;

*

kontrolę jakościową towarów;

*

przechowanie towarów w odpowiednich, wymaganych przez Klienta, warunkach;

*

stałą ochronę i monitoring magazynów.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

I tak, art. 28e ustawy wskazuje, iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepisowi art. 28e polskiej ustawy o podatku od towarów i usług odpowiada zapis art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006 r. Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Wskazując na zasadę definiowania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami, należy zwrócić uwagę na szeroki zakres jej stosowania. Ustawodawca krajowy i prawodawca unijny nie ograniczają tego zakresu do grupy konkretnych i określonych z nazwy usług, które stanowiłyby zamkniętą grupę i byłyby umiejscowione w jednym grupowaniu klasyfikacji statystycznej (w Polsce PKWiU).

Z analizy wniosku wynika, iż Zainteresowany świadczy na terytorium kraju kompleksowe usługi magazynowania na rzecz podatników polskich jak i zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą.

W ustawie nie znajduje się legalna definicja usług magazynowych, również w art. 28b do 28o nie można dopatrzeć się odniesień do tego rodzaju usług. Trudno też znaleźć jedną definicję w literaturze, która określałaby jednoznacznie co należy rozumieć pod tym pojęciem. Aby skutecznie realizować zadania, które składają się na tę usługę, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne (magazyny). Powierzchnia magazynowa, która służy do takich usług, jest położona na terytorium określonego kraju, a świadczenie usług jest nierozerwalnie powiązane z nieruchomością, jaką jest obiekt magazynu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że usługi w zakresie magazynowania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości. Wobec czego, dla określenia miejsca świadczenia usług będących przedmiotem pytania, zastosowania nie znajdzie obowiązujący od dnia 1 stycznia 2010 r. przepis art. 28b ustawy.

Reasumując, jeżeli budynki magazynowe, w których Spółka świadczy kompleksowe usługi magazynowania towarów położone są na terytorium Polski, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium kraju, a świadczone przez Zainteresowanego usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla tego rodzaju usług na terytorium Polski. Zasada ta dotyczy zarówno usług świadczonych na rzecz Klientów polskich, jak i zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W sprawie powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych organów podatkowych stwierdzić należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach, do których się zawężają, przez co nie mają wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl